برای برنامه ریزی تحصیلی، امروز هم فرصت دارید

بیشتر دانش آموزان، برنامه ای برای تحصیل ندارند، هیچ کاری بدون برنامه ریزی فعالیتی کامل نخواهد بود. به ویژه مسائل درسی و تحصیلی که بسیار حائز اهمیت است.  از همین ابتدای راه ، از همین آغاز مسیر ، از حالا وقت دارید یک برنامه ریزی تحصیلی داشته باشید. برنامه مناسب ، نقشه ای است که در مسیر پر پیچ و خم تحصیل ، هدایت شما را بر عهده می گیرد.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، برنامه ریزی تحصیلی موجب صرفه جویی در وقت ، انرژی و هزینه شده و زمان مطالعه را کاهش می دهد ؛ با برنامه ریزی به روشن شدن اهداف خود کمک خواهید کرد. همچنین برنامه تحصیلی سبب می شود ، بر مدت نگهداری مطالب در حافظه بیفزایید. با برنامه ریزی می توانید توان یادآوری مطالب را دو چندان کنید. اگر برنامه ریزی درست و اصولی باشد در مسیری مستقیم و با سختی کمتری به هدف خود خواهید رسید.

اما یک برنامه ریزی تحصیلی با توجه به چگونگی اصول یادگیری و توجه به نیازها و روحیات تنظیم می شود و در حین اجرا نیز با بررسی ضعف ها و خطاها به تکامل می رسد.
هر کس بهتر از دیگران به ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت خود واقف است، بنابراین برنامه ریزی باید حتما به دست خودتان صورت گیرد.

اگر تا به حال برنامه ای برای ادامه تحصیل خود نداشته اید...
ابتدا برنامه خود را به صورت مکتوب یادداشت کنید ، سپس هدف خود را با توجه به علایق ، استعداد و توانایی های خود به همراه اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود مشخص کنید ، برنامه خود را اجرا کنید ، با توجه به مشکلات پیش آمده و موارد پیش بینی نشده دوباره برنامه خود را اصلاح کنید ، چندین بار می توانید برنامه خود را تصحیح و دوباره تکمیل کنید تا به برنامه ریزی دلخواه و دقیق خود دست یابید. در برنامه ریزی برای مطالعه دروس خود تنوع در انتخاب دروس را در نظر داشته باشید، استراحت و تفریح ، تغذیه مناسب و همچنین خواب کافی را در برنامه ریزی خود فراموش نکنید، برنامه خود را ارزیابی کنید، در نهایت نیز با توجه به نحوه اجرای برنامه، نقاط قوت و ضعف خود برنامه را ارزشیابی کنید.

خبرنگار مجله پزشکی مادر – مریم کریمی