اضطراب و استرس دانش آموزان ممنوع

نا امنی ، نوع شخصیت و وابستگی شدید دانش آموزان به والدین سبب ایجاد اضطراب در آنها می شود. به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، اضطراب‌ یک‌ احساس‌ ناراحت‌کننده‌ و مبهم‌ ترس‌ ، وحشت ‌، یا خطر با منشای‌ ناشناخته‌ که‌ در فرد ایجاد می شود است. برای‌ بعضی‌ از افراد این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ ناگهانی‌ روی‌ دهد و بر طرف‌ شود ، اما برای‌ بعضی‌ دیگر این‌ حالت‌ به‌ صورت‌ مزمن‌ وجود دارد.

عوامل بسیاری در میزان اضطراب دانش آموزان دخالت دارد که می توان به تنبیه کودک به واسطه ی نمره ی کم ، انتظارات معلم ، دشواری امتحان ، شرایط برگزاری امتحان ، محیط مدرسه ، دوستان و همکلاسی ها ، انگیزه پیشرفت و نوع شخصیت دانش آموزان اشاره کرد.

کارشناسان معتقدند: نا امنی ، وابستگی شدید دانش آموزان به والدین ، ناتوانی یا نداشتن مهارت‌های لازم در برقرار کردن روابط عاطفی ، اجتماعی و اخلاقی سالم ، تفاوت در فرهنگ خانواده‌ها و بخصوص عدم پذیرش ارزش‌ها و آداب و رسوم گوناگون ، عدم اعتماد به نفس ، کسب استقلال در بسیاری از آنها موجب اضطراب بسیاری از دانش آموزان می‌شود.

پیشگیری از اضطراب دانش آموزان
والدین باید گرایش فرزند خود به همسالان را بدرستی درک کنند ، زیرا این یک نیاز طبیعی است.

فرزندان خود را از نظر نمره‌های امتحانی با دوستان و همسالان و فرزندان بستگان و همسایگان مقایسه نکنند. با این کار دانش آموز به تدریج اعتماد به نفس خود را نیز از دست می دهد.

والدین باید توجه داشته باشند که فرزندان خود را تحت فشار و اضطراب درونی قرار ندهند. والدین و مربیان علاوه بر حفظ شخصیت فرزندان خود و احترام به آنها برای دوستان فرزندان خود نیز اعتبار و احترام قائل باشند.

مادران و پدران و دیگران باید تا حد ممکن از امر و نهی‌های زیاد، بی مورد و غیر اصولی خودداری کنند. استرس و اضطراب ایجاد شده را مدیریت کنند. دانش آموزان باید یاد بگیرند از تفکرات بی‌ جا و بیش از حد دوری کنند. 

خبرنگار مجله پزشکی مادر، مریم کریمی