10 نکته برای محافظت از پوست در هوای سرد

افت دما تنها نشانه فرارسیدن فصل زمستان نیست؛ برای بسیاری از ما هوای سردتر به معنی پوستی توام با خارش، ترک و سوزش است.

بر اساس گفته های دکتر ایزابلا رزا، از سن دیگو کالیفرنیا، خشکی پوست در فصل زمستان اساسا به دلیل کاهش رطوبت است. وی می گوید: « لایه محافظ پوست، قابلیت نگه داری آب کافی برای محافظت از لایه های زیرین پوست را ندارد». طبیعتا کنترل آب و هوا از اختیار شما خارج است؛ 10 راه ساده برای داشتن پوستی جوان و سالم در تمامی طول سال عبارتند از:

تغییر عادت استحمام

استحمام طولانی با آب داغ و کف آلود در یک روز سرد وسوسه انگیز است، اما می تواند پوست شما را به صورت جدی با کمبود رطوبت مواجه سازد. استفاده مکرر و طولانی مدت از آب داغ، روغن های محافظ را از پوست شما زدوده و سبب می شود آب موجود در پوست به راحتی تبخیر گردد. برای داشتن پوستی شاداب، عادات استحمام خود را اصلاح نمایید: مدت زمان استحمام را کمتر کرده و از شوینده ها یا صابون های ملایم استفاده نمایید؛ در ضمن دمای آبگرمکن را از حالت بخار داغ، به آب گرم تغییر دهید.

مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده های بدون رایحه که حاوی الکل نیستند، به کم کردن میزان خشکی پوست کمک می­کند. روغن های بدن همچنین به نگهداشتن رطوبت درون پوست کمک می کنند. پس از دوش گرفتن یا استحمام، زمانی که پوستتان هنوز مرطوب و نمناک است، به طور مستقیم از لوسیون یا روغن بدن استفاده نمایید تا رطوبت را درون پوست حبس کند.

مکملی برای مرطوب کننده

توصیه رزا در این مورد، سرم مرطوب کننده پوست ساخته شده با اسید هیالورونیک است که عموما برای تمامی پوست ها مناسب می باشد. این نوع اسید قابلیت سلول های پوست را برای جذب و نگه داشتن رطوبت افزایش می­دهد؛ به این معنی که با بالا آمدن سلول های پایینی پوست، این سلول ها شاداب و سالم به نظر می رسند. رزا می گوید: «به دلیل کوچکتر بودن مولکول های درون سرم، این مولکول ها بهتر درون پوست نفوذ می کنند و تا عمق بیشتری بافت های پوستی را مرطوب می نمایند (نسبت به انواع دیگر مرطوب کننده ها).

توجه ویژه به دست ها

پوست دست شما نازک است و در مقایسه با پوست سایر قسمت های بدن، غدد چربی کمتری دارد، لذا حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سرمای زمستان می تواند باعت خشکی و ترک دستان شما شود.

پیش از پوشیدن دستکش و قرار گرفتن در فضای باز، حتما از مرطوب کننده روزانه تان استفاده نمایید؛ سعی کنید تا از پارچه های تحریک کننده پوست (مانند پشم) استفاده نکنید؛ در صورت خیس شدن دستکش ها، آنها را تعویض نمایید.

سیگار نکشید و در معرض دود سیگار قرار نگیرید

تحقیقات نشان می دهد مواد شیمیایی موجود در دود سیگار ، باعث ایجاد رادیکال های آزاد (مولکول های اکسیژن به شدت باردار) در درون بدن می شود که به بافت های سالم حمله کرده و فیبرهای کشسان پوست را تغییر می دهند و در نهایت باعث به وجود آمدن پوستی چروکیده و خشک به رنگ تیره یا تغییر رنگ داده می­شوند.

مصرف میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات سبوس دار غنی از انواع ویتامین

تمامی این غذاها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ای هستند که پوست شما را نرم و صاف نگه می دارد. مطالعات انجام شده نشان می دهد ویتامین های A، C، E و ویتامین B (بیوتین) به طور ویژه برای بهبود ظاهر پوست بسیار کمک کننده هستند. ویتامین های C و E آنتی اکسیدان هایی قوی به شمار می روند که رادیکال های آزاد را دفع می کنند (این رادیکال ها با حمله به بافت های سالم پوست، آن را از میان می­برند).

کمبود ویتامین A با پوستی خشک و پوسته پوسته همراه است؛ در حالی که کمبود بیوتین باعث ایجاد پوستی توام با خارش و زبری می شود (این پدیده آماس پوست (درماتیت) نیز نامیده می شود).

توجه ویژه به پاک کننده های جدید، محصولات شستشو و خشک کن لباس

در صورت مواجهه با خشکی و سوزش پوست پس از پوشیدن لباس هایی که به تازگی شسته شده اند، یا استفاده از محصول شستشوی خاص، شاید بتوان گفت نسبت به یکی از مواد شیمیایی موجود درون پودر ماشین لباس شویی ، حساسیت پیدا کرده اید. از صابون شستشوی بدون رایحه و رنگ استفاده کنید و سپس لباس ها را خشک نمایید؛ ضمنا محصولات شستشوی نوع ملایم سازگار با پوست های حساس را انتخاب کنید.

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از وسایل گرمایشی در شب های سرد زمستان احساس گرم بودن و راحتی را در شما ایجاد می کند اما همین هوای مطبوع و گرم پوست شما را خشک می کند. دستگاه های بخور از طریق اضافه کردن رطوبت گرم به هوا، با گرمای درون خانه مقابله می کنند. یک دستگاه بخور درون اتاق خواب یا سایر اتاق های خانه که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، قرار دهید.

استفاده مکرر و دایم از کرم های ضد آفتاب

در صورتی که به کرم ضد آفتاب تنها برای استفاده در ساحل فکر می کنید، بهتر است تجدید نظر کنید. در روزهای زمستان که خورشید حقیقتا به زمین نزدیک تر است و اشعه های آن حتی قوی تر ند، کرم های ضد آفتاب اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در حالی که با لباس های گرم از شانه ها و پاهایتان در برابر نور محافظت می کنید، دست و صورت خود را نیز همیشه کرم بمالید .

از کرم های ضد آفتاب چند طیفی با قدرت حفاظت UVA (اشعه ماورابنفش A) و UVB (اشعه ماورابنفش B) با عدد SPF (عامل حفاظت کننده در برابر آفتاب) 15 یا بزرگ تر استفاده نمایید.

استفاده از کرم ضد آفتاب پس از دوش گرفتن صبحگاهی به عنوان بخشی از برنامه مرطوب کننده روزانه تان به شما کمک خواهد کرد تا به کار بردن این کرم را از یاد نبرید. در صورت برف بازی اطمینان حاصل کنید نوع کرم ضد آفتاب انتخابی تان، مقاوم در برابر آب است.

مراجعه به متخصص امراض پوستی یا کارشناس پوست

در صورت استفاده از روش های فوق و عدم موفقیت کامل، به احتمال فراوان، مسئله پوستی شما جدی تر است. متخصص امراض پوستی می تواند تا نوع پوست شما را به دقت شناسایی کرده و در موارد شدید با تجویز نسخه مناسب و رژیم درمانی خاص، کمک کننده باشد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، احسان جمال ریحان
منبع: webmd.com