مشکلات ناشی از تعارضات زناشوئی

ازدواج ، یک قرارداد و توافقی است که می تواند باعث افزایش آرامش و سلامت روان زن و مرد گردد . از سوی دیگر ، ممکن است به جای تامین آرامش ، انرژی زیادی از آنان گرفته و باعث بروز انواع مشکلات و حتی اختلالات روانی گردد . یک ازدواج ناموفق و آشفته صرفنظر از درد و رنج همراه با آن ، می تواند تاثیراتی دراز مدت بر سلامت جسمی و روانی فرزندان و زوجین داشته باشد . منازعه زیاد در والدین باعث ایجاد حس نا امنی و اضطراب فرزندان در سن بزرگسالی و همچنین ایجاد مشکلات رفتاری در آن ها می گردد .

بنابراین نحوه تعامل و الگوی ارتباطی همسران با یکدیگر ، عامل پیش بینی کننده مهمی برای کیفیت زندگی مشترک و ایجاد امنیت و آرامش برای فرزندان می باشد .

با توجه به تاثیر گذاری فضای خانواده بر زندگی افراد ، تلاش دست اندر کاران و محققین ، بر این است که عوامل ایجاد کننده ناسازگاری های زناشوئی را شناسایی کرده و راه های کاهش آن و پیامد های ویرانگرش را بیابند .

یکی از راه ها ، توجه به مشاوره قبل از ازدواج ، یادگیری مهارت های ارتباطی و سبکهای مقابله با ناسازگاری ها می باشد . زیرا ضعف عمده زوج های آشفته نیز در شناخت همین مهارت ها و الگوهای ارتباطی است . آن چه در ازدواج مورد توجه بسیاری می باشد ، ایجاد احساس رضایت مندی است که بر بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان ها تاثیرگذار و عامل موثری در افزایش طول عمر و سلامت جسمی و روانی همسران و فرزندان می باشد . تعارض ، به معنای اختلاف و عدم توافق ، یکی از دشوارترین مسائل هر نوع ، ارتباط است . وظیفه اساسی یک زوج این است که بتوانند به طور سودمندی عواطف و هیجانات منفی خود مثل خشم ، تنفر ، عدم اعتماد ، ترس ، غم واندوه که در زمان بروز اختلاف نظر ، در روابطشان ایجاد می شوند ، را اداره کنند .

عوامل موثر

عوامل عمده و موثر بر روابط زناشوئی را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود :

1- خانواده و دوستان

وابستگی عاطفی شدید زن و شوهر به خانواده های خود می تواند بر روابط زناشویی تاثیر سوء گذاشته و تکدر خاطر یک یا هر دو طرف را ایجاد کند . بهتر است زن و شوهر نقطه نظرهای یکدیگر را در این گونه روابط مورد توجه قرار دهند .

2- مسائل مالی

اداره امور مالی خانواده شبیه اداره کردن یک موسسه کوچک تجاری است . لازم است زن و شوهر در زمینه مخارج با توجه به درآمد خانواده ، همکاری کنند . اولویت ها و مخارج فردی را مشخص سازند و بعد از تخصیص درآمد به آن ها ، درباره باقی مانده درآمد ، تصمیم بگیرند . زن و شوهر باید در کار بودجه بندی و خرج درآمدهای خانواده حتی المقدور هماهنگ بوده و از سیاست مناسبی استفاده کنند ، تا از بروز لجبازی و اقدامات تلافی جویانه جلوگیری شود .

3- فرزند

تولد کودک ، می تواند یکی دیگر از عوامل موثر بر اختلافات باشد . تفاوت نظر والدین ، در نحوه تربیت فرزند ، موجب برخورد بین پدر و مادر و آسیب رساندن به روابط آن ها است . مطرح ساختن صریح نگرانی ها و دلواپسی ها ممکن است کمکی به تخفیف آن ها باشد . پدر و مادر می توانند با اقدام مشترک ، در رفع نگرانی ها بکوشند .

4- مواضع فرهنگی و طبقاتی

گاه عدم تناسب فرهنگ یا تضاد فرهنگی سلامت خانواده ها را تهدید می کند ( مانند فرهنگ شهری در مقابل فرهنگ روستایی ) . این اختلاف ، سبب سرزنش ، تفاخر به اصل و نسب ، احساس حقارت و در نتیجه حس تنفر از یکدیگر می گردد .

5- عدم همکاری

نداشتن فعالیت های مشترک مثبت ، به ویژه شکست در تدارک فعالیت های مشترک و جدید ، باعث فروپاشی رابطه می شود . فعالیت های مشترک مثبت ، عاطفه مثبت تولید می کند و باعث افزایش فعالیت های صمیمانه جدید بین همسران می شود . کاهش یا عدم همکاری های مثبت باعث احساس کسالت و افسردگی می گردد . به عنوان مثال ، همکاری در زمینه تقسیم کارها در خانه و یا بیرون و همچنین تربیت فرزندان ، فعالیت مشترکی است که همه بدان نیازمند هستند و موفقیت در این امور ،احساس رضایت و خوشبختی را افزایش می دهد .

7- مسایل جنسی             

ازدواج پاسخ گوی نیاز های مختلف است از آن جمله نیاز جنسی . سرد مزاجی یکی از شایعترین اختلال هایی است که به جز مواردی نادر که نتیجه اختلال غدد جنسی است ، اغلب جنبه روانی دارد.

گاهی اوقات سرد مزاجی در زن ، عکس العمل بد رفتاری های شوهر می باشد . از این رو ، مردی که از خود شاکی است ؛ برای حل این مساله ، باید ابتدا زمینه های عاطفی مثبت را در همسرش به وجود آورد .

8- بی توجهی به مسائل خانه

گاهی اوقات بی توجهی و عدم مشارکت در امور خانه موجب می شود زن یا شوهر این بی توجهی را به شخص خود نسبت دهند . ( مثلا شیر آب خراب است و چند وقت است که چکه می کند یا ساعت خراب است و نیاز به تعمیر دارد )

9- ارتباط

شایع ترین مشکلی که توسط زوج های ناراضی مطرح می شود ، عدم موفقت در برقراری ارتباط است . زوج های آشفته به علت عدم توانایی در حل تعارضات و عدم شناخت مهارت های ارتباطی ، رفتارها و روابط کلامی منفی بیشتری نسبت به زوج غیر آشفته از خود نشان می دهند .

خواسته ها و انتقادات غیر منطقی ، فقدان ملاحظه و احترام و قدردانی ، ناتوانی در ابراز عواطف ، عدم آگاهی و دانش کلی در باره عشق و صمیمیت ، ناتوانی برای عفو و بخشش هم در زندگی مشترک تاثیر منفی می گذارند .

مهارت حل مساله

مهارت حل مساله که شامل 8 مرحله است به همسران و فرزندان کمک می کند تا قواعد مختلف را وضع کرده و متعهد به رعایت آنها باشند ، یاد بگیرند به شیوه تفکر و احساس یکدیگر ، احترام بگذارند و هم چنین نحوه ابراز و کنترل عواطف را بیاموزند . این مراحل هشتگانه عبارتند از :

1- مساله را شناسایی و تعریف کنند

2- توافق کنید که مساله را حل و فصل کنید

3- مشکل را کاملا بفهمید و راجع به آن به تفاهم برسید

4- خواسته های یکدیگر را بشناسید

5- انواع راه حل را در نظر بگیرید

6- به اقدامات عملی متوسل شوید

7- اقدام عملی را محک بزنید

8- نتیجه را ارزیابی کنید

به آینده بهتر فکر کنید

طی کردن این مراحل ، به شما کمک می کند برای بهتر شدن زندگی مشترکتان و سالم زیستن تلاش کنید . نقاط آسیب پذیر و رفتارهای نا مناسب تان را در مواجهه با یک مساله شناسایی و اصلاح نمایید . برای شادتر زیستن افق های جدید پیش رویتان را نظاره کنید . شاید دوران سختی ها به سر آمده ، پس امیدتان را هرگز از دست ندهید . به شادی ها روایط لذت بخش ، تصمیمات مناسب ، بچه ها و بزرگ شدن شان ، ازدواج شان و انرژی های مثبت زندگی تان فکر کنید .

یکی از راه ها ، توجه به مشاوره قبل از ازدواج ، یادگیری مهارت های ارتباطی و سبکهای مقابله با ناسازگاری ها می باشد .

گاهی اوقات بی توجهی و عدم مشارکت در امور خانه موجب می شود زن یا شوهر این بی توجهی را به شخص خود تعمیم یا نسبت دهند .

شایع ترین مشکلی که توسط زوج های ناراضی مطرح می شود ، عدم موفقیت در برقراری ارتباط است

امیدتان را هرگز از دست ندهید .

منبع: مجله بهداشت زنان

عشق و ازدواج