تاکنون در عربستان سعودی 562 نفر به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 179 نفر جان باخته اند. مدتی است بیماری خطرناکی به نام کرونا در عربستان سعودی و برخی کشورهای جهان شایع شده است.

این بیماری از سال 2012 و از عربستان سعودی آغاز شد اما تعداد مبتلایان آن در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است. تاکنون در عربستان سعودی 562 نفر به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 179 نفر جان باخته اند.
این ویروس خطرناک در 18 کشور دنیا دیده شده، 672 نفر را مبتلا کرده و جان 207 نفر را نیز گرفته است.
در حال حاضر به طور میانگین روزانه 4 نفر در عربستان سعودی به این بیماری مبتلا می شوند. این رقم، پیشتر 11 نفر در روز بود. تنها روزی که عربستان ،‌ بدون گزارشی از ابتلای به کرونا را تجربه کرده ،‌دوشنبه گذشته بود.

به گفته دانشمندان، شتر عامل اصلی انتقال این بیماری است. سرعت زیاد انتشار این بیماری در عربستان سعودی حتی باعث شد وزیر بهداشت این کشور نیز به دلیل عدم توانایی در کنترل کرونا، از کار برکنار شود.

در حال حاضر در شماری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، تونس، ایتالیا، مالزی، آمریکا، امارات، قطر، کویت، یونان، لبنان و اردن این بیماری دیده شده است که پس از ردیابی متوجه شده اند ویروس کرونا از خاک عربستان سعودی و منطقه جنوبی خلیج فارس منتقل شده است.

این بیماری دارای علائمی شبیه سرماخوردگی است اما هنوز برای درمان آن دارویی کشف نشده است به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری در صورت شدت یافتن آن، در معرض مرگ قرار می گیرند.هم اکنون به طور میانگین 30 درصد از مبتلایان به بیماری ویروس کرونا (مرس) می میرند.

پزشکان گفته اند افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده اند و با سرفه بیش از 10 روز روبه رو هستند احتمال ابتلا به کرونا درباره آنها وجود دارد.

به تازگی هم دو مورد ابتلا به کرونا در شهر کرمان به اثبات رسیده است.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم گفته است: از بین چهار خواهر مشکوک به ویروس کرونا یا بیماری MERS در کرمان ابتلای دو نفر آنها قطعی و حال یکی از آنها وخیم است، این چهار خواهر کرمانی با یک حاجی در یک بیمارستان بوده‌اند.

هم اکنون شمار زیادی از ایرانی ها سالانه برای ادای مناسک حج به عربستان سعودی سفر می کنند و بخش دیگری هم برای فعالیت های گردشگری، تجاری و دیدار با اعضای خانواده راهی کشورهای جنوب خلیج فارس می شوند.

به نظر می رسد در شرایط فعلی گسترش بیماری خطرناک کرونا در عربستان سعودی می توان گزینه توقف موقت سفر های حج عمره مفرده را مورد بررسی قرار داد. حج عمره مفرده عملی مستحب است ولی محافظت از جان انسان ها،‌ عملی واجب به شمار می رود و روا نیست در وهله اول خود حاجیان در معرض این بیماری مرگبار قرار گیرند و در مرحله بعدی افرادی که با حجاج در تماس اند،‌ مبتلا به کرونا شوند.

همچنین انتظار می رود به طور وسیع درباره سفر به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس نیز هشدارهای لازم به مردم داده شود تا گردشگران و بازرگانان ایرانی جز در صورت ضرورت به این کشورها نروند.

این هشدار از آن جهت اهمیت مضاعف دارد که با فرارسیدن فصل سفرهای خرداد و تابستان، تعداد زیادی از ایرانیان به جنوب خلیج فارس و مشخصاً دوبی می روند و این امکان به طور جدی وجو دارد که با بازگشت آنها از سفر ، موجی از کرونا در کشور راه بیفتد.

منبع: عصرایران