ارتباط میان افسردگی و دردهای فیزیکی

پرسش: زمانی که اظهار نظر منفی در مورد خود می شنوم، این حرف تاثیر شدیدی بر من می گذارد، و بدون دلیل، درد شدیدی در قفسه سینه ام احساس می کنم. یکی از دوستانم اعتقاد دارد، که این یک شوک احساسی است. گاهی این درد از بین می رود. اما گاهی شدت می گیرد. حتی بعضی اوقات درد شدید از قلبم به بازوی چپ هم کشیده می شود، میزان درد بستگی به اندازه تشویش و افسردگی دارد که از شنیدن نظرات منفی، به من دست می دهد. به طور کلی می خواهم بدانم آیا این نوع درد، موضوعی نگران کننده است و باید برای درمان آن اقدام کرد و یا تنها به قول دوستم شوک احساسی است و خود به خود بهبود می یابد؟

 

پاسخ:  با شنیدن اظهارات منفی در مورد خود، قطعا ضربه عاطفی شدیدی به فرد وارد می شود، البته جالب است که شما قادر هستید، نمود تاثیر فیزیکی آن بر بدن را درک کنید. این موضوع به علت درک عاقلانه شما از ویژگی های بدنتان است. درد فیزیکی که به سبب تاثیر نظرات در بدن ایجاد می شود، به علت ارتباط ذهنی میان استرس های عاطفی و پاسخهای فیزیکی بدن است. 

ارتباط میان افسردگی و دردهای فیزیکی یک ارتباط تنگاتنگ است. از یک طرف افسردگی پاسخ بدن به درد را افزایش می دهد و از طرف دیگر دردهای فیزیکی می تواند منجر به افسردگی و ناراحتی های فکری و احساسی شوند. این دو مقوله، به کمک یکدیگر یک چرخه معیوب، را در بدن، ایجاد می کنند. محیط اطراف شخص و ویژگیهای ژنتیکی و خانوادگی وی نیز می تواند نقش مهمی را بر میزان تاثیر درد و افسردگی بر او داشته باشد. هم زمان با درک تاثیرات فیزیکی احساسات بر بدنتان، به خاطر داشته باشید که به کمک درمان – شامل روان درمانی و مصرف داروهای ضد افسردگی- می توانید این دو عامل آزار دهنده یعنی افسردگی و تجربه دردهای فیزیکی بدن، را از بین ببرید.

اما دردهای فیزیکی در ناحیه قفسه سینه (یا قلب) که به اندام های دیگر بدن گسترش پیدا می کند، ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. آنژین صدری – یک نوع درد در ناحیه قفسه سینه، که با کاهش میزان ارسال خون قلب همراه است- یکی از بیماری هایی است که مشخصاً با علایم استرس های عاطفی که موجب بالا رفتن فشار خون و ترشح آدرنالین در بدن می شود، همراه است.

درد در ناحیه قفسه سینه و بازو، به طور بالقوه ای، جزء دردهای سوماتیک به حساب می آیند. این دردها بر اثر بیماریهای جسمانی به وجود می آید، که ریشه بیولوژیکی و پزشکی ندارند و علت اصلی بروز آنها معضلات روانی است. این حالات به خوبی تاثیر متقابل جسم و روح را در سلامتی انسان نشان می‌دهد. اختلالات سوماتیک به شکل دردهای شدید و طولانی مدت و بدون هیچگونه مشخصه پزشکی، رخ می دهند. این نوع دردها براثر ناآرامی های روانی، استرسهای شدید عاطفی ایجاد می شوند.

افرادی که دچار حملات قلبی می شوند، دردی را در ناحیه قفسه سینه و بازوی چپ به عنوان اولین نشانه های حمله، تجربه خواهند کرد. انفارکتوس قلبی (حملات قلبی)، دلیل مهمی است برای اینکه این گونه دردها را که با شروعی آرام در ناحیه قفسه سینه و بازوی چپ رخ می دهند، جدی بگیرید.

تمامی بیماری و ناراحتی هایی که در بالا ذکر شد، یک بخش مشترک دارند، آنها، تماماً بر اثر فشارهای عصبی و عاطفی اتفاق می افتند. زمانی که شخصی از شما بدگویی کرده و شما را مورد انتقاد قرار می دهد، استرس و فشار قابل پیش بینی را ایجاد می کند. چه نوع انتقادی بیشتر شما را آزار می دهد و بر شما تاثیر می گذارد؟ آیا زمانی که از استاد یا رئیستان نیز انتقاداتی منطقی  و سازنده می شنوید، شما را ناراحت می کند؟ آیا زمانی که دیگران پشت شما غیبت می کنند هم، همان تاثیر را بر بدن شما دارد؟ آیا زمانی که شخصی عمداً شما را ناراحت کرد نیز تاثیر مشابهی را احساس می کنید؟ در این شرایط ضروری است با مشاور یا روانشناس درمورد راههای مدیریت و کنترل تاثیر انتقادات دیگران بر خود، صحبت کنید. یا راههایی را برای افزایش اعتماد به نفس خود پیدا کرده تا از تاثیر فیزیکی انتقادات بر بدن بکاهید.

مددکاران و بهیاران نیز می توانند علاوه بر درمان دردهای فیزیکی، به کاهش افسردگی در فرد نیز کمک کنند، علاوه بر آن، ملاقات با یک مشاور مجرب، اولین قدم درست در راه صحیح درمان است.

شما نباید در مورد آنچه دیگران در مورد شما اظهار می دارند، از خود آنقدر ضعف نشان دهید که بر بدن خود نیز آسیب وارد کنید. با وجود این که در راه بهبود شرایط خود گام بر می دارید، روحیه خود را به کمک افکار مثبت  تقویت کرده، و به تصدیق ویژگی های شخصیتی خود ، بپردازید و از هر گونه بد بینی و بدگمانی پرهیز کنید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نیوشا وکیلی
منبع: prevention.com