چگونه می‌توان به بیماران سرطانی و هیپنوتیزم کمک کرد؟

طبق آخرین آمار در سال 87 ، 72 هزار و 800 مورد سرطان جدید در کشور ثبت شده است. در حال حاضر، سالانه شاهد افزایش 4.5 درصدی سرطان ها در کشور هستیم. به این معنی که در سال 1389، 79352 هزار نفر خواهد رسید، به یقین می توان گفت در 15 سال آینده مرگ ومیرهای ناشی از سرطان ۲برابر خواهد شد.

شیوع بالای سرطان در ایران و کاهش سن ابتلا به این بیماری سخت و پر هزینه باعث شده که برخی متخصصین سرطان شناسی از اصطلاح "سونامی سرطان" برای نشان دادن شدت خساراتهای جانی و مالی این بیماری در کشور استفاده کنند. براساس آمارها 18 تا 22 درصد مردم در طول عمرشان به سرطان مبتلا مي‌شوند و ما نيز از مجموع جمعيت 75 ميليوني کشور حدود 15 ميليون بيمار مبتلا به سرطان خواهيم داشت.

آمريکا و ژاپن از جمله کشورهايي بودند که در 20 سال گذشته با بررسي‌هاي علمي توانستند آمار ابتلا به سرطان را در ميان جامعه خود کاهش دهند و اين در حالي است که تا قبل از اين بيشترين آمار مبتلا به سرطان را داشته‌اند

انجمن سرطان امریکا در سال 2006 آمار مبتلایان به سرطان را در  آن کشور 1،399،790  اعلام نمود. که نیمی از آنها تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند که 25 درصد از آنها در همان مراحل اولیه شیمی درمانی دچار تهوع گردیدند. تهوع تنها عارضه شیمی درمانی در این گونه بیماران نمی باشد بلکه می‌توان به درد، استفراغ، خستگی ، افسردگی و زخم دهان  نیزاشاره نمود.خستگی و کم خونی در میان این قبیل بیماران منجر به از دست دادن زمان مفید برای بیمار و درمانگر می‌شود.آمارها نشان می‌دهد31 درصد بیماران تحت شیمی درمانی بدلیل اضطرابات و افسردگی‌های پیش از موعد، درمان را متوقف می‌کنند.(نویل،سانسول- فیشر و همکاران،1998 )  موسسه ملی سرطان آمریکا هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از درمان سرطان در سال 2005 را در آن کشور تنها209،900،000،000 دلار برآورد کرده است. این در حالی است که درآن کشور و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا هزینه‌های درمان سرطان تحت پوشش بیمه درمانی بوده ورایگان محسوب می‌گردد و دولتها هزینه های سنگین آن را تقبل می‌کنند تا بیمار و خانواده بیش از بیش دچار استرس نگردند چرا که هزینه های سر سام آور درمان دارای تبعات دیگری است که مبحث این مقال نیست.

 اما سوال تامل بر انگیزی که تا کنون راهکاری برای آن در کشور عزیزمان درنظر گرفته نشده این است که براستی برای کمک به چنین بیمارانی که هر روزه در معرض شدیدترین استرس های ممکن هستند چه می‌توان انجام داد؟ شصت سال پیش انجمن پزشکی بریتانیا هیپنوتراپی(درمان به کمک هیپنوتیزم) را به عنوان روشی مؤثر برای کمک به بیماران سرطانی یافت بهمین دلیل بیمارستان سنت جورج در لندن با استفاده از هیپنوتراپها به یاری بیماران سرطانی شتافت و پس از آن ده‌ها بیمارستان در سراسر دنیا هیپنوتراپی را به عنوان یک ابزار قوی در کمک و بهبود زندگی بیماران سرطانی بکار بستند.هیپنوتیزم بدلیل ظرفیتهای بالای خود در ارتباط بین جسم و ذهن امروزه بیش از پیش مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.که می‌تواند بدلیل پتانسیل‌های ذیل به کمک هزاران بیمار نیازمند بشتابد.

1-  تمدد اعصاب در مقابل استرس

امروزه همۀ دانشمندان پذیرفته‌اند که استرس، اثر بخشی سیتم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد هیپنوتیزم با ایجاد آرامش در روح و روان فرد دردفع استرس‌های ناشی بیماری نقش به سزایی ایفاء می‌کند.تمدد اعصاب با تصاویر هدایت شونده باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران شیمی درمانی شده و عوارض جانبی را کاهش داده و شانس بیش‌تری را برای بهبودی و تکمیل درمان ایجاد می‌کند.(هازنبرگ،لوبرت.2001)

2-ایمن شناسی روانی- عصبی

مطالعات ایمن شناسی روانی –عصبی نشان داده که ارتباط مستقیمی بین ذهن و جسم وجود دارد بنابراین با ایجاد تمرکز و هدایت تجسم می‌ توان سیستم ایمنی بدن را در مقابل سلولهای سرطانی قوی نمود. و تعادل وتعامل بین ذهن و جسم را مؤثرتر نمود(سانن 1999،بنجنک 2000و غیره) در این ضمینه کتابهای با نام:ذهن بیمار کننده نوشته پل مارتین، عشق،پزشکی و معجزه نوشته برنی سیگل و غیره نیز نوشته شده است.

3- مدیریت درد در سرطان

با توجه به مطالعات امراض شناسی درد شایع‌ترین عامل خستگی در بیماران سرطانی است با هیپنوز می‌توان دردها را کنترل و مدیریت نمود (شاوس، هیلگارد1994،هولفوید1996،لینچ1999 و...)  

4- کاهش مصرف داروهای تسکین دهنده، و اثرات جانبی شیمی درمانی

مشاهده شده در بیمارانی که حتی چند جلسه تحت هیپنوز بوده‌اند در مقایسه با دیگر بیماران مصرف داروهای ضد درد بشدت کاهش یافته است(پیننل2000، ادوین2001، هاموند1990،رین ویل 1999 وغیره) همچنین اثرات دیگر سرطان همچون تهوع ،زخم دهان،و غیره در آنها کاهش یافته است(مارچیورو2000 و غیره)

5- آمادگی برای عمل جراحی

هیپنوتیزم علاوه بر ایجاد آرامش در بیمار قبل از جراحی وکاهش ترسها و اضطرابات ناشی از آن می‌تواند بجای بیهوشی عمومی در بیمارانی که خطر ریسک بیهوشی در آنهابالاست بکار رود.(ایوانز و ریچاردسون1988و غیره)

6- افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس می تواند بیمار را در بهبود بیماری یاری دهد و رابطه مثبت و خوبی بین بیمار و درمانگر ایجاد کند.(مک‌نیل، فردریک 1993،هان نیگل 1999،کالت2000، میلر وهمکاران2001و غیره)

7- تقویت معنویت

پذیرش نظام هستی و دریافت حکمت الهی نقش اساسی در تفکر این قبیل بیماران دارد هیپنوز با تقویت این معنویت بیماررا یاری می‌دهد.

(کاردنا 2000،آشین2000،کاراسو1999،جیمز1995و غیره)

اضطراب،احساس درماندگی،خشم، بیگانگی، تنهایی، گناه، عدم اعتماد به نفس ،ناامیدی و ....همگی می رود تا علاوه بر تقویت بیماری ،بیمار سرطانی را مورد همجوم قرار دهدهیپنوتراپ با ایجاد آرامش، تمدد اعصاب وامنیت  باعث تسط بیمار بر خود گشته و او را در این مسیر دشوار یاری می دهد. امید آنکه روزی بیش از پیش به یاری بیماران سرطانی بشتابیم .

بهنام لطفی فر (هیپنوتراپ(
وبلاگ هیپنوتراپی