چگونه فرزندان مستقل تربیت کنیم؟

مهم ترین وظیفه هر مادر و پدری تربیت بهترین صفات در فرزندانش است. یکی از این صفات استقلال فرزند است. کودکان از کودکی در مسایل بسیار زیادی به والدین خود وابسته می باشند، اما به مرور با بزرگ شدن و با ترببیت صحیح میتوانند استقلال را از والدین بیاموزند. یاد گرفتن نحوه صحیح تربیت بر عهده هر مادر و پدری است.

متن زیر در کسب مهارت استقلال فرزند به شما کمک میکند.

تنظیم کردن یک روال منظم

استقلال کودک با توجه به اموزش والدین به دست می آید. هیج کودکی از ابتدا نمی تواند به تنهایی استقلال را خودش یاد بگیرد. بنابراین باید به کودک در این زمینه راهنمایی کرد. کودک باید متوجه این مطلب بشود که در قبال تصمیمات خود مسئول باشد، بنابراین باید برای کارهای فرزندان برنامه ریزی کرد و این برنامه ریزی را به فرزندان یاد داد.

کمک به کودکان در تصمیم گیری ها

نباید تصمیمات و نظرهای خود را به فرزندان تحمیل کرد. این کار باعث از بین رفتن عزت نفس کودک شده و باعث میشود فرزندان تا بزرگسالی خود را به والدین یا حتی دیگران وابسته احساس کند. باید راهنمایی ها و راه های موجود به کودک ارایه شده و خود او آزادانه تصمیم گیری نماید. این کار نیز باعث می شود تا کودک تمامی جوانب تصمیم های خود را بررسی کند.

تلاش کودکان را ستایش کنید

با تشویق کودکان در هنگام تصمیم گیری ها به او مسولیت پذیری را آموزش می دهید. وقتی کودکان را در هنگام کارها به صورت مستقل تشویق میکنید یا به هنگام تصمیم گیریشان او تلاش میکند که کارهایش را بیشتر خودش انجام دهد. همچنین کودکان را تشویق به کمک به خود بکنید و اینگونه به او نشان دهید که به او اعتماد و اطمینان کافی دارید.

بازی کردن کودکان به صورت مستقل

"سیده سازیا زمان"، کارشناس رشد کودک، می‌گوید:گاهی اوقات برای کودکان خوب است که تنهایی بازی کنند، چون به این ترتیب خلاقیت‌شان بیشتر می شود. ‍وقتی کودک تنهایی بازی می‌کند، قدرت تخیل خود را به کار می‌گیرد، و از همان ابتدای کودکی یاد می‌گیرد که مستقل عمل کند و این تمرین استقلال در سنین پایین، در بزرگسالی مفید خواهد بود.

کمک کردن کودکان در امور خانه

از موارد مهمی که به استقلال کودک کمک میکند محول کردن کارهای خانه به آنهاست. باید به این نکته بسیار مهم که کارها متناسب با سن و تونایی آنها باشد اشاره کرد.

هر چه بیشتر کارهای خانه به فرزندان محول شود این باور در فرزند که به او در انجام کارها اعتماد دارید بیشتر می شود، هم چنین تعامل فرزندان با اعضای خانواده می شود.

چنانچه علاقه مند به کسب تجربه و مهارت برای تربیت فرزندان مستقل می باشید با چک کردن هزینه تور گرجستان و مسافرت به این کشور میتوانید از صحت و مقدار تاثیر این مطلب اطمینان پیدا کنید. لازم به ذکر است در این کشر هرساله سمینارهای مهمی در زمینه تربیت کودکان برگذار می شود.