آتنولول : داروی پرفشاری خون

آتنولول جزءِ گروهی از داروهاست که بتا­بلوکر نامیده می شوند. بتا­بلوکرها بر روی قلب و گردش خون (جریان یافتن خون در بین سرخرگ ها و سیاهرگ ها) اثرگذارند.

آتنولول برای درمان آنژین صدری (درد قفسه سینه) و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو همچنین برای جلوگیری  از حمله قلبی نیز به کار می رود.

این دارو می تواند برای مقاصدی غیر از آنچه در این مقاله آمده است، نیز استفاده شود.

مهم ترین اطلاعاتی که باید در مورد آتنولول بدانید چیست؟

بدون مشورت با پزشک خود مصرف آتنولول را قطع نکنید. در صورت توقف یکباره مصرف این دارو ممکن است وضعیت شما وخیم تر شود.

در صورتی که نیاز به هرگونه جراحی دارید، ممکن است مجبور باشید تا موقتا مصرف این دارو را قطع کنید. اطمینان حاصل کنید که جراح پیش از انجام عمل، از مصرف این دارو توسط شما باخبر است.

آتنولول می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود که تفکر و عکس العمل شما را مختل سازد. در صورت رانندگی یا انجام هرگونه فعالیتی که نیازمند هوشیاری است، محتاط باشید.

هنگام مصرف آتنولول از نوشیدن الکل پرهیز کنید؛ چرا که سبب افزایش خواب آلودگی و سرگیجه می شود.

آتنولول تنها بخشی از برنامه جامع برای درمان فشار خون بالا است؛ این برنامه می تواند شامل رژیم غذایی، فعالیت ورزشی و کنترل وزن نیز باشد. در صورتی که تحت درمان بیماری فشار خون بالا هستید، رژیم غذایی، مصرف دارو و فعالیت ورزشی روزانه را به دقت دنبال کنید.

در صورتی که برای فشار خون بالا تحت درمان قرار گرفته اید، حتی در صورت احساس بهبودی، مصرف این دارو را ادامه دهید. فشار خون بالا اغلب هیچ علامت خاصی ندارد. ممکن است برای باقی عمرتان نیازمند استفاده از داروی فشار خون باشید.

آتنولول را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگه دارید.

مسائلی که بایستی آنها را پیش از مصرف آتنولول، با پزشک در میان بگذارید.

در صورتی که نسبت به آتنولول حساسیت دارید یا دارای بیماری قلبی خاصی مانند ضربان قلب کم یا انسداد عروق قلبی می باشید، نباید از این دارو استفاده کنید.

قبل از مصرف آتنولول در صورت داشتن هر کدام از موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

- آسم، برونشیت، آمفیزم[1]

- دیابت

- فشار خون کم

- مشکل قلبی مانند انسدادعروق قلب، سندرم سینوس بیمار، ضربان قلب کم یا نارسایی احتقانی قلب

- افسردگی

- بیماری های مربوط به کلیه یا کبد

- اختلالات تیروئیدی

- میاستنی گراویس

- فئوکروموسیتوم

- مشکلات موجود در گردش خون (مانند سندرم رینود)

در صورت داشتن هر کدام از این بیماری ها، ممکن است لازم باشد تا مقدار مشخصی از غلظت این دارو را مصرف نمایید و یا برای ایمنی جهت استفاده از این دارو، تست های خاصی بر روی شما انجام گیرد.

دوران بارداری، گروه D (بر اساس گروه بندی FDA). این دارو می تواند برای جنین زیانبار باشد. در صورت باردار بودن از این دارو استفاده نکنید. در صورتی که در طول دوره درمان باردار شدید، پزشک خود را مطلع سازید. هنگام استفاده از این دارو، شکل موثری از کنترل زایمان را به کار گیرید. آتنولول می تواند به شیر مادر انتقال یافته و برای نوزاد شیرخوار زیان آور باشد. در صورت شیر دادن به نوزاد، بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید.

عوارض جانبی احتمالی برای مصرف آتنولول

در صورت داشتن عکس العمل های حساسیتی زیر سریعا با اورژانس تماس بگیرید:

- کهیر؛ مشکل تنفسی؛ ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

در صورت داشتن عوارض جانبی جدی زیر سریعا پزشک خود را در جریان بگذارید:

- ضربان قلب آرام یا نامنظم

- احساس سرگیجه، غش

- احساس تنگی نفس حتی هنگام فعالیت های خفیف

- تورم مچ پا یا پا

- حالت تهوع، دل درد، تب پایین، از دست دادن اشتها، ادرار به رنگ تیره، مدفوع گِلی رنگ، یرقان (زردی پوست یا چشم ها)

- افسردگی

- احساس سردی در دست ها و پاها

عوارض جانبی کمتر جدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

- کاهش میل جنسی، ضعف جنسی یا مشکل ارضا شدن

- احساس خستگی

- اضطراب، دل نگرانی

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی برای مصرف آتنولول نیست و سایر مشکلات نیز ممکن است رخ دهد. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی غیرعادی یا آزار دهنده، پزشک خود را مطلع سازید.

کدام داروها روی آتنولول تاثیر گذار هستند؟

در صورت استفاده از موارد ذیل، پیش از مصرف آتنولول با پزشک خود مشورت کنید:

- درمانهای مربوط به حساسیت (یا در صورتی که تحت آزمایش های حساسیت پوست قرار دارید)

- آمیدارون (Cordarone، Pacerone)

- کلونیدین (Catapres)

- دیگوکسین (digitalis، Lanoxin)

- دیزوپیرامید (Norpace)

- گوانابنز (Wytensin)

- و بازدارنده اکسیداز تک آمین (MOA) مانند ایزوکربوکسازید (Marplan)، ترانیل سیپرومین (Parnate)، فنلزین (Nardil)، یا سلگلین (Eldepryl، Emsam)

- داروهای مربوط به دیابت مانند انسولین، glyburide (Diabeta، Micronase، Glynase)، گلیپیزاید (Glucotrol)، کلروپروپامید (Diabinese)، یا متفورمین (Glucophage)

- داروهای قلبی مانند نیفدیپین (Procardia، Adalat)، رزرپین (Serpasil)، واراپامیل (Calan، Verelan، Isoptin)، دیلیتیازم (Cartia، Cardizem)

- داروهای مربوط به آسم یا سایر اختلالات تنفسی، مانند آلبوترول (Ventolin، Proventil)، بیوتل ترول (Tornalate)، متاپروترزل (Alupent)، پیربوترول (Maxair)، تربوتالین (Brethaire، Brethine، Bricanyl)، و تئوفیلین (Theo-Dur، Theolair)؛ یا

- داروهای سرماخوردگی، داروهای محرک یا قرص های رژیمی

لیست ارائه شده کامل نیست و ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشد که با آتنولول ایجاد تداخل یا اندر کنش نمایند. با پزشک خود در مورد تمامی نسخه ها و داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید، صحبت نمایید. این داروها می تواند شامل ویتامین ها، مینرال ها، محصولات گیاهی و داروهای تجویز شده توسط پزشک دیگر باشد.

بدون مشورت با پزشک، مصرف داروی جدیدی را آغاز ننمایید.

چگونگی مصرف آتنولول

این دارو را دقیقا مطابق نسخه مصرف نمایید. از مصرف دارو در مقادیر بیشتر یا مدت زمان طولانی تر از آنچه پزشک توصیه کرده، جدا خودداری کنید. از دستورالعمل های موجود برروی برچسب نسخه پیروی نمایید. این دارو را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

آتنولول را همه روزه در زمان معین مصرف نمایید.

وعده های مصرفی و غلظت دارو را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید. در مورد قطع کردن دارو ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. قطع کردن ناگهانی مصرف دارو می تواند باعث وخامت وضعیت شما شود.

برای اطمینان از اثر بخشی دارو بر روی بیماری تان، بایستی فشار خون خود را مرتبا بررسی نمایید. وقتهای ملاقات با دکتر را به هیچ وجه از دست ندهید.

آتنولول را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگه دارید.

در صورت مصرف بیش از حد آتنولول چه اتفاقی رخ می دهد؟

در صورت مصرف بیش از حد این دارو، با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. علایم اور دوز شدن می­تواند شمال ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، ناخن های کبود شده، سرگیجه، ضعف، غش یا تشنج باشد.

در صورت عدم مصرف وعده ای از این دارو چه اتفاقی رخ می دهد؟

پس از به یاد آوردن، هر چه سریع تر وعده دارویی فراموش شده را مصرف کنید. درصورتی که کمتر از 8 ساعت با وعده بعدی فاصله دارید، این وعده مصرفی را رد کرده و مجددا طبق برنامه زمانی مرتب دارو را مصرف کنید. از مصرف بیشتر دارو برای جبران وعده از دست رفته پرهیز نمایید.



[1] اتساع و بزرگی عضوی در اثر گاز یا هوا

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، احسان جمال ریحان
منبع: medicinenet.com