کشفی تازه درباره دلیل طاسی در مردان

دانشمندان در آمریکا در باره طاسی در مردان کشف تازه ای کرده اند و باور دارند که به منشاء اصلی این موضوع دست یافته اند. این گروه تحقیقی، که نتیجه یافته های خود را در نشریه Clinical Investigation چاپ کرده است، می گوید سلول های پایه که معیوب هستند، موهای بسیار نازک تولید می کنند به طوری که آن قسمت از پوست سر خالی از مو دیده می شود.

سر بیش از نیمی از مردان پنجاه سال به بالا تا حدودی کم مو یا خالی از مو شده است و ریزش شدید مو در برخی از مردان از بیست و چند سالگی آغاز می شود.
اکنون کارشناسان می گویند به درمان طاسی در مردان یک گام نزدیک تر شده اند
.

محققان آمریکایی پوست سر گروهی از مردان را که در حال کاشت مو بوده اند ، مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که مشکل در پیاز مو است که تارهای جدید تولیدی آن تا اندازه ای کوچک است که فقط با میکروسکوپ دیده می شود.

با این که شمار سلول های پایه در قسمتی از پوست سر که طاس شده به همان اندازه است که در قسمت های مو دار، تعداد سلولهای پایه که به سلول های بالغ تر پروجنیتور (progenitor) - یا در اینجا تار موی کلفت - تبدیل شده، بسیار کمتر است.

این تفاوت به این معنی است که پیازهای مو در قسمت های طاس، محو نشده اند بلکه کوچک شده اند و تارهای موی جدیدی که تولید می کنند، در مقایسه با تار موی عادی ریز و میکروسکوپی است.

دکتر جورج کاتسارلیس، که گروه تحقیقی دانشگاه پنسیلوانیا را هدایت می کرده است، گفت: "مشاهدات ما نشان داد که مشکل در سلول های پایه ای است که وظیفه خود را در تبدیل شدن به سلول های بالغ تر پروجنیتور درست انجام نمی دهند."

او افزود: "این واقعیت که در سر طاس همان تعداد سلول پایه وجود دارد که در یک سر مودار، امید است بتوان سلول های پایه معیوب را مجددا فعال کرد."

تا کنون دقیقا روشن نبوده است که به چه دلیل جلوی سر افراد از مو خالی می شود (الگوی طاسی در مردان)، اما کارشناسان بر این باور بوده اند که هورمون مردانه تستوسترون در شدت این روند موثر است و ریزش شدید مو در حدی که طاسی ایجاد می شود، پدیده ای ارثی است.

گروه تحقیقی دانشگاه پنسیلوانیا بر این باور است که احیای فعالیت این سلول ها ممکن است راهی باشد برای درمان طاسی.

نهایتا، امید می رود که دانشمندان بتوانند پمادی را ابداع کنند که بتوان با مالیدن آن به پوست سر به سلول های پایه کمک کرد تار موی عادی تولید کنند.

منبع: بی بی سی