وزن کوله‌پشتی کلاس اولی‌ها نباید بیش از سه کیلوگرم باشد

یک فیزیوتراپ در خصوص ویژگی‌های کیف خوب گفت: کوله‌پشتی بهترین وسیله برای حمل وسایل دانش‌آموزان است و وزن کوله‌پشتی باید یک‌هفتم وزن کودک باشد بنابراین وزن کوله‌پشتی کلاس اولی‌ها نباید بیش از 3 کیلوگرم باشد.
«محمدباقر صداقت‌جو» در گفت‌وگو یی، با بیان این‌که کوله‌پشتی باید به اندازه قد فرد باشد، گفت: طول کوله باید به‌گونه‌ای باشد که تا بخش انتهایی ستون فقرات پشتی کودک را بگیرد.
به گفته‌ی وی، کوله‌ی خوب، کوله‌ایست که دو میله‌ی عمودی در دو طرف آن قرار داشته باشند که به‌صورت موازی با ستون فقرات قرار گیرند.
یک فیزیوتراپ افزود: به‌هنگام خرید کوله‌پشتی دقت کنید که هیچ میله‌ی عرضی در کوله‌پشتی وجود نداشته باشد که عمود بر ستون فقرات باشد.
به گفته‌ی صداقت‌جو، سفتی کوله باید به‌گونه‌ای باشد که کاملاً به بدن بچسبد، چون شل بودن کوله‌پشتی سبب فشار آمدن به بدن فرد می‌شود.
وی افزود: جنس مناسب برای کوله، جنسی است که عرق نکند، زیرا این‌گونه کوله‌پشتی‌ها زمینه‌های ایجاد قارچ‌های پوستی و ایجاد التهاب را در فرد بوجود می‌آورند.
این فیزیوتراپ به دانش‌آموزان توصیه کرد از سنگین کردن کوله‌های خود، خودداری کنند و کوله را به‌صورت یک طرفه روی یکی از شانه‌های خود نیندازند.
صداقت‌جو در ادامه کفشی را مناسب دانست که پا در آن احساس راحتی کند از این‌رو به افراد توصیه کرد کفشی را بخرند که اختلاف پاشنه و پنجه حدود دو سانتی‌متر باشد.
وی در خصوص ویژگی‌های کفش خوب گفت و افزود: کفش خوب کفشی است که پا در آن اساس راحتی کند، کف آن نرم و اختلاف پاشنه و پنجه آن حدود دو سانتی‌متر باشد.
این فیزیوتراپ با بیان این‌که پنجه باریک سبب خم شدن انگشتان پا و پینه بستن آنها می‌شود، به افراد توصیه کرد: از خرید کفش‌هایی با پنجه‌ی باریک خودداری کنند و کفشی بخرند که پنجه‌ی آن به اندازه‌ای پهن باشد که شصت پا از آن بیرون نزند.
به گفته‌ی صداقت‌جو، کفش خوب کفشی است که قسمت داخلی آن قوس و برآمدگی داشته باشد.
این فیزیوتراپ کرمانشاهی بهترین جنس برای رویه‌ی کفش را چرم دانست و گفت: رویه‌ی کفش باید تهویه‌ی کافی داشته باشد.
صداقت‌جو بهترین رنگ برای کفش را رنگ‌های روشن دانست و به افراد توصیه کرد: از خرید کفش‌های تیره، قهوه‌ای و مشکی خودداری کرده و خصوصاً برای کودکان کفش با رنگ روشن بخرند.
منبع: ایسنا

آموزگاران به وضعيت بينايي دانش آموزان توجه داشته باشند

جراح و متخصص چشم:

آموزگاران به وضعيت بينايي دانش آموزان توجه داشته باشند

تهران-جراح و متخصص چشم گفت:آموزگاران در صورت مشاهده هر گونه مشكل و اختلالي در بينايي دانش آموزان بايد با والدينشان در ميان بگذارند تا هر چه سريعتر اقدامات لازم براي بهبود آن صورت گيرد.
دكتر حسام هاشميان افزود: سردرد هاي مكرر يا دوبيني، ماليدن مداوم چشم ها، حساسيت شديد به نور، عدم تطابق و حركات غيرطبيعي چشم ها، قرمزي و اشك ريزش چشم ها هنگام مطالعه ازجمله علايمي هستند كه آموزگاران در صورت مشاهده بايد آن را به والدين دانش آموزان اطلاع دهند.
وي افزود: ناتواني در ديدن اشيا از فاصله مناسب، ناتواني در ديدن حروف نوشته شده درتخته ، دشواري در خواندن مطالب درسي، تقاضاي مكرر براي نشستن در صندلي هاي رديف جلو از ديگر مواردي است كه بايد به آن توجه شود.
هاشميان گفت: دانش آموزاني كه براي خواندن، كتاب را از چشم ها دور مي كنند، مشكل دوربيني و دانش آموزاني كه كتاب را به چشم هاي خود نزديك مي كنند مشكل نزديك بيني دارند كه مي توان به راحتي به اين مشكلات پي برد.
وي افزود: بسياري از مشكلات چشمي مانند تنبلي چشم ها در صورت تشخيص و مراجعه به موقع تا پيش از ۹ سالگي قابل درمان است بنابراين والدين بايد با انجام معاينات دوره اي حداقل سالي يك بار وضعيت ديد فرزندان خود را بررسي كنند.

مشكلات شايع چشمي

عضو هيات علمي بيمارستان فارابي گفت: تنبلي چشم يكي از مواردي است كه والدين بايد به آن توجه ويژه داشته باشند.
هاشميان توضيح داد: تنبلي چشم يك بيماري خاموش است و علايم خاصي ندارد و در بسياري از موارد كودكان درمورد آن شكايتي نمي كنند؛ در اين بيماري يكي از چشم ها نسبت به چشم ديگر ديد كمتري پيدا مي كند كه به اصطلاح به آن تنبلي گفته مي شود.
وي اظهار داشت: درمان اين بيماري بسيار ساده است كه اگر تا پيش از سن ۹ سالگي تشخيص داده شود، مي توان با بستن چشم سالم، چشم دچار تنبلي را به فعاليت واداشت و مشكل آن را برطرف كرد.
جراح و متخصص چشم گفت: بيماري عفونت ملتهمه چشم (كنژكتيويت) نيز از ديگر بيماري هاي شايع بين كودكان و دانش آموزان به ويژه دانش آموزان دوره ابتدايي است.
وي اظهار داشت: اين بيماري مسري است و پلك بيمار هنگام بيدار شدن از خواب به يكديگر مي چسبد، چشم ها قرمز و ملتهب است و از آنها ترشحاتي خارج مي شود.
هاشميان افزود: به طور كلي درصورت بروز تاري ديد، قرمزي چشم ها، سردرد، اشك ريزش و داشتن ترشحات صبحگاهي بايد به چشم پزشك مراجعه و براي پيشگيري از سرايت آن به ساير دانش آموزان تا رفع كامل بيماري در منزل استراحت داده شود.

 توصيه به دانش آموزان

جراح و متخصص چشم در توصيه به دانش آموزان اظهار داشت: دانش آموزان بايد توجه داشته باشند كه دست آلوده به چشم خود نزنند، از لوازم بهداشتي مشترك مانند حوله استفاده نكنند، اگر گرد وغبار يا ذره ريزي وارد چشم آنها شد بدون ماليدن چشم، آن را با آب بشويند، يا با استفاده از يك دستمال تميز ذره خارجي را از گوشه چشم خارج كنند و درصورت عدم موفقيت به چشم پزشك مراجعه كنند.
هاشميان افزود: در كلاس درس بايد نور كافي وجود داشته باشد و نور از بالا بتابد؛ دانش آموزان هنگام نوشتن تكاليف خود بايد حدود ۳۰ سانتي متر با دفتر و كتاب خود فاصله داشته و زاويه ديد آنها با كتاب حدود ۴۵ تا ۷۰ درجه باشد.
وي گفت:همچنين دانش آموزان بايد از خيره شدن به نورهاي مختلف مانند نور لامپ و خورشيد دوري كنند و از عينك هاي آفتابي براي محافظت از چشم ها در مقابل گرد و غبار، باد و نور شديد خورشيد استفاده كنند.
هاشميان ادامه داد:هنگام استراحت بايد اتاق دانش آموزان تاريك باشد تا چشم ها به خوبي استراحت كند و برخي سبزي هاي حاوي ويتامين A براي كاركرد مناسب چشم ها به طور روزانه مصرف شود.
وي گفت: بهتر است كودكاني كه از عينك استفاده مي كنند، فريم هاي پلي كربنات راكه در مقابل ضربه مقاوم است، انتخاب و از بندهاي متصل به عينك براي نگهداري عينك استفاده كنند.
منبع: ایرنا

کوله پشتی‌دانش آموز:ویژگی ها

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۴۰ درصد دانش‌آموزان از کوله پشتی‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند، چگونگی تهیه بهترین و کفش مناسب برای دانش آموزان را تشریح کرد.

علی سنگی در نشست خبری به مناسبت بازگشایی مدارس و اقدامات وزارت بهداشت در زمینه سلامت دانش‌آموزان اظهار داشت: از ۲۰ هزار مدرسه مروج دوستان سلامت ۶۲۵ مدرسه،‌۳ ستاره شده‌اند یعنی ۱۰ درصد مدارس کل کشور چک‌لیست‌های بهداشتی و سلامت را رعایت می‌کنند. وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در زمینه ارتقای ترویج سلامت در مدارس و همچنین آموزش به مربیان و در نهایت تهیه محتوای آموزشی برای بهداشت‌یاران افزود: برای والدین نیز محتواهای آموزشی تهیه می‌شود و دانشجویان پزشکی که وارد مقاطع تحصیلی جدید می‌شوند نیز مورد معاینه قرار می‌گیرند که در سال گذشته ۳۰ هزار نفر از آنها مورد معاینه قرار گرفتند.

 

سنگی با اشاره به ارتقای توسعه‌های پزشکی در مقاطع ابتدایی به مسئله مهم خرید کیف و کوله‌پشتی‌ها با توجه به بازگشایی مدارس اشاره کرد و ادامه داد: ۴۰ درصد دانش‌آموزان از کوله پشتی‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند که باعث دردهای کمر و گردن به صورت مقطعی می‌شوند که اگر به این موارد توجه نشود این دردها می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شود. وی در ادامه به توصیه‌های چگونگی تهیه کوله‌پشتی مناسب اشاره کرد و افزود: کوله پشتی‌ها باید از جنس مقاوم و حتی‌الامکان از جنس چرم و برزنت باشند و باید وقتی دانش‌آموز کوله‌پشتی را استفاده می‌کند به اندازه ۳ سانتی‌متر این کوله پشتی‌ها از بالای خط کمری آنها فاصله داشته باشد.

 

سنگی ادامه داد: تسمه کوله‌پشتی‌ها باید ضخیم باشند، کوله‌پشتی‌ها باید سبک بوده و مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری دانش‌آموزان در این زمینه به دلیل کج شدن کوله‌پشتی‌ها است که بیشتر ‌آن نیز مربوط به دختران است. وی به مقوله تهیه کفش مناسب نیز اشاره کرد و بیان داشت: کفش‌ها باید دو سانت پاشنه داشته باشند و همچنین سبک بوده و به هیچ عنوان زیر آن نباید تخت باشد زیرا دانش‌آموزان ساعات زیادی را در مدارس سپری می‌کنند و کفش‌های نامناسب باعث فشار به کمر آنها می‌شود.

 

سنگی به اهمیت بهداشت فردی در بین دانش‌آموزان نیز اشاره کرد و افزود: توصیه ما به خانواده‌ها این است که در پایان هر روز کوله‌پشتی دانش‌آموزان را چک کنند تا کتاب و دفتر اضافی آنها را خارج کرده که کوله‌پشتی آنها سبک شده و کم‌ترین آسیب به فرزندانشان وارد شود.
منبع: تابناک

 

غذای سالم

اخیرا تحقیقی نشان داد که %90 درصد غذاهای آماده ای که بچه ها در مدارس می خورند، در دمای نامناسب قرار دارند و به مرور زمان باعث رشد باکتری می شوند. دانستن این موارد خالی از لطف نیست:

- برای سرد نگه داشتن غذا، به مقدار مورد نیاز از بسته های یخ استفاده کنید.

- نگه داری کردن از غذای بسته بندی شده در فریزر، مفید نیست چون با بسته بندی کردن غذا، هوای سرد در خارج از آن باقی می ماند.

- پاکت های آبمیوه و مواد فاسدشدنی مثل ماست را منجمد کنید. این مواد تا زمان ناهار ذوب شده و درضمن به سردماندن بقیه مواد کمک می کنند.

- مصرف غذاهای سالم، سبزیجات، میوه، تن ماهی، نان، بیسکوبیت، کره بادام زمینی و ژله را ترک نکنید.

میکروب های داخل مهدکودک

به محض ورود به مهدکودک و خروج از آن دست ها را بشویید. حداقل 20 ثانیه یا به اندازه دوبار خواندن "تولدت مبارک"، به دست های کودک صابون بزنید.

وقتی کودکان بیمارند، آن ها را در خانه نگهدارید. این روش، تنها راه محدودکردن بیمارهای واگیردار در مهدکودک است.

واکسن بزنید. این راه، روش اصلی پیشگیری از همه نوع بیماری های گوش و حلق و بینی مثل آنفولانزا است.

دوراندیش باشید. کودکان و نوزادان زیاد بیمار می شوند و این مساله به این امر بستگی ندارد که شما چقدر مراقب آن ها هستید. خبر خوب این است که ویروس هایی که باعث بیماری می شوند، خودشان سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

لباس های ورزشی بدبو

آیا لباس ورزشی ورزشکار محبوب شما، بوی بدی می دهد؟ مواردی است که رعایت آنها باعث می شود لباس ها خوش بو بمانند.

از ایجاد سفیدک روی لباس جلوگیری کنید. اگر کودک شما نمی تواند بلافاصله بعداز ورزش لباس های خود را بشوید، آن ها را آویزان کنید تا قبل از انداختن آن در سبد لباس خشک شوند.

در ماشین لباسشویی از سرکه استفاده کنید. افزودن سرکه به پودر لباسشویی باعث خنثی شدن بوی بد بدن در لباس های ورزشی می شود.

از نرم کننده لباس استفاده نکنید. این امر مانع از بین رفتن بوی عرق لباس های ورزشی می شود.

بعد از هربار پوشیدن لباس های ورزشی، آن ها را بشویید ، زیرا باعث حساسیت پوستی می شوند.

پرهیز از تب خال یا مونو نوکلئوسیس ( بیماری بوسه!)

تنها یک راه برای ابتلا شدن وجود دارد: از طریق بزاق دهان شخص دیگر. چون این بیماری واکسن ندارد پس پیشگیری بهترین راه است. به کودکتان بگویید:

شخص مبتلا به مونو را نبوسد.

از نوشیدنی، غذا، چنگال، قاشق، نی، رژ لب، برق لب شخص مبتلا به مونو استفاده نکند.

هنگام عطسه یا سرفه کردن یک دستمال یا سه گوشه آرنج را ، جلوی دهان خود بگیرد نه کف دستانش را.

به دنبال علایم بگردید. مونو معمولا با ازدست دادن انرژی و اشتها و چاییدن آغاز شده و در ادامه با تب، گلودرد و تورم غدد لنفاوی همراه است.

کودکان و آنفولانزا

هنگام آغاز فصل آنفولانزا، کودکان عزیز:

در بیشتر مواقع و همیشه قبل از غذاخوردن دست هایتان را بشویید و با صابون زیاد و آب گرم به مدت 20 ثانیه کف مالی کنند. تعدادی دستمال یا ژل الکلی در کیف خود بگذارید و زمانی که آب در دسترس نیست از آن ها استفاده کنید.

از غذا، نوشیدنی و وسایل مشترک دوست خود  استفاده نکنید.

با یک دستمال یا سه گوشه آرنج خود، جلوی عطسه یا سرفه تان را بگیرید و از کف دست استفاده نکنید.

از سیستم ایمنی بدن خود محافظت کنید. غذای سالم بخورید، خواب کافی داشته باشید و زمانی را به استراحت کردن اختصاص دهید.

همیشه در فصل پاییز واکسن آنفولانزا بزنید.

موارد بهداشتی فصل سرما

نوزادان و بچه های پیش دبستانی  بدلیل خردسالی،جزء گروه افراد بهداشتی نیستند، اما رعایت این چهار عادت خوب را،  برای مراقبت از خود در  زمان بیمارشدن،  به کودکان آموزش دهید:.

با دستمال یا سه گوشه آرنج، جلوی عطسه یا سرفه تان را بگیرید. اگر کودکان برای این کار از کف دست استفاده کنند، این میکروب ها در مدت چند دقیقه روی هر سطحی از اتاق مالیده می شود.

فین کردن را به آن ها یاد بدهید و ابتدا به آن ها بگویید که چگونه هوا را با فشار از بینی خارج کنند.

دست کردن داخل بینی را متوقف کنید. فقط تذکر بدهید نه این که سرشان داد بزنید! اگر سر آن ها داد بزنید، این کار را تکرار خواهند کرد.

دستمال ها را دور بریزید. کودکان را تشویق کنید که خودشان دستمال ها را داخل سطل بیندازند.

میکروب های داخل اتوبوس

اتوبوس مدرسه ، محل مناسبی برای رشد میکروب هاست. به کودکان بگویید مراقب خودشان باشند.

در فصل سرما و آنفولانزا، به کودکان بگویید یک پنجره را باز بگذارند تا هوا در گردش باشد.

به کودکان یادآوری کنید کیف هایشان را روی صندلی بگذارند نه کف اتوبوس. برخی مطالعات نشان داده که صندلی اتوبوس ها میکروب نسبتا کمتری دارد.

طی حرکت اتوبوس برخی کودکان غذا یا نوشیدنی مشترک مصرف می کنند. آنها را از این کار نهی کنید.

مطمئن شوید که کودک به محض خارج شدن از اتوبوس، دست هایش را می شوید یا از ضدعفونی کننده دست، استفاده می کند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، زهرا احمدزاده ثانی آبادی
منبع: webmd.com

سوانح و حوادث دومین علت مرگ و میر در کشور می باشد ، بیماری‌ها اولین رتبه را به خود اختصاص می دهند و کودکان نیز در گروه آسیب پذیر در این زمینه قرار می گیرند.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، نخستین و بهترین معلم در راستای مسائل ترافیکی والدین دانش آموزان هستند. هر فرزندی در ابتدا با والدین خویش خارج از خانه رفت و آمد می‌کند، بنابراین آنها می‌توانند بهترین سرمشق آنان در این زمینه باشند.

کودکان کم تجربه ، بازیگوش و عجول هستند و از خطرات وسایل نقلیه آگاه نیستند بنابراین امنیت عبور و مرور دانش آموزان از اولویت های آموزش خانواده ها ، اولیاء و دیگر مسئولین می باشد.

آنها باید چگونگی عبور و مرور کودکان و دانش آموزان خود از خیابان ، عبور از خط عابر پیاده ، رانندگی ایمن و رعایت نکات ایمنی هنگام سوار شدن و پیاده شدن از اتومبیل را به آنها آموزش دهند.

وسعت صدمات در بین دانش آموزان ، اکثراً از طریق اجرای قوانین و مقررات ساختمان سازی و سایر استانداردها ، آماده سازی اورژانس ، افزایش نظارت و آموزش پرسنل مدرسه ، دانش آموزان و والدین قابل پیشگیری هستند. بنابراین ، ضرورت دارد که برنامه هائی جهت ایجاد آمادگی در مردم برای مقابله با مصدومیت های ناشی از ترافیک صورت گیرد. بدون تردید از اساسی ترین برنامه ها در رابطه با پیشگیری از آن آموزش همگانی و فرهنگ سازی جهت ارتقاء سطح آگاهی و ایمن سازی است.

والدین باید نحوه عبور و مرور از عرض خیابان را به فرزندان خود آموزش دهند. و در این زمینه لازم است دانش آموزان برای گذر از خیابان ، ابتدا سمت چپ خود را نگاه کرده ، اگر ماشین نیامد تا نیمه خیابان رفته و بعد سمت راست را نگاه کنند و سپس به طور کامل از عرض خیابان عبور کنند. بهتر است در خیابان های شلوغ از پلیس برای عبور از خیابان کمک بگیرند.

کودکان و دانش آموزان توجه داشته باشند تا هنگامی که خودرو کاملا متوقف نشده ، و در آن باز نشده و راننده اجازه ورود نداده است سوار سرویس یا از آن پیاده نشوند و هرگز پشت اتوبوس ندوند زیرا ممکن است هنگام دور شدن یا نزدیک شدن به سرویس راننده آنها را نبیند.

بر اساس این گزارش، دانش آموزان نباید در هنگام حرکت سرویس مدرسه از جای خود بلند شوند زیرا یک ترمز ناگهانی موجب زمین خوردن آنها خواهد شد و همچنین در داخل سرویس به طرف هم چیزی پرتاب نکنند زیرا ممکن است به راننده اصابت کند و یا باعث آسیب سایر دانش آموزان شود.

دانش آموزان باید توجه داشته باشند، نباید با صدای بلند صحبت کنند، صدای همهمه در خودرو سبب حواس پرتی راننده و توجه نکردن او به محیط بیرون و کاهش تمرکز و عکس العمل به اتفاقات بیرون از جمله چراغ قرمز و هشدارهای پلیس می شود.

و در آخر اینکه به دلیل وجود ترافیک شدید و حطرات فراوان هیچ یک از کودکان نباید با اسکیت وارد خیابان شوند و از خیابان عبور کنند. برای اسکیت کردن مکانهای مناسبی در طول شهر تعبیه شده است ، کودکان عزیز می توانند از آن مکانها برای تفریح و سرگرمی استفاده کنند.

خبرنگار مجله پزشکی مادر – مریم کریمی

بیشتر دانش آموزان، برنامه ای برای تحصیل ندارند، هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. به ویژه مسائل درسی و تحصیلی که بسیار حائز اهمیت است.  از همین ابتدای راه ، از همین آغاز مسیر ، از حالا وقت دارید یک برنامه ریزی تحصیلی داشته باشید. برنامه مناسب ، نقشه ای است که در مسیر پر پیچ و خم تحصیل ، هدایت شما را بر عهده می گیرد.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، برنامه ریزی تحصیلی موجب صرفه جویی در وقت ، انرژی و هزینه شده و زمان مطالعه را کاهش می دهد ؛ با برنامه ریزی به روشن شدن اهداف خود کمک خواهید کرد. همچنین برنامه تحصیلی سبب می شود ، بر مدت نگهداری مطالب در حافظه بیفزایید. با برنامه ریزی می توانید توان یادآوری مطالب را دو چندان کنید. اگر برنامه ریزی درست و اصولی باشد در مسیری مستقیم و با سختی کمتری به هدف خود خواهید رسید.

اما یک برنامه ریزی تحصیلی با توجه به چگونگی اصول یادگیری و توجه به نیازها و روحیات تنظیم می شود و در حین اجرا نیز با بررسی ضعف ها و خطاها به تکامل می رسد.
هر کس بهتر از دیگران به ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت خود واقف است، بنابراین برنامه ریزی باید حتما به دست خودتان صورت گیرد.

اگر تا به حال برنامه ای برای ادامه تحصیل خود نداشته اید...
ابتدا برنامه خود را به صورت مکتوب یادداشت کنید ، سپس هدف خود را با توجه به علایق ، استعداد و توانایی های خود به همراه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود مشخص کنید ، برنامه خود را اجرا کنید ، با توجه به مشکلات پیش آمده و موارد پیش بینی نشده دوباره برنامه خود را اصلاح کنید ، چندین بار می توانید برنامه خود را تصحیح و دوباره تکمیل کنید تا به برنامه ریزی دلخواه و دقیق خود دست یابید. در برنامه ریزی برای مطالعه دروس خود تنوع در انتخاب دروس را در نظر داشته باشید، استراحت و تفریح ، تغذیه مناسب و همچنین خواب کافی را در برنامه ریزی خود فراموش نکنید، برنامه خود را ارزیابی کنید، در نهایت نیز با توجه به نحوه اجرای برنامه، نقاط قوت و ضعف خود برنامه را ارزشیابی کنید.

خبرنگار مجله پزشکی مادر – مریم کریمی

 

تمرکز حواس هنگام مطالعه ، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روشهایی است که باعث تقویت و پرورش و مهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شوند. بنابراین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد ، ساعتها وقت بگیرد.

پرورش تمرکز ، یک مهارت است. عمل تمرکز ، به تمرین احتیاج دارد. شاید در هنگام شروع تمرینات ، ابتدا تغییرات کمی را حس می کنید، ولی پس از 5 تا 6 هفته که از پرورش ذهن و یادگیری مهارتها گذشت ، متوجه پیشرفت های قابل توجهی خواهید شد و پس از مدت کوتاهی در می‌یابید که چه سال هایی را برای تقویت حافظه و تمرکز ذهن خود هدر داده‌اید.

وقتی می خواهید کاری انجام دهید از گفتن کلماتی همانند : نمی خواهم ، نمی دانم و نمی توانم بپرهیزید. جمله « این کار محال» است را از دفتر زندگی خود خط بزنید. گاهی اوقات افکار شما پراکنده است و ذهنتان از موضوعی به موضوع دیگر کشیده می‌شود. در چنین مواقعی است که نیاز دارید یاد بگیرید که چگونه حواس خود را متمرکز کنید.

برای تمرکز باید...
هر از گاهی ، مکان خود را تغییر دهید. در جایی که خیلی سرد است ، ننشینید. جا به جا شدن ، به حرکت خون در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری به مغز شما برسد و شاداب و سرحال باشید.

بر افکار مزاحم خود خط بکشید
در هنگام مطالعه زمان استراحت کوتاهی برای خود در نظر بگیرید ، هنگامی که کاری را بطور کامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. و در مقابل برای خود نیز تنبیه در نظر بگیرید.

حواستان را جمع کنید ، این شیوه ممکن است ظاهراً ساده به نظر بیاید، ولی در عین حال بسیار مؤثر است. هنگامی که حواستان پرت می‌شود و ذهنتان سرگردان است ، مرتب به خودتان هشدار دهید که "حواست را جمع کن". وقتی افکار مزاحم وارد ذهن شما شده اند، بدانید که زمان خاصی را برای فکر کردن به آنها گذاشته‌اید.

در نظر داشته باشید، چه زمانی از روز ، انرژی شما در سطح بالایی قرار دارد. تمرکز داشتن بسیار مشکل است و هنگامی که تمرکز ندارید درس خواندن نتیجه ی معکوس دارد. درسهای مشکل باید زمانی مطالعه شوند که انرژی شما در اوج خود قرار دارد. درسهای آسانتر را می‌توانید بعد از درسهای مشکل قرار دهید.
- استفاده از نور کافی در هنگام مطالعه یک عامل اصلی برای بهره وری بهتر به حساب می آید. برای اینکه چشمانتان خسته نشوند از نور مستقیم و همچنین نور خیلی کم استفاده نکنید. هنگام مطالعه ، روی یک صندلی معمولی که خیلی راحت نباشد بنشینید.
- روی تختخواب ، درس نخوانید.
- صاف و درست نشستن به تمرکز شما کمک می‌کند.
- اگر می خواهید تمرکز حواس داشته باشید، در هنگام مطالعه نسبت به تلفنها بی تفاوت باشید.

فکر کنید که کجا تمرکزتان بالاست. همان جا را برای درس خواندن انتخاب کنید. ثابت بودن مکان مطالعه و مشخص بودن آن به علت دسترسی به وسایل مورد نیاز از قبیل کتب درسی ، دفاتر ، کتاب لغت ، خط کش ، قلم و نظایر آن جهت مطالعه موجب تمرکز حواس بیشتر و آمادگی ذهنی هنگام مطالعه می شود. پس یکی از بهترین راه های برقراری تمرکز اختصاص دادن یک اتاق مجهز به آنچه لازم دارید ، می باشد.

تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد ، ذهن وقت اضافه خواهد داشت و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود.

به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع کنید ، چرا که اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید تمرکز حواس زود به دست می آید.

خط کشیدن زیر مطالب مهم باعث برقراری تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی می شود. یاداشت برداری نوعی تکرار درس است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطالب می شود.

سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ایجاد کنید. زیرا علاقه داشتن نسبت به موضوعی سبب تمرکز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع می شود.

خبرنگار مجله پزشکی مادر – مریم کریمی

دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی، نقش بسزایی را در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر: مدرسه به عنوان یك ساختار اجتماعی، برای آموزش، محیطی را فراهم می‌نماید كه كودك در آن سال های حساس زندگی خود را سپری می‌كند. هنگامی كه كودك، دبستان را آغاز می‌كند شش سال از عمرش گذشته است و از محیط خانه به واحد اجتماعی مدرسه وارد می شود و با محیط، خطرات تهدید كننده سلامتی، انواع دوستان و بازیهای مختلف آشنا می شود. بنابراین مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در سلامت كودك دارد.

دانش آموزان باید فرا بگیرند، قبل از تغذیه حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویند و زباله‌های خود را درون سطل آشغال بریزند. همچنین در هنگام آب خوردن، از لیوان شخصی استفاده كنند و در صورت نداشتن لیوان، قبل از خوردن آب ، دست‌های خود را بشویند. دانش‌آموزان به این نكته توجه كنند كه نباید هنگام آب خوردن دهان خود را به شیر اتصال دهند.

دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی، نقش بسزایی را در حفظ بهداشت محیط در مدارس و ارتقاء سطح سلامت جامعه دارند. همچنین به والدین توصیه می‌شود اگر به بچه‌ها پول می‌دهند به آنها توصیه كنند تا مواد غذایی مناسبی را تهیه و از دست فروشان خرید نكنند. دانش‌آموزان نباید تحت هیچ شرایطی از دست‌فروشان، موادغذایی و انواع تنقلات خریداری كنند و اگر در بوفه مدارس هم مواد غذایی را تهیه می‌كنند حتماً به تاریخ تولید، انقضا و مجوز ساخت آن از وزارت بهداشت توجه كنند.

به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنید و برای میان وعده از لقمه های خانگی، خشکبار ومغزهایی مانند گردو، بادام، فندق و پسته و میوه های خشک مانند انجیر،کشمش و برگه های هلو زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکی های سالم ومفیدی هستند استفاده کنند.

دانش آموزان صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند.

در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

دانش آموزان خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که ورزش و حرکات ورزشی انجام دهند.

اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنید.

اولیاء مدارس نقش كلیدی را در بهداشت محیط در مدارس ایفا می‌كنند و مربیان و رابطین بهداشت مدارس باید نظارت كامل و دقیقی بر بوفه‌ها و مواد خوراكی كه در این بوفه‌ها عرضه می‌شود، داشته باشند.

خبرنگار مجله پزشکی مادر – مریم کریمی


هرسال با فرارسیدن هفته های پایانی تعطیلات تابستانی و نزدیک شدن به نخستین روزهای سال تحصیلی، در خانه ها حال و هوای دیگری است. بوی مهر و آغاز پائیز و رفت و آمد دانش آموزان با لباس های نو پیام از آمدن فصلی دوباره است.
به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، توجه به سلامت دانش آموزان بخصوص کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است. توجه به بهداشت ، تغذیه و خواب از مهمترین مسائلی است که والدین دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند. خواب کافی برای سلامت و کارکرد مناسب یک ضرورت است.
یکی از مسائلی که باید والدین و خود دانش آموزان رعایت کنند، مساله خواب دانش آموزان است که آنها نباید در طول شب کمتر از ۱۰ تا ۱۱ بخوابند.
تنظیم ساعت بیولوژیک بدن وابسته به عوامل متعددی از قبیل به خواب رفتن در زمان مشخص و تنظیم زمان مشخص برای برخاستن از خواب است. در اکثر خانواده ها، افراد بویژه کودکان تمایلی به خوابیدن در ساعات اولیه شب نداشته و همراه با افراد بزرگتر تا پاسی از شب بیدار می مانند. از این رو با فرارسیدن پائیز ، یکی از مشکلات والدین تنظیم خواب کودکان و نوجوانان است.

کمبود خواب در دانش آموزان سبب بروز مشکلات بسیاری می شود:

مطالعات نشان داده اغلب دانش آموزان و دانشجویان به اندازه کافی نمی خوابند ، که این امر منجر به بسیاری از مشکلات می شود که می توان به از دست دادن سلامتی و نمرات پایین در درس و مدرسه اشاره کرد.

طبق آخرین تحقیقات دانش آموزانی که دچار کم خوابی هستند بیشتر دچار رفتارهای تهاجمی و پرخاشگری می شوند و مشکلاتی مانند رفتارهای تهاجمی و سرکشی از خود بروز می دهند.

اگر دانش آموزان کمتر از آنچه احتیاج دارند، بخوابند... کارهای بدنی و ذهنی را به کندی انجام خواهند داد. تداخل هورمونی، افزایش اشتها ، تغییر روحیه و همچنین افزایش بیماری های مزمن از دیگر عوارض کم خوابی است.

برنامه ریزی صحیح مطابق با نیاز کودک به خواب ، سن و میزان فعالیت صورت می گیرد ، به صورت شرطی درآمده و زمان خواب کودک تنظیم خواهد شد.

اما خواب...

خواب عمیق بر حل بسیاری از مسایل و مشکلات مؤثر است، هر فردی بعد از یک خواب خوب شبانه احساس شادابی و سرحالی می کند.

خوابیدن باعث شده که بدن برای انجام اعمال مهم آماده و حافظه بلند مدت تقویت شود و از تاثیر آسیب هایی که در طول روز به ما می رسند جلوگیری گردد.

خواب کافی سبب تمرکز بیشتر در انجام امور و از جمله مطالعه می شود و فرد با دقت و توجه بهتر درس و کار خود را انجام می دهد.

خبرنگار مجله پرشکی مادر ، مریم کریمی

صفحه1 از3