علل آکنه و راههای درمان

علت آکنه چیست؟
زیر پوست هزاران غده تولید کننده چربی وجود دارد که به آنها غدد چربی می گویند و در تمام سطح بدن یافت می شوند. اما بیشتر آنها در قسمت صورت و سینه قرار گرفته اند
.

معمولا چربی از طریق منافذ پوست عبور می کند و وقتی سلولهای پوست می میرند ، باکتری با مقدار زیادی چربی این منافذ را مسدود کرده و آکنه تولید می کند. بسته شدن منافذ باعث می شود که چربی در منافذ جمع شود و باکتریهایی که ایجاد آکنه می کنند ، رشد کنند.

این باکتریها اغلب باعث تورم ، جوش های قرمز ، زخم ، بعضی وقتها چرک می گردند.

داستان رایج در مورد آکنه چیست؟
تقریبا تمام افراد در مورد اینکه بعضی غذاها مثل شکلات و یا نوشیدنی های ملایم ایجاد آکنه می کند را شنیده اند که صحت ندارد. آکنه حتی نتیجه رعایت نکردن بهداشت نمی باشد. استرس ، خستگی ، رطوبت ، وسایل آرایش ، سیکل قاعدگی می تواند آکنه را بدتر کند اما آنها دلیل بوجود آمدن آن نمی باشد
.

تقریبا تمام نوجوانان جوشهای سرسیاه و سرسفید (جوشهای برآمده زرد یا سیاه روی پوست دارند که به دلیل چرب بودن پوست و جمع شدن چربی در مجرای غدد چربی ایجاد می شود یا در اطراف استخوان چانه و بینی آنها نقاط سفید و کوچکی وجود دارد که به دلیل چرب بودن پوست و جمع شدن سلولها و سفت شدنشان روی پوست ایجاد می شود) و یا جوش معمولی دارند که عادی می باشد و معمولا با دارو قابل درمان است بنابراین بیش از 40% از نوجوانان شرایط داشتن آکنه را دارند که باید توسط دکتر و متخصص پوست درمان شود.

بنابر توصیه ی انجمن پوست در آمریکا ، در صورت وجود موارد زیر بیمار باید به پزشک مراجعه نماید:

- آیا آکنه باعث خجالت ، افسردگی ، بدبینی شما شده است ؟

- آیا آکنه شما را از فعالیتهای اجتماعی باز نگه می دارد ؟

- آیا هیچ کدام از داروها برای درمان آکنه مفید نبوده است ؟

- آیا بعد از بهبود جوش ، لکه سیاه و یا جای زخم باقی مانده است ؟

آکنه چگونه درمان می شود؟
درمان فوری برای آکنه وجود ندارد. وقتی درمان تأثیری بر بهبودی شما ندارد نا امید نشوید ، افراد با یکدیگر متفاوتند درمانی که برای یک نفر مؤثر است برای شخص دیگر تأثیری ندارد. دوره درمان پزشکی بیش از دو هفته زمان می برد تا نتیجه بدهد. حتی بعد از موفقیتهای اولیه گاهی وقفه و عقب گرد پیش می آید ، و گاهی درمان آکنه ممکن است مستلزم آن باشد که شما زمانی تحت کنترل باشید و لازم است متخصص شما بهترین رژیم درمانی مناسب با پوست شما را انتخاب کند.

چه نوع درمانی قابل استفاده است؟
درمانهای متفاوتی برای آکنه وجود دارد. برای بیماران گاهی بنزوییل پروکساید یا سالیسیلیک اسید تجویز می شود. اما بیمارانی که آکنه شدید دارند حتماً باید به پزشک مراجعه کنند. برای کیستهای آکنه – جوش های برآمده زیر پوستی ، داروهای قویتری ممکن است نیاز داشته باشند. در مورد شدت آکنه ونوع محصولی که برای درمان آکنه شما مفید میباشد از پزشک سؤال کنید.

اگر آکنه دارم چطور باید از پوست خود مراقبت کنم؟
با یک شوینده ملایم صورت خود را صبح ، شب و بعد از ورزش سنگین بشویید . متخصص پوست می تواند یک پاک کننده برای شما تجویز کند.

- از خاراندن آکنه جلوگیری کنید ممکن است موجب سوزش شود. دست و مو و اشیائی مثل حلقه ، کلاه ، تلفن ، را دور از آکنه نگه دارید.

- کورکها را دست نزنید و فشار ندهید چرا که باعث سوزش پوست و بدترشدن آن و طولانی شدن مدت درمان آن و افزایش خطر ماندن جای زخم روی پوست می شود

- وسایل آرایش چرب استفاده نکنید. رژگونه ، سایه ، مرطوب کننده های فاقد چربی را استفاده نمایید. قبل از آن که به رختخواب بروید اطمینان حاصل کنید که آرایش خود را کاملا پاک کرده اید.

- رژیم غذایی متعادل داشته باشید وبهداشت را رعایت کنید.

- صبور باشید ، پیش از آنکه آکنه بهبود یابد ممکن است بدتر شود. معمولا یک ماه زمان می برد تا تأثیر درمان خود را ارزیابی کنید.

- از دستورات پزشک متخصص پیروی کنید و داروها را طبق دستور استفاده نمائید.

سولوداین چرک خشک کن خوراکی است که برای درمان کورکهای شدید و ملایم چرکی و قرمز در بیماران 12 سال یا بزرگتر از12 سال این دارو استفاده می گردد.

در مطالعات بالینی نشان داده که این دارو روی کورکهای سر سیاه و سر سفید تأثیر نمی گذارد. بر روی بی خطر بودن استفاده از این دارو بیش از 12هفته مطالعه نشده است.

باید طبق دستور پزشک از این دارو استفاده کنید تا احتمال مقاوم شدن باکتریها در مقابل آنتی بیوتیک و سایر داروها را کاهش دهید.

اطلاعات ایمنی مهم برای قرصهای سولوداین

بیشترین عوارض این قرص ، سردرد ،خستگی ، سرگیجه و خارش است .

سولودین شامل ماینوسیکلین می باشد. مثل سایر آنتی بیوتیکها که بر اساس  تتراسایکلین می باشد.

ماینوسیکلین می تواند وقتی زنان باردار از آن استفاده می کنند به جنین آسیب برساند. وقتی دندان بچه ها در حال شکل گیری می باشد خوردن قرص تتراسایکلین (در دوران نیمه آخر بارداری و بالای 8 سالگی ) باعث تیره شدن همیشگی دندان می شود.

سوزش شدید و خونریزی روده با خوردن تقریبا تمام آنتی بیوتیکها گزارش شده است. اگر با خوردن آنتی بیوتیک دچار اسهال شدید شده اید با دکترتان صحبت کنید.

بیمارانی که ماینوسیکلین مصرف می کنند دچار سردرد و سرگیجه می شوند.

در موارد نادری ، بیماران در مقابل نور خورشید حساسیتشان افزایش می یابد.

اگر باردار هستید سولودین استفاده نکنید. زنان و مردانی که قصد دارند بچه دار شوند از این دارو استفاه نکنند.

هر کس که به قرص تتراسایکلین حساسیت دارد نباید از این دارو استفاده کند. ایمنی استفاده از این قرص بیش از 12 هفته بررسی نشده است.

سولودین ممکن است موجب خارش و واکنشهای حساسیتی شود که روی اعضای بدن شما ممکن است تأثیر بگذارد اگر این علائم ظاهر شود سریعا مصرف دارو را قطع کنید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، شهلا آقایانی 
منبع : http://www.skincarephysicians.com