مروری بر افسردگی

اگر گاهی اوقات احساس غمگینی و تنگی داشته باشید، حالتی طبیعی است ولی اگر خلق پایین شما همه روزه ادامه داشت، ممکن است نشانه ای از افسردگی باشد. افسردگی اساسی دوره ای از غمگینی و بی احساسی و دیگر نشانه هایی ایست که حداقل دو هفته متوالی ادامه می یابد و آنقدر جدی است که فعالیتهای روزانه را مختل می کند. افسردگی نشانه ضعف یا شخصیت منفی افراد نمی باشد.در حالیکه افسردگی یک مشکل اساسی در حوزه سلامت می باشد که قابل درمان است.

افسردگی

تصویری که مشاهده می کنید، اسکن پرتونگاری نشرنورپترون (PET) است که "لکه های روشن" افزایش فعالیت را در مغز فرد غیر افسرده نشان می دهد.

علائم هیجانی افسردگی  

dep2.jpg

اولین نشانه افسردگی خلق غمگین و یا از دست دادن علاقه به زندگی است. فعالیتهایی که زمانی خوشایند بودند، ارزش خود را از دست می دهند. حتی ممکن است بیماران با احساس گناه یا بی ارزشی، نا امیدی و افکار تکرار شونده مرگ یا خودکشی مرتبا مواجه شوند.

علائم جسمی افسردگی  

dep3.jpg

افسردگی گاهی با علائم جسمی همراه می شود، که شامل:

v       خستگی و کاهش انرژی

v       بی خوابی، بویژه صبحهای زود

v       خواب بیش از حد

v       دردهای پایدار، سردرد، گرفتگی عضلانی، مشکلاتی هاضمه که حتی با درمان نیز تسکین نمی یابند.

افسردگی می تواند مشکلات دیگری که باعث احساس بد و بویژه دردهای مزمن می شود را ایجاد می کند.

مواد شیمیایی کلیدی مغز می تواند هم خلق هم درد را در فرد تحت تاثیر قرار دهد.درمان افسردگی بهبود بیماری های هم آیند را نیز موجب می شود.

علائم اشتهایی افسردگی  

 

از دیگر علائم برجسته افسردگی تغییر در اشتها و وزن می باشد. بغضی بیماران افزایش اشتها و برخی دیگر از دست دادن اشتها را نشان می دهند. افراد افسرده ممکن است کاهش و یا افزایش وزن شدیدی را تجربه کنند.

تاثیر در زندگی روزانه  

در  صورتیکه افسردگی درمان نشود، آشفتگی های جسمی و هیجانی که همراه افسردگی هستند، موجب از خط خارج شدن مشاغل، سرگرمیها و روابط در این افراد می شود. افراد افسرده اغلب در تمرکز کردن برای حل مسئله دچار مشکل می شوند. آنها از فعالیتهایی لذت بخش قلبی، همچون رابطه جنسی رویگردان می شوند.

علائم هشدار دهنده خودکشی   

dep6.jpg

احتمال اقدام به خود کشی در افراد افسرده بیشتر است. علائم هشدار دهنده شامل صحبت کردن درباره مرگ یا خود کشی، تهدید به آزار و اذیت دیگران و درگیر رفتارهای پرخاشگرانه و پر خطر شدن می باشد. هرکسی که تمایلات خودکشی نشان دهد باید به طور جدی تحت مراقبت قرار گیرد. اگر برنامه ای برای خودکشی کردن دارید برای درمان سریع به بخش اورژانس مراجعه نمایند.

چه کسی در خطر ابتلا به افسردگی است؟  

dep7.jpg

هرکسی می تواند افسرده شود، اما بسیاری از متخصصان معتقدند که وراثت در ابتلا نقش موثری بازی می کند. داشتن والدین یا خواهر و برادری که افسرده است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. احتمال ابتلا به افسردگی در زنان دو برابر مردان می باشد.

علل افسردگی  

dep8.jpg

پزشکان درباره علل افسردگی مطمئن نیستند. اما یک نظریه برجسته معتقد به تغییر در ساختار مغز و عملکرد شیمیایی آن می باشد. مواد شیمیایی که پیام رسانهای عصبی نامیده می شوند، تعادل خود را از دست می دهند. درباره عللی که باعث این تغییر در پیام رسانهای عصبی می شوند، یک احتمال به استرس ناشی از یک حادثه آسیب زا همچون از دست دادن شریک احساسی و یا شغل اشاره دارد. از عوامل شروع کننده دیگر می توان به داروهای خاص، سوء مصرف الکل و یا مواد مخدر، تغییرات هورمونی و یا قی فصل اشاره کرد.

تصویر بالاسلولهای عصبی مغز را در حال ارتباط با پیام رسانهای عصبی نشان می دهد.

افسردگی فصلی 

dep9.jpg

اگر خلق شما با شرایط فصول هماهنگ است- در تابستان آفتابی و روشن و در زمستان افسرده و تاریک است- شما ممکن است مبتلا به مشکلی از افسردگی به نام اختلال عاطفی موسمی (فصلی) باشید. معمولا اختلال عاطفی فصلی در اواخر پاییز و اوایل زمستان، زمانیکه ساعات روشنی روز کوتاهتر می شود، آغاز می شود. به گفته متخصصان اختلال عاطفی موسومی (فصلی) بالغ بر 3% از جمعیت ایالات متحده یا حدود 9 میلیون نفر و اساسا در افرادیکه در قسمتهای شمالی کشور ساکن هستند را تحت تاثیر قرار می دهد.

افسردگی پس از زایمان  

dep10.jpg

افسردگی پس از زایمان از هر چهار مادر جدید حدودا سه مادر را تهدید می کند. اما تقریبا 12% آنها خلق پایین شدیدتری را نشان می دهند که حتی با رشد فرزندشان نیز ادامه می یابد. این حالتها را با نام افسردگی پس از زایمان می شناسیم که علائم آن بسیار مشابه افسردگی اساسی می باشد. تفاوت مهمی که وجود دارد اینست که در افسردگی پس از زایمان سلامت کودک نیز در خطر است. یک مادر افسرده ممکن است در لذت بردن و تشکیل وابستگی با نوزادش دچار مشکل شود.

افسردگی در کودکان   

dep11.jpg

افسردگی روز یک نفر از هر چهل کودک آمریکایی را تیره و تار می کند. این حالت با توانایی بازی کردن، دوست یابی و تکمیل تکالیف مدرسه تداخل پیدا می کند. نشانه ها همانند افسردگی در بزرگسالان هستند، اما برخی کودکان ممکن است پرخاشگری نشان دهند و یا درگیر رفتارهای پر خطر شوند که آن را "برون ریزی" می گوییم. تشخیص افسردگی در کودکان ممکن است دشوار باشد.

تشخیص افسردگی  

dep12.jpg

تا کنون هیچ گونه آزمایش خونی برای تشخیص افسردگی وجود نداشته است. برای تشخیص دقیق، پزشکان به توصیفی که بیمار از نشانه هایش ارائه می دهد، تکیه می کنند. ممکن است از شما سوالاتی درباره تاریخچه پزشکی و داروهایی که مصرف می کنید، پرسیده شود؛ چرا که اینها ممکن است در ایجاد نشانه های افسردگی در شما همکاری داشته باشند. خلقها، رفتارها و فعالیتهای روزانه ای که مورد بحث قرار گرفت، می تواند به تشخیص نوع و شدت افسردگی کمک کند. این مرحله، گامی بحرانی در تعیین موثرترین شیوه درمان می باشد.

 

گفتار درمانی برای افسردگی   

dep13.jpg

بررسی ها نشان داده اند که انواع نتنایز گفتار درمانی می تواند افسردگی متوسط تا خفیف را به مبارزه بطلبد.درمان شناختی رفتاری تغییر افکار و رفتارهایی که منجر به افسردگی می شوند را هدف قرار می دهد. درمان بین فردی توضیح می دهد که روابط شما چگونه بر خلق شما تاثیر می گذارد.

روان درمانی روان پریشی به افراد در فهم چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن خلق و رفتارشان توسط مسائل حل نشده و احساسات ناهشیار کمک می کند. برخی از بیماران به چندین ماه درمان نیاز دارند در حالیکه برای برخی دیگر زمان بیشتری را می طلبد.

 

داروهای افسردگی  

dep14.jpg

ضد افسردگیها بر سطح مواد شیمیایی مغز همچون سروتونین و نوراپی نفرین تاثیر می گذارند. چندین حالت متفاوت وجود دارد. مصرف ضد افسردگیها چند هفته تا تاثیر گذاشتن آنها،همکاری خوب با پزشک در بالا بردن تاثیر داروها و تعیین میزان مصرف داروها بسیار مهم می باشد. در صورتیکه نخستین دوره دارو درمانی موثر واقع نشد، شانس اینکه داروی دیگر نوفق باشد هنوز وجود دارد. ترکیب گفتار درمانی و دارو درمانی بسیار موثرتر به نظر میرسد.

 

ورزش برای افسردگی  

dep15.jpg

تحقیقات پیشنهاد می کنند که ورزش سلاح بالقوه ای بر علیه افسردگی متوسط تا خفیف می باشد.فعالیتهای جسمانی مخدرهای درون زا (اندورفینها) را افزایش می دهند که این مخدرهای درون زا با بالا رفتن خلق کمک می کنند. ورزش منظم همچنین با عزت نفس بالاتر، خواب بهتر،استرس کمتر و انرژی بیشتر در ارتباط می باشد.هرگونه فعالیت متعادلی از شنا تا کارهای منزل، می تواند به بهبود کمک کند. فعالیتی که از آن لذت می برید را انتخاب کنید و طبق برنامه ریزی هفته ای چهار یا پنج بار به مدت 20 تا 30 دقیقه آن را انجام دهید.

 

نور درمانی  

dep16.jpg

نور درمانی به عنوان درمان موثری برای اختلال عاطفی فصلی و همچنین برخی انواع دیگر افسردگی شناخته شده است. این نوع درمان شامل نشستن برای مدت زمان معینی در طی روز در مقابل یک جعبه نورانی طراحی شده مخصوص که نور درخشان و مات را تولید می کند، می باشد. نور درمانی ممکن است همراه با دیگر درمانها بکار رود.

حیوانات خانگی برای افسردگی  

dep18.jpg

یک سگ پشمالو یا یک طوطی سخنگو جایگزینی برای دارو درمانی یا گفتار درمانی نمی باشد ولی تحقیقات اظهار می دارند که حیوانات خانگی می توانند نشانه های افسردگی متوسط تا خفیف را در بسیاری از افراد تسکین دهند. حیوانات خانگی عشق بدون قید و شرط به همراه می آورند، تنهایی را کاهش می دهند و به بیماران احساس هدفمندی می دهند. در طی مطالعات به این نتیجه رسیده اند که صاحبان حیوانات خانگی مشکلات خواب کمتری دارند و در کل از سلامت بیشتری برخوردارند.

نقش حمایت اجتماعی    

dep19.jpg

از آنجاییکه تنهایی دست به دست افسردگی پیش می رود، تشکیل یک شبکه اجتماعی حمایتی می تواند بخش مهمی در درمان باشد. این روش می تواند شامل ملحق شدن به یک گروه حمایتی، یافتن یک جامعه حمایتی آنلاین یا تلاشی مستمر برای بیشتر دیدن دوستان و خانواده باشد. حتی پیوستن به یک کلوب کتاب و یا شرکت در کلاسهای ژیمناستیک می تواند در ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد به شما کمک کند.

 

دیدگاه مثبت

dep23.jpg

در قلب افسردگی اساسی، شما ممکن است احساس تنهایی و تنهایی کنید، اما در حقیقت این حالت شدیدا قابل درمان است. بیش از 80% افراد با دارو درمانی یا گفتار درمانی و یا ترکیبی از هر دو بهتر شده اند.

سردبیر بخش روانشناسی مجله پزشکی مادر ، مهدیه گنجه، کارشناس ارشد روانشناسی
منبع: webmd.com