چگونه از شر موهای زاید خلاص شویم ؟

ابتدا بایستی موهای زاید را تعریف کنیم : موهای زاید به موهای با رویش طبیعی یا غیرطبیعی در مناطق عموما طبیعی و گاها غیر معمول اطلاق می شود که فرد از وجود آنها در عذاب است و اقدام به حذف آنها می کند این قبیل موها یا به جهت بهداشتی یا به جهت زیبایی نیاز به از بین رفتن دارند.

با یک مثال این موضوع را باز می کنیم ؛ رویش مو در سر تا سر بدن امری طبیعی است ولی برخی از افراد علاقه به این دارند که با روشهای مختلف آنرا از بین برده و احساس بهتری داشته باشند که این موضوع می تواند به نظافت فردی کمک بیشتری کرده و از طرفی در برخی رشته های ورزشی اعتماد به نفس بالاتری برای شخص ایجاد می کند. از طرف دیگر رویش موهای ضخیم و گاها کرکی به تعداد زیاد در نواحی اطراف صورت و چانه خانمها غیر طبیعی محسوب شده و فرد را وادار به مراجعه به پزشک برای ارزیابی و حذف آنها می نماید.

در هر صورت قبل از اقدام به حذف آنها ارزیابی پزشکی الزامی است تا در صورت تشخیص پزشک متخصص به غیرطبیعی بودن آنها ابتدا آزمایشات و ارزیابی های لازم صورت بگیرد و سپس راه حلهای مختلف حذف موهای زاید از جمله لیزر پیشنهاد شود زیرا در بسیاری از این موارد بیماری داخلی مشخصی به این مسئله دامن زده یا آنرا تشدید می کند که کنترل آن باعث بهبود سریعتر و اثر بخشی بالاتر سایر روشها از جمله لیزر می گردند.
روشهای حذف موهای زاید از تکنیکهای قدیمی و کاملا آشنایی همانند موم انداختن ؛ اپیلاسیون ، کرمهای موبر ؛ الکترولیز و... شروع شده و به لیزر که جدیدترین و موثرترین روش می باشدختم می گردد. لیزرهای موجود شامل چهارگروه
IPL , Alexandrite , Diode , Nd : Yag هستند که تکنولوژی متفاوت این لیزرها دارای هدف یکسانی است و آن هدف قراردادن رنگدانه موجود در پوست به اسم ملانین است. از آنجایی که این رنگدانه بیشترین تجمع را در فولیکول ( ریشه ) دارد قابل پیش بینی است که با اصابت لیزر به این بافت هدف و تبدیل شدن انرژی لیزر به حرارت ریشه مو متلاشی شده و موها بصورت دایمی حذف خواهند شد. البته این چهاردسته لیزر در مقام قیاس با هم نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند که انتخاب نوع لیزر و تکنیک انجام با نظر پزشک متخصص انجام می شود.

طبیعی است که با انتقال انرژی لیزر به پوست و رسیدن آن به ریشه مو سایر بخشهای پوست نیز این انرژی را به درصدهای مختلف جذب نموده و احتمال ایجاد برخی عوارض جانبی همچون سوختگی ؛ قرمزی ؛ سوزش ؛ ایجاد لک و... وجود دارد که در صورت انتخاب روش و تکنیک صحیح توسط پزشک این عوارض به حداقل رسیده و عموما موقتی هستند. یادآور می شوم که اکثر کرمهایی که به عنوان راه حل دایمی حذف موهای زاید آگهی می شوند صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و تنها منافع مالی مدنظر بوده ؛ اینگونه کرمها در صورت داشتن پایه علمی و تکنولوژی تولید مناسب در دراز مدت تا حدودی قطر موها را کاهش می دهند ولی توانایی حذف دایمی را نداشته و تنها روش دایمی موجود لیزر می باشد. 

دکتر علی حبیبی ، مدرس دوره های مراقبت پوست Skin Care