برنامه ریزی غذایی در ماه رمضان

 روزه داران با داشتن برنامه ریزی مناسب غذایی و پرهیز از پُرخوری در زمان افطار و سحر می توانند، نه تنها دچار مشکل و بیماری نشوند بلکه باید فرصت را غنیمت شمرده و با برنامه ریزی سالم و تندرست شوند.

البته باید گفت: رعایت برنامه ریزی صحیح تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه داران از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانند آمادگی لازم را برای بهره گیری از برکات معنوی و مناجات با پروردگار را به نحو بسیار مطلوب به انجام برسانند.

کارشناسان و متخصصان معتقدند: زیاده روی کردن در خوردن انواع غذاها، چربی ها و قندها، مشکلات و بیماری هایی از قبیل فشار خون، دیابت، قلبی و عروقی، آتروز و حتی ریسک سرطان را افزایش می دهد. چه در ماه رمضان باشیم چه در طول سال باید با یک رژیم غذایی مناسب تندرست و سالم باشیم.

ماه مبارک رمضان تمرینی است برای کم خوری و دوری از پُرخوری.

اغلب افراد جامعه پس از ماه رمضان دچار اضافه وزن می شوند در حالی که یک روزه دار با برنامه ریزی تغذیه ای می تواند معادل غذای مورد نیاز روزانه خود را به جای چند وعده، در دو وعده افطار و سحری دریافت کند.

سعی کنید در برنامه غذایی روزانه خود از مصرف غذاهای پُرحجم ، کم کالری و بسیار آبکی در افطار خودداری کنند و حتما برای صرف سحری از خواب برخیزند. 

افراد باید سبزیجات تازه، میوه و مقدار کافی آب و نوشیدنی ها مثل چای کم رنگ، آب میوه را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند.

غذای افطاری برای اعضای خانواده می تواند مجموعه ای از صبحانه مانند چای شیرین و شیر ولرم و مصرف مقداری کمی نان و پنیر به همراه سوپ و توصیه مى شود که شام را با غذاهاى سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزیجات یا سالاد که فشار چندانى به معده وارد نمى کنند شروع کرده و سپس به سراغ شام اصلى بروید  یا با فاصله ی یک تا 2 ساعت شام  با اندکی تغییر و کاهش حجم باشد.

باید به مصرف میوه و سبزی در وعده های سحر و افطار تاکید کرد و میوه ها و سبزیجات به دلیل ماندگاری بیشتری که در بدن دارد ضمن این که سیری طولانی تری را ایجاد می کند حاوی مقدار زیادی آب است که با تامین آب مورد نیاز بدن از بروز تشنگی جلوگیری می کند.

در برنامه ریزی غذایی خود مواد پروتئین دار مثل گوشت، لبنیات و به خصوص ماست  را در وعده سحری  فراموش نکنید، زیرا ضمن ایجاد سیری طولانی تر، مانع از بروز تشنگی می شود.

بهتر است در وعده غذایى سحرى از موادغذایى استفاده شود که بتواند هم انرژى روزانه را تأمین کند و هم از افت ناگهانى قند خون جلوگیرى کند و مهمتر از همه اینکه باعث ایجاد تشنگى شدید نشود.

در برنامه ریزی خود ورزش را فراموش نکنید و در ساعات روزه داری از فعالیت های سنگین ورزشی که موجب تشنگی می شود و نیازهای غذایی آن ها را به شدت افزایش می دهد، خودداری کنید.

مجله پزشکی مادر