آموزگاران به وضعيت بينايي دانش آموزان توجه داشته باشند

جراح و متخصص چشم:

آموزگاران به وضعيت بينايي دانش آموزان توجه داشته باشند

تهران-جراح و متخصص چشم گفت:آموزگاران در صورت مشاهده هر گونه مشكل و اختلالي در بينايي دانش آموزان بايد با والدينشان در ميان بگذارند تا هر چه سريعتر اقدامات لازم براي بهبود آن صورت گيرد.
دكتر حسام هاشميان افزود: سردرد هاي مكرر يا دوبيني، ماليدن مداوم چشم ها، حساسيت شديد به نور، عدم تطابق و حركات غيرطبيعي چشم ها، قرمزي و اشك ريزش چشم ها هنگام مطالعه ازجمله علايمي هستند كه آموزگاران در صورت مشاهده بايد آن را به والدين دانش آموزان اطلاع دهند.
وي افزود: ناتواني در ديدن اشيا از فاصله مناسب، ناتواني در ديدن حروف نوشته شده درتخته ، دشواري در خواندن مطالب درسي، تقاضاي مكرر براي نشستن در صندلي هاي رديف جلو از ديگر مواردي است كه بايد به آن توجه شود.
هاشميان گفت: دانش آموزاني كه براي خواندن، كتاب را از چشم ها دور مي كنند، مشكل دوربيني و دانش آموزاني كه كتاب را به چشم هاي خود نزديك مي كنند مشكل نزديك بيني دارند كه مي توان به راحتي به اين مشكلات پي برد.
وي افزود: بسياري از مشكلات چشمي مانند تنبلي چشم ها در صورت تشخيص و مراجعه به موقع تا پيش از ۹ سالگي قابل درمان است بنابراين والدين بايد با انجام معاينات دوره اي حداقل سالي يك بار وضعيت ديد فرزندان خود را بررسي كنند.

مشكلات شايع چشمي

عضو هيات علمي بيمارستان فارابي گفت: تنبلي چشم يكي از مواردي است كه والدين بايد به آن توجه ويژه داشته باشند.
هاشميان توضيح داد: تنبلي چشم يك بيماري خاموش است و علايم خاصي ندارد و در بسياري از موارد كودكان درمورد آن شكايتي نمي كنند؛ در اين بيماري يكي از چشم ها نسبت به چشم ديگر ديد كمتري پيدا مي كند كه به اصطلاح به آن تنبلي گفته مي شود.
وي اظهار داشت: درمان اين بيماري بسيار ساده است كه اگر تا پيش از سن ۹ سالگي تشخيص داده شود، مي توان با بستن چشم سالم، چشم دچار تنبلي را به فعاليت واداشت و مشكل آن را برطرف كرد.
جراح و متخصص چشم گفت: بيماري عفونت ملتهمه چشم (كنژكتيويت) نيز از ديگر بيماري هاي شايع بين كودكان و دانش آموزان به ويژه دانش آموزان دوره ابتدايي است.
وي اظهار داشت: اين بيماري مسري است و پلك بيمار هنگام بيدار شدن از خواب به يكديگر مي چسبد، چشم ها قرمز و ملتهب است و از آنها ترشحاتي خارج مي شود.
هاشميان افزود: به طور كلي درصورت بروز تاري ديد، قرمزي چشم ها، سردرد، اشك ريزش و داشتن ترشحات صبحگاهي بايد به چشم پزشك مراجعه و براي پيشگيري از سرايت آن به ساير دانش آموزان تا رفع كامل بيماري در منزل استراحت داده شود.

 توصيه به دانش آموزان

جراح و متخصص چشم در توصيه به دانش آموزان اظهار داشت: دانش آموزان بايد توجه داشته باشند كه دست آلوده به چشم خود نزنند، از لوازم بهداشتي مشترك مانند حوله استفاده نكنند، اگر گرد وغبار يا ذره ريزي وارد چشم آنها شد بدون ماليدن چشم، آن را با آب بشويند، يا با استفاده از يك دستمال تميز ذره خارجي را از گوشه چشم خارج كنند و درصورت عدم موفقيت به چشم پزشك مراجعه كنند.
هاشميان افزود: در كلاس درس بايد نور كافي وجود داشته باشد و نور از بالا بتابد؛ دانش آموزان هنگام نوشتن تكاليف خود بايد حدود ۳۰ سانتي متر با دفتر و كتاب خود فاصله داشته و زاويه ديد آنها با كتاب حدود ۴۵ تا ۷۰ درجه باشد.
وي گفت:همچنين دانش آموزان بايد از خيره شدن به نورهاي مختلف مانند نور لامپ و خورشيد دوري كنند و از عينك هاي آفتابي براي محافظت از چشم ها در مقابل گرد و غبار، باد و نور شديد خورشيد استفاده كنند.
هاشميان ادامه داد:هنگام استراحت بايد اتاق دانش آموزان تاريك باشد تا چشم ها به خوبي استراحت كند و برخي سبزي هاي حاوي ويتامين A براي كاركرد مناسب چشم ها به طور روزانه مصرف شود.
وي گفت: بهتر است كودكاني كه از عينك استفاده مي كنند، فريم هاي پلي كربنات راكه در مقابل ضربه مقاوم است، انتخاب و از بندهاي متصل به عينك براي نگهداري عينك استفاده كنند.
منبع: ایرنا