کار در دوران بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری هم سر کار می‌روند؛ اما همیشه این سؤال وجود دارد که آیا کار در دوران بارداری آنها ممنوع است؟ جواب این سؤال منفی است مگر اینکه شرایط جسمی خاصی داشته باشید و پزشکتان کار در دوران بارداری را برایتان ممنوع کرده باشد یا یکی از علائمی را که در این مقاله نوشته‌ایم، مشاهده کنید.

1- در دوران بارداری بدن شما تغییر و تحولاتی را تجربه می‌کند که روی وضعیت روحی‌تان هم تأثیرگذار است. ممکن است شب‌ها دچار بی‌خوابی شوید، با هر اتفاق کوچکی به هم بریزید و بزنید زیر گریه یا خیلی زود عصبانی شوید. اگر متوجه شدید جدیداً مرتب سر کار عصبانی می‌شوید، حرص می‌خورید و با هر حرف کوچکی واکنش تندی نشان می‌دهید، شاید وقتش رسیده کار را تا پایان بارداری کنار بگذارید و استراحت کنید. نگذارید استرس روی وضعیت سلامتی جنین تأثیر بگذارد یا خودتان را از پا دربیاورد.

2- روی صندلی محل کارتان نشسته‌اید که خستگی کمر امانتان را می‌برد. از جایتان بلند می‌شوید تا قدم بزنید و بهتر شوید اما موقع راه رفتن هم اذیت می‌شوید. اگر این موقعیت برایتان آشناست وقت تجدیدنظر درباره کار در دوران بارداری رسیده است. ورم کردن پاها، تنگی نفس موقع راه رفتن و کمردرد را هم به این شرایط اضافه کنید تا مطمئن شوید که وقت بیشتر افقی شدن روی تخت و استراحت رسیده است و باید با وضعیت عمودی نشسته یا ایستاده‌تان دیر به دیر دیدار کنید.

3- کمردرد شدید، لکه بینی و دل‌درد زیاد شبیه دوران پریود از علائم زایمان زودرس هستند. در چنین شرایطی نه‌تنها باید فوراً قید کار در دوران بارداری را بزنید بلکه باید سریعاً خودتان را به پزشک برسانید و احتمال بروز خطر را کم کنید.

درست است که شرایط زندگی‌های امروزی سخت شده است و داشتن درآمد بیشتر از طریق کار در دوران بارداری به خانواده کمک می‌کند؛ اما هیچ‌وقت فراموش نکنید زندگی کوچکی که درون شما در حال شکل گرفتن است به مراقبت زیادی نیاز دارد. هرگز به قیمت به دست آوردن درآمد بیشتر به این زندگی کوچک و خودتان فشاری وارد نکنید. رها کردن کار تا پایان دوره بارداری شاید به معنی از دست رفتن میزانی پول باشد اما تبعات فشار به بدن می‌تواند خیلی گران‌تر از این هزینه باشد. مراقب خودتان باشید!

(مجله پزشکی مادر)