کلاس اولی ها، نو آموزان و شکوفه ها روزتان مبارک

امروز چهارشنبه 30 مهرماه  تمام کلاس اولی ها در سراسر کشور به امید سرانجامی با شکوه و اقتدار برای سرزمینشان به مدرسه می روند.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، هر سال قبل از فرارسیدن ماه مهر و آغاز رسمی سال تحصیلی، جشن شکوفه ها برای دانش آموزان کلاس اول ابتدایی برگزار می شود و آنها اولین بهار علم آموزی خود را در روزی شاد و خاطره انگیز جشن می گیرند.

کلاس اول و دوره دبستان اولین تجربه اجتماعی نوآموزان به شکل رسمی است و این مقطع پس از خانواده بیشترین تاثیر را در تربیت و سرنوشت کودک دارد. چنانچه تاثیر به سزایی در زندگی و سرنوشت او دارد و به همین دلیل باید تمهیدات لازم برای هرچه بهتر و موثرتر برگزار شدن این پایه در آموزش و پرورش اندیشیده شود. البته اگر چه که پیش دبستان می تواند در آمادگی نوآموزان برای ورود به مدرسه و حضور در کلاس درس تاثیر مثبتی داشته باشد.

همچنین نقش موثر و پررنگ معلم اول دبستان در زندگی کودک انکار ناپذیر است و حساسیت کار معلمان در این پایه بیش از تمام مقاطع و پایه های تحصیلی است و به همین دلیل معلمان کلاس اول باید از آموزش ها و مهارت های خاص تری برخوردار باشند.

به کلاس اولی ها بیشتر توجه کنید...
کلاس اولی ها و این نونهال های باغ امید در روزهای اول سال تحصیلی مشتاقانه منتظر شنیدن سخنان عاشقانه و پر مهر معلم مهربان و عزیز خود هستند.

اولی ها به شدت حساس هستند و دوست دارند که معلمشان نگاه و رفتار عاشقانه اش را بین همه ی دانش آموزان به طور مساوی تقسیم کند، بنابراین مربیان کلاس اولی باید از عصبانیت در مدرسه و کلاس مخصوصاً در اوایل سال تحصیلی جداً خودداری کنند.

مربیان باید در نظر داشته باشند: کلاس اولی ها نیازمند حمایت بیشتری هستند ، باید محیطی بدون تنش و اضطراب در کلاس و همچنین مدرسه ایجاد شود، والدین و مربیان باید توجه داشته باشند به دلیل اینکه دانش ‌آموزان کلاس اولی با محیط مدرسه آشنا نیستند در بسیاری از موارد فرصت زیادی لازم دارند تا آنها با مدرسه، معلم، دوستان و کلاس درس هماهنگ و آشنا شوند و شاید با افت تحصیلی مواجه شوند.

ضروری است والدین قبل از ورود کودکشان به مدرسه رعایت اصول بهداشتی و فردی را به او آموخته و وابستگی های بهداشتی و احساس نیاز در کنار پدر و مادر را کاهش داده و رعایت بهداشت فردی را در او نهادینه کنند. اگر اصول بهداشتی را به خوبی رعایت نکنند موجب انتقال آلودگی به دیگر دوستان و هم کلاسی ها از طرق مختلف خواهد شد. 

البته اگر چه مسئولین مدرسه نیز در اطلاع رسانی و نهادینه کردن فرهنگ رعایت بهداشت فردی در دانش آموزان نقش بسیار مهمی دارند.

خبرنگار مجله پزشکی مادر، مریم کریمی