عوارض شیر خشک در نوزادان

مطالعه تازه محققان دانشگاه نورث کالیفرنیا نشان داده است بچه‌هایی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، بیشتر به آلرژی دچار می شوند. تغذیه با شیر مادر باعث افزایش باکتری‌های روده نوزاد شده که درنتیجه هضم غذای جامد را آسان می کنند. این در حالی است که تغذیه با شیشه می تواند احتمال ابتلای نوزادان به دیابت، آلرژی، بیماری‌های قلبی و مشکلات گوارشی در آینده  را افزایش می دهد.

تغذیه نوزادان در چند ماه اول تولد تاثیر مهم زیادی بر مقدار و ترکیب و مقاومت باکتری‌های روده‌ای دارد که موقع تولد در بدنشان وجود ندارد و باید به مرور به وجود بیایند و رشد پیدا کنند.

این مطالعه تازه نشان می‌دهد که تغذیه کودک با شیر مادر باعث افزایش رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارش نوزاد می‌شود و باعث می‌شود نوزاد شما راحت‌تر بتواند هضم غذای جامد را انجام دهد.

 

پروفسور آندرا آزکارت پریا از دانشگاه نورث کالیفرنیا می‌گوید: ما متوجه شدیم نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، در دستگاه گوارششان تجمع میکروبی را دارند که آنها را برای معرفی غذای جامد آماده‌تر می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه، مرحله انتقال از شیر به غذای جامد برای بچه‌هایی که به طور کامل با شیر مادر تغذیه نشده‌اند، سخت‌تر است و این به دلیل میکروبیوم متفاوتی است که نسبت به بچه‌های شیر مادرخوار دارند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد میکروبیوم متفاوت بچه‌هایی که فقط با شیر مادر تغذیه نشده‌اند، باعث می‌شود این بچه‌ها با شروع غذای جامد در برنامه غذایی روزانه‌شان دچار درد معده و دردهای کولیکی و... شوند.

 

 نتایج این مطالعه به تازگی در مجله journal Frontiers in Cellular and Infection Microbiology منتشر شده است، هشداری جدی در زمینه اهمیت میکروبیوم دستگاه گوارش در کمک به هضم مواد غذایی، مبارزه با عوامل بیماری‌زا و سایر عفونت‌هاست.

نویسنده دیگر این مقاله، پروفسور آماندا تامسون می‌گوید: نتایج این مطالعه تاکیدی بر توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای تغذیه انحصاری با شیر مادر در شش ماه نخست زندگی کودکان است. گنجاندن شیر خشک در رژیم غذایی روزانه نوزادان باعث تغییر محتوای باکتریایی دستگاه گوارش این نوزادان می‌شود. این اتفاق حتی در مورد نوزادانی که در کنار شیر خشک از شیر مادر هم استفاده می‌کنند، می‌افتد. در حالی که تغذیه انحصاری با شیر مادر باعث می‌شود ورود به غذای کمکی برای نوزاد آسانتر و بدون عارضه‌تر باشد.

نتایج این مطالعه از بررسی 9 نوزاد سالم به دست آمده است که از 2 هفته پس از به دنیا آمدن تا 14 ماهگی تحت نظر بوده و نمونه مدفوع‌شان برای تجزیه و تحلیل محتوای باکتریایی دستگاه گوارش آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس این نتایج، در چند ماه نخست زندگی تفاوت ملموسی میان میکروبیوم بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند و آنهایی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند وجود دارد. ولی آنچه باعث شده این گروه تحقیقاتی شگفت زده شود، تغییرات ملموس مدفوع نوزادان پس از شروع غذای جامد بوده است؛ در مدفوع بچه‌هایی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند 20 نوع آنزیم باکتریایی وجود دارد، در حالی که تعداد آنزیم‌ها در مدفوع نوزادانی که به صورت توام از شیر خشک و شیر مادر تغذیه می‌شوند، 230 نوع است که نشان دهنده تغییرات شدیدتر گوارشی این نوزادان در هنگام شروع غذای کمکی است.

 

"مجله پزشکی مادر"