لیزر و رفع موهای زائد

لیزر مطمئن‌ترین و کارآمد ترین روش در برطرف کردن موهای زائد بدن است. بیشتر افرادی که برای انجام لیزر مراجعه می کنند خواهان برطرف کردن موهای زائد بالای لب ، چانه ، زیربغل و گونه ها هستند. امروزه با زیاد شدن مراکز لیزر موهای زائد و تبلیغات صورت گرفته در نشریات و اینترنت ، انتخاب مرکز مطمئن برای کسانی که اولین بار قصد تجربه آن را دارند کار بسیار دشواری است. در این مقاله سعی می شود تا با توضیحی مرحله به مرحله خواننده در انتخاب صحیح مرکز لیزر یاری داده شود.

لیزر چگونه موها را ازبین می برد؟
ماده ای که به مو رنگ می دهد، ملانین نام دارد که توسط سلول های ملانوسیت تولید می شود. در هنگام انجام لیزر این ماده نور )لیزر (را جذب کرده و حرارت آن بالا می رود. این حرارت به اندازه ای است که مکانیسم رشد مو را غیر فعال کرده و از کار می اندازد و به این ترتیب باعث تخریب فولیکول مو می شود. در این روش نیاز به چندین مرحله درمان است چرا که موهای بدن انسان 3 مرحله رشد دارند و لیزر بیشترین اثر را بر روی موهایی که در مرحله رشد یا آناژن هستند دارد. لیزرها سریع عمل می کنند و برخلاف روش‌های دیگر مانند مومک انداختن، بی رنگ کردن ، کندن ، اصلاح کردن با تیغ و الکترولیز کاهش تعداد موها تقریباً دائمی است.

علاوه بر مو ، پوست هم رنگ خود را از ملانین می‌گیرد و پوست تیره با ملانین بیشتر ، می تواند انرژی لیزر بیشتری را جذب کند که منجر به آسیب پوست و بی‌رنگ شدن آن می شود. اخیرا با استفاده از دستگاه های پیشرفته و تکنیک‌های جدید نتایج بهتری برای افراد تیره پوست حاصل شده است. معمولا دو هفته پس از انجام لیزر موها ریزش می‌کنند و در فواصل 5/1 تا 2 ماه موها دوباره رشد می‌کنند، ‌هنگامی که حدود 40 تا 50 درصد موهای جدید رشد کردند، زمان مناسب برای انجام مجدد لیزر است. معمولا با انجام 4 تا 7 بار عمل لیزر بیمار به نتایج مطلوب می‌رسد.

فاکتورهای موثر در درمان موفق کدامند؟
1- مشاور
داشتن مشاور خوب در هر کاری باعث موفقیت می شود. در حال حاضر بیشتر مراکز با انجام مشاوره رایگان زمینه را برای پاسخ به سوالات و نگرانی های شما فراهم کرده اند. شما میتوانید از نزدیکترین مرکز شروع کنید ولی توصیه می شود برای مقایسه مراکز از نظر کیفیت خدمات به همان یکی اکتفا نکنید.

2- دستگاه لیزر
در انتخاب مرکز لیزر اول به این نکته توجه کنید که دستگاه ها متعلق به خود مرکز باشد و کرایه ای نباشد چرا که معمولاً دستگاه های کرایه ای از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و چنین مرکزی به دنبال به روز کردن دستگاه های خود نیست.

در حال حاضر برای رفع موهای زائد از دستگاه های لیزر متفاوتی استفاده می شود که می توان به لیزر دایود، لیزر الکساندریت، لیزر  Nd: YAG و IPL اشاره کرد. در حال حاضر بر اساس تحقیقات صورت گرفته می توان لیزر دایود و الکساندریت را موثرترین ابزار جهت رفع موهای زائد دانست. ذکر این نکته هم ضروری است که دستگاه  IPL توسط برخی از مراکز به اشتباه لیزر معرفی می شود. این دستگاه نور شدت یافته را به پوست می تاباند و معمولاً برای رفع موهای زائد به تعداد جلسات بیشتری احتیاج دارند.

لیزرهای دایود یکی از کارآمدترین منابع نوری هستند که تاکنون ساخته شده اند. به علت ساختاری مجتمع تر و سبک تر نسبت به لیزرهایی که بر پایه تحریک فلاش لامپ کار می کنند، به جهت مقاصد کلینیکی بسیار مناسب تر می باشند. لیزرهای الکساندریت، Nd: YAG و IPL ها همگی دارای منبع فلاش لامپ هستند. بنابراین می توان گفت ظهور لیزرهای دایود یک تغییر و تحول عمده در بین سیستم های رفع موهای زائد بر پایه نور می باشد. لیزرهای دایود رفع موهای زائد موجود به صورت پالسی و با طول موج های 800 یا 810 نانومتر می باشند. جذب این طول موج در ملانین تاحدی کمتر از لیزر الکساندریت و بیشتر از  Nd: YAG و IPL ها می باشد، ولیکن آنها می توانند در عمق بیشتری از درم نفوذ کنند و میزان بیشتری در فولیکول مو جذب گردند و متعاقباً اثر حرارتی و نابود کنندگی بیشتری را در مرکز فولیکول و سلولهای بنیادی رشد مو، نسبت به الکساندریت ایجاد نمایند.

3- اپراتور دستگاه:
فردی که لیزر را برای شما انجام می دهد باید از تبحر کافی برخوردار باشد ، چرا که نحوه تنظیمات دستگاه لیزر در اشخاص گوناگون بسته به رنگ پوست، ضخامت و تراکم موها متفاوت است و فقط پزشک قادر به انجام این تنظیمات است. پس قبل از انجام لیزر از این موضوع اطمینان پیدا کنید که این کار زیر نظر پزشک صورت گیرد.

4- هزینه انجام لیزر:
تنها محدودیت برای استفاده از این روش درمانی قیمت و هزینه آن است. هنگامی که شما نتوانید به دلیل هزینه زیاد تمامی جلسات را انجام دهید نتیجه دلخواه حاصل نمی شود. پس قبل از شروع جلسات حتماً ناحیه ای را که بیشتر از هر جای دیگر برای انجام لیزر ترجیح می دهید انتخاب کرده و به مرکزی مراجعه کنید که با شرایط پرداخت شما همخوانی داشته باشد. پرداخت جلسه ای یکی از روشهایی است که بیشتر افراد می توانند خود را با آن انطباق دهند.

5- مراقبت های حین انجام لیزر:
اگر قصد استفاده از لیزر را دارید یک ماه قبل از مراجعه برای لیزر و در طول درمان ، موها را از ریشه نکنید زیرا که نور لیزر در پیاز موی در حال رشد و فعال جذب می‌شود. با قطع کردن ساقه‌های مو از سطح پوست و تراشیدن، می‌توانید موها را در این وضعیت فعال و پاسخگو به نور لیزر نگاه دارید. همچنین در طی مراحل درمان نباید حمام آفتاب بگیرید و فکر برنزه شدن را از سر بیرون کنید.

دکتر حمیدرضا شهبازی - مهندس سعید سمائیان - گروه پزشکی سلامان
برای انجام هرگونه مشاوره در این مورد می توانید با گروه پزشکی سلامان تماس بگیرید:
تلفن : 88702892 ، 88711809