علائم حاملگی

با شروع و قطع قاعدگی ، دستگاه های مختلف بدن دچار یک سری تغییر می شوند . شناخت این تغییرات به خانم حامله کمک می کند که با بدن خود بهتر کنار بیاید . بعضی هورمون ها در بدن افزایش می یابند . با آزمایش خون و یا ادرار ، می توان به تغییر مقدار این هورمون ها در خون و یا ادرار پی برده و به تشخیص قطعی حاملگی و یا رد آن دست یافت . اولین و قطعی ترین علامت ، قطع قاعدگی است . اما علائم دیگری هم با حاملگی همراهند . علائمی که در روزها و هفته های ابتدائی ، در اکثر خانم های حامله مشاهده می شوند عبارتند از :

حساس شدن پستانها

پستانها به هورمون بسیار حساس هستند . در ساعات اولیه گشنیده شدن تخم ، هورمون های پروژسترون و گونا دوتروفین جنینی (HCG  ) به سرعت افزایش می یابند . این هورمون ، موجب افزایش حجم بدن از جمله پستان ها شده و احساس سنگینی غیر عادی در آنها به وجود می آید.         

احساس دل درد

این درد و ناراحتی (مشابه ابتدای قاعدگی ) در اثر لانه گزینی تخم در جدار رحم به وجود می آید . به علاوه ، رحم کم کم و در عرض 9 ماه آینده رشد کرده و بزرگ می شود ؛ که ممکن است یک عامل دیگر دل درد باشد .

لکه بینی

25% زنان حامله هنگام لانه گزینی و آویختن تخم به جدار رحم دچار لکه بینی می شوند . لکه بینی علامت مهمی است و می تواند نشانه بعضی ناهنجاری ها هم باشد . به همین سبب ، لازم است با مشاهده لکه بینی ، کم یا زیاد ، به پزشک مراجعه نمایید .

ضعف

احساس ضعف و خواب آلودگی ، حتی در ابتدای حاملگی ( زمانی که بدن شما خود را با موجود جدید درونش هماهنگ می سازد ) هم به وجود می آید . فرزند شما شروع به استفاده از کالری موجود در بدن شما کرده و به همین جهت انرژی شما زودتر از معمول تمام می شود .

تیره شدن نوک سینه

هورمون های حاملگی روی فعالیت ملانوسیت ها ( سلولهای پوستی حاوی رنگدانه که رنگ پوست را ایجاد می کنند و در نوک سینه وجود دارند ) اثر گذاشته و موجب پر رنگ شدن نوک سینه می شوند . زنانی که پوست تیره دارند دیرتر متوجه این تغییر رنگ می شوند . ( حدود 10 هفتگی به بعد)

تهوع

تهوع صبحگاهی که در حدود 85% حاملگی ها وجود داردمعمولا بعد از چند هفته از بین می رود .

بزرگ شدن شکم

علاوه بر رشد جنین که علت اصلی بزرگ شدن شکم در حاملگی است ، پروژسترون فراوانی که در این دوران ترشح می شود حرکات دستگاه گوارشی را کند نموده و مشابه دوره قبل از قاعدگی شکم به آسانی نفخ می کند .

یبوست

همان هورمونی که موجب نفخ شکم می شود ، یبوست هم ایجاد می کند . متاسفانه این علامت ممکن است با پیشرفت حاملگی شدت یابد .

افزایش دفعات ادرار

فعالیت کلیه طی حاملگی افزایش یافته و در نتیجه دفع ادرار هم بیشتر می شود . در ابتدا و انتهای حاملگی این علامت واضح تر است . در این دو دوره فشار رحم روی مثانه موجب افزایش دفعات ادرار می شود .

ویار

علاقه به بعضی مواد غذایی بیشتر می شود . علت آن مشخص نیست ولی ممکن است در اثر نیاز بدن به بعضی مواد غذایی باشد .

سردرد

در هفته های اول حاملگی ، افزایش حجم خون می تواند موجب سردرد های خفیف شود . اما کم کم بدن با این افزایش حجم خون هماهنگ شده و این سر درد ها هم از بین می روند .

افزایش تحریک پذیری

با افزایش هورمون های حاملگی احساس ضعف شدت می یابد . علاوه بر ضعف وجود سر درد ، نفخ ، یبوست ، درد پستان ، دل درد ،تهوع و نگرانی از سلامتی جنین و پیشرفت حاملگی احتمال تغییر خلق و خو و تحریک پذیری زن حامله را بیشتر می کنند .

درجه حرارت بدن

هنگام تخمک گذاری درجه حرارت بدن در اول صبح بالا می رود و این افزایش دما به اندازه 0.5 درجه یا بیشتر خواهد بود .
اما این تغییر دما روز بعد از میان می رود . اگر خانمی برای حامله شدن تحت کنترل باشد و درجه حرارت صبحگاهی خود را برای تعیین تخمک گذاری اندازه بگیرد ؛ چنانچه درجه حرارت بالا رفته و کاهش نیابد احتمال حاملگی وجود دارد

مجله بهداشت زنان- شماره 17