ناپروکسین چیست؟

ناپروکسین جزء داروهای غیر استروئیدی ضدالتهابی است. ناپروکسین هورمون هایی را که باعث عفونت و درد می شوند، کاهش می دهد.

ناپروکسن برای درمان درد یا التهاب ناشی از بیماری هایی مثل آرتروز، اسپوندیلیت انکیلوزان، تاندونیت، بورسیت، نقرس یا گرفتگی های قاعدگی به کار می رود.

ناپروکسن را می توان به منظور درمان بیماری هایی که در این مقاله نیامده است نیز استفاده کرد.

مهم ترین چیزی که باید درمورد ناپروکسن بدانیم چیست؟

این دارو می تواند باعث بیماری های گوارشی یا قلبی خطرناک مثل حمله یا سکته قلبی گردد که به خصوص درصورت مصرف طولانی مدت آن مشاهده می شود. بلافاصله قبل یا بعداز عمل بایپس قلب، از ناپروکسین استفاده نکنید.

اگر دچار درد قفسه سینه، ضعف، تنگی نفس، لکنت زبان یا اختلال در بینایی یا تعادل شدید، با اورژانس تماس بگیرید.

این دارو اثرات شدیدی بر معده یا روده می گذارد مثل خونریزی یا سوراخ شدن معده. این شرایط مرگبار هستند و بدون هیچ علائمی و در زمان مصرف ناپروکسین و خصوصا در بزرگسالان رخ می دهند.

اگر علائمی از خونریزی معده داشتید مثل مدفوع سیاه، خونی یا تیره یا بالا آوردن خون یا مایعی شبیه دانه های قهوه، با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف داروهای سرماخوردگی، آلرژی یا مسکن با پزشک یا داروساز مشورت کنید. بسیاری از داروهای بدون نسخه، دارای آسپرین یا مواد شبیه ناپروکسین هستند نظیر ایبوپروفن یا کتوپروفن. مصرف همزمان برخی داروها باعث دریافت میزان زیادی از این ماده در بدن می شود. برچسب دارو را بخوانید تا ببینید آیا این دارو حاوی ناپروکسین، آسپرین، ایبوپروفن یا کتوپروفن است.

مصرف الکل را ترک کنید. این کار خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.

قبل از مصرف ناپروکسین به پزشک خود چه بگویم؟

بلافاصله قبل یا بعد از عمل بایپس قلب ناپروکسین مصرف نکنید.

مصرف این دارو، خصوصا در بلندمدت، باعث مشکلات خطرناک قلبی یا گوارشی مثل حمله یا سکته قلبی می شود.

این دارو اثرات شدیدی بر معده یا روده می گذارد مثل خونریزی یا سوراخ شدن معده. این شرایط مرگبار هستند و بدون هیچ علائمی و در زمان مصرف ناپروکسین و خصوصا در بزرگسالان رخ می دهند.

اگر به این دارو آلرژی دارید یا اگر سابقه واکنش آلرژیک به آسپرین یا دیگر داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی دارید، نباید این دارو را مصرف کنید.

در صورت ابتلا به بیماری های زیر، از پزشک یا داروساز بپرسید آیا این دارو برای شما مناسب است:

- سابقه حمله قلبی، سکته یا لختگی خون

- بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا

- بیماری کبد یا کلیوی

- آسم

- پولیپ در بینی

- اختلال خونریزی یا لختگی خون

- در صورت مصرف سیگار

اگر باردار هستید یا قصد دارید در دوران درمان باردار شوید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. مصرف ناپروکسین در سه ماهه آخر بارداری باعث بیماری های مادرزادی می شود. به جز در صورت دستور پزشک، در دوران بارداری ناپروکسین مصرف نکنید.

ناپروکسین می تواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد آسیب برساند. اگر در دوران شیردهی به نوزاد هستید، بدون دستور پزشک این دارو را مصرف نکنید.

بدون دستور پزشک این دارو را به کودکان زیر دو سال ندهید.

اثرات جانبی احتمالی مصرف ناپروکسین چیست؟

اگر هریک از این علایم را داشتید با اورژانس تماس بگیرید: کهیر، تنگی نفس، التهاب در صورت، لب ها، زبان یا گلو.

اگر این علایم خطرناک را داشتید، مصرف ناپروکسین را متوقف کرده و به درمانگاه مراجعه کنید و با پزشک خود تماس بگیرید:

- درد قفسه سینه، ضعف، تنگی نفس، لکنت زبان، تاری دید یا عدم تعادل

- مدفوع سیاه، خونی یا تیره

- بالاآوردن خون یا مایعی شبیه دانه های قهوه

- باد کردن یا اضافه وزن سریع

- ادرار کردن کمتر از حد معمول یا توقف آن

- تهوع، درد قسمت بالایی شکم، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع خاکی رنگ، یرقان( زرد شدن پوست و چشم ها)

- کبودی، احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی، درد، ضعف ماهیچه

- تب، سردرد، خشک شدن گردن، لرز، افزایش حساسیت به نور، لکه های تیره روی پوست، تشنج

- واکنش شدید پوستی، تب، گلودرد، التهاب در صورت یا زبان، سوزش چشم، درد پوست، به همراه جوش های قرمز یا تیره ای که گسترش می یابد و خصوصا در صورت یا بالا تنه دیده شده و باعث تاول و پوست پوست شدن می شود.

بعضی از اثرات جانبی که کمتر اهمیت دارند عبارتند از:

- ناراحتی معده، سوزش و درد ملایم معده، اسهال، یبوست

- نفخ، باد معده

- سرگیجه، سردرد، عصبی شدن

- خارش یا جوش زدن پوست

- تاری دید

- احساس صدای زنگ در گوش

موارد فوق فهرست کامل اثرات جانبی این دارو نیست و موارد دیگری نیز پیش می آید. برای شناخت اثرات جانبی دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر ناپروکسین اثر می گذارند؟

قبل از مصرف داروهای ضدافسردگی مثل سیتالوپرام، اسیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین، ترازودون یا ویلازودون با پزشک خود مشورت کنید. مصرف هریک از این داروها به همراه داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب باعث کبودی یا خونریزی می شود.

درصورت مصرف هریک از داروهای زیر از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا مصرف ناپروکسین برای شما ضرری ندارد:

- رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین، جانتون

- لیتیوم (اسکالیت، لیتوبید)

- متاترکسات (رماترکس، ترکسال)

- دیورتیک یا قرص های آب مثل فوروسمید

- استروئیدها (پردنیزون و غیره)

- آسپرین یا دیگر داروهای غیراسترئیدی ضدالتهابی مثل ایبوپروفن، ناپروکسین، سلکوسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره

- داروهای بیماری های قلبی یا فشارخون مثل بنازپریل، انالاپریل، لیسینوپریل، کوئیناپریل، رامیپریل و غیره

این فهرست کامل نیست و داروهای دیگری هم هستند که به ناپروکسین واکنش نشان می دهند. با پزشک خود درمورد داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید یعنی در مورد داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی. بدون مشورت با پزشک هیچ داروهای جدیدی را مصرف نکنید.

در زمان مصرف ناپروکسین از چه چیزهایی باید دوری کرد؟

قبل از مصرف داروهای سرماخوردگی، آلرژی یا مسکن با پزشک یا داروساز مشورت کنید. بسیاری از داروهای بدون نسخه، دارای آسپرین یا مواد شبیه ناپروکسین هستند نظیر ایبوپروفن یا کتوپروفن. مصرف همزمان برخی داروها باعث دریافت میزان زیادی از این ماده در بدن می شود. برچسب دارو را بخوانید تا ببینید آیا این دارو حاوی ناپروکسین، آسپرین، ایبوپروفن یا کتوپروفن است.

مصرف الکل را ترک کنید. این کار خطر خونریزی معده را افزایش می دهد.

از قرارگرفتن در معرض نورخورشید یا برنزه کردن دوری کنید. ناپروکسین سوختگی پوست را تسریع می کند. در زمانی که خارج خانه هستید لباس کامل بپوشید یا از ضدآفتاب با اس پی اف 30 یا بالاتر استفاده کنید.

روش مصرف ناپروکسین چیست؟

دقیقا به همان میزان نوشته شده روی برچسب دارو یا به میزان تجویز پزشک مصرف کنید. مقدار بیشتر یا کمتر یا به مدت زمان بیشتر، از این دارو مصرف نکنید.

ناپروکسین ای سی شکلی کندتر از ناپروکسین است و تنها برای درمان آرتروز یا اسپوندیلیت آنکیلوزان مصرف می شود. از دستورالعمل پزشک پیروی کنید.

قرص یا extended-release روکش دار را خرد یا تکه نکنید و نجوید. کل قرص را قورت دهید. قرص extended-release  دارو را به کندی در بدن آزاد می کند. تکه کردن قرص باعث می شود یکباره مقدار زیادی از قرص در بدن آزاد شود. قرص روکش دار پوشش خاصی دارد که از معده محافظت می کند. تکه کردن قرص به این پوشش آسیب می رساند. قبل از مصرف و اندازه گیری مقدار داروی مورد نیاز، سوسپانسیون خوراکی را خوب تکان دهید و مقدار داروی مورد نیاز را با قاشق مخصوص اندازه گیری یا فنجان مخصوص اندازه بگیرید و از قاشق معمولی استفاده نکنید. اگر وسیله مخصوص اندازه گیری ندارید، از داروخانه تهیه کنید.

اگر باید مدت زیادی از ناپروکسین استفاده کنید، پزشک طبق زمان خاصی از شما می خواهد که شما را ویزیت کند تا مطمئن شود این دارو اثرات مخربی بر بدن شما نداشته است. این برنامه های زمانی را از دست ندهید.

دارو را در دمای اتاق و دور از حرارت و رطوبت نگهداری کنید.

اگر بیش از مقدار موردنیاز ناپروکسین مصرف کنید چه اتفاقی می افتد؟

با اورژانس تماس بگیرید.

علایم مصرف بیش ازحد شامل انواع شدید برخی از عوارض جانبی است که در این مقاله بیان شده است.

اگر یک مرتبه مصرف دارو را فراموش کنیم، چه اتفاقی می افتد؟

چون ناپروکسین را باید در زمان مورد نیاز مصرف کرد، نیازی به داشتن برنامه زمانی خاصی نیست. اگر این دارو را مرتب مصرف می کنید، به محض یادآوری، میزان داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به زمان بعدی مصرف دارو نزدیک شده اید، میزان داروی فراموش شده را مصرف نکنید. برای جبران میزان فراموش شده، بیش تر از میزان موردنیاز، دارو مصرف نکنید.

 گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، زهرا احمدزاده ثانی آبادی
منبع: webmd.com