نکته های ضروری نگهداری صحیح از نوزادان

 

سریع دستبهکار شوید
شاید آماده کردن خانه برای نگهداری از نوزاد زمانی که او حتی نمی‌تواند به دور خود بغلتد، عجیب به نظر برسد، یا شاید متعجب هستید که چقدر زود نوزاد می‌تواند به دور خود غلتیده و یا اجسام را بگیرد. پس هیچ وقت زود نیست.

 

همه چیز را محکم کنید
زمان آن رسیده که برای ایمنی بیشتر تلویزیون و وسایل خانه را محکم کنید. برای محکم کردن تلویزیون، کتابخانه، کشوها و دیگر لوازم سنگین داخل تمام اتاق‌هائی که ممکن است نوزادتان حتی به مدت یک دقیقه آنجا تنها بماند، از نوارهای پهن استفاده نمائید. از قرار دادن تلویزیون برروی قفسه‌ها خودداری نمائید، کودک‌تان می‌تواند از کشوها برای بالا رفتن استفاده کند. به گوشه‌های‌ تمام وسایل دارای گوشه‌ تیز، ضربه‌گیر متصل کنید.

 

مراقب دستشوئیها باشید
شاید توالت به نظر شما خطرناک نباشد، اما آب داخل توالت فرنگی، درب توالت و حتی حفره داخل توالت‌های سنتی برای کودک کنجکاو می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین از وقوع حادثه جلوگیری نمائید: به خاطر داشته باشید که درب توالت را همیشه بسته نگه دارید و قفل آن را ببندید.

 

سیمهای داخل خانه را جمع کنید
برای بستن و نگه‌داشتن سیم‌های بلند در کنار دیوار از سیم‌جمع‌کن استفاده نمائید. به این روش، کوچولوی شما نمی‌تواند دسته‌ای از سیم‌های درهم کامپیوتر و دیگر وسایل برقی را بکشد. درنتیجه کودک از برق گرفتگی یا افتادن وسایل سنگینی که فقط به چند تکان کوچک نیاز دارند در امان می‌ماند.

 

خواب آرام و ایمنی به کودکتان هدیه دهید
مطمئن شوید که گهواره‌ یا تخت کودک‌تان دارای نرده‌های ثابت است. یا اگر می‌خواهید از گهواره‌ای قدیمی استفاده نمائید از نرده‌هایی که به پائین می‌افتند استفاده نکرده، بلکه آنها را ثابت کنید (استفاده از گهواره‌هائی با نرده‌هائی که از بغل پائین می‌روند، ممنوع است). گهواره را کنترل نمائید و مطمئن شوید که کودک نمی‌تواند سر خود را از لای نرده‌ها عبور دهد.برای امتحان اگر بتوانید قوطی‌های فلزی نوشابه را از لای نرده‌ها عبور دهید،پس فاصله بین نرده‌ها زیاد است. همیشه وسایل نرمی همانند پتو، بالش، حیوانات پولیشی و ضربه‌گیرها را خارج از فضای خواب کودک خود قرار دهید.

 

داروها را جابهجا کنید
تمامی داروها را در کابینت‌های بلند دور از دسترس و دارای قفل نگه دارید. هرگز دارو را از بسته‌بندی مخصوص ضد کودک، خارج نکنید؛ داروها را در پیش روی کودک مصرف نکنید چرا که او از شما تقلید خواهد کرد. هرگز نام شکلات و آبنبات بر روی دارو نگذارید؛ قرص‌های قدیمی را داخل توالت نریزید. آنها را به داروخانه تحویل دهید، یا داخل کیسه‌های دربسته‌ و به همراه چیزی که کودک‌تان تمایلی به خوردن آن ندارد همانند تفاله‌های چائی، قرار دهید و درون سطل زباله بیاندازید.

 

مراقب سایبانها و پردهها باشید
تمامی نخ‌های آفتابگیرها، پرده‌ها و سایبان‌ها را خیلی بالا و دور از دسترس کودک قرار دهید یا انتهای آنها را بریده و گیره‌های ضد در رفتن به آنها متصل نمائید. هرگز تخت یا گهواره کودک را در نزدیکی سایبان یا پرده پنجره قرار ندهید. ریسمان‌های آویزان خطر خفگی کودک را به همراه دارند.

 

مواظب خطر برقگرفتگی باشید
برروی تمامی پریزهای برق در دسترس، درپوش قرار دهید تا از برق‌گرفتگی کوچولوی‌تان جلوگیری شود. در صورتی که کودک درپوش‌های کوچک را بیرون آورده و قورت‌ دهد، امکان خفگی  وجود دارد. از درپوش‌هایی که به این منظور ساخته شده و نیازمند دو دست برای بیرون کشیدنند و یا درپوش‌هائی که پیچ می‌شوند استفاده نمائید. برای ایمنی بیشتر یک وسیله سنگین جلوی پریز قرار دهید.

 

چه زمانی باید برای تغییرات آماده باشیم
حتماً شگفت‌زده خواهید شد که چه زود نوزادتان یاد می‌گیرد به دور خود غلت بزند و  میز(تخت) تعویض پوشک به چیزی خطرناک بدل می‌گردد. اطمینان حاصل کنید که میز شما دارای کمربند ایمنی بوده و همیشه حین تعویض پوشک کمربند او را ببندید. هرگز کودک خود را برروی میز تنها نگذارید. برنامه‌ریزی کرده و پیش از شروع تعویض پوشک، تمامی وسایل مورد نیاز – پوشک، دستمال، کرم بچه، اسباب بازی کوچک و غیره- را در دسترس قرار دهید.

 

کمدها را قفل کنید
با قرار دادن مواد تمیز کننده خانگی و دیگر مواد شیمیایی در کابینت‌های دارای قفل یا اتصال گیره‌های ایمنی پس از بستن درب کابینت، کودکان‌ کنجکاوتان را در برابر این مواد محافظت کنید. همین کار را با تمامی کابینت‌هائی که وسایل خطرناکی همانند ابزارهای کوچک در آنها قرار دارد، انجام دهید. برای ایمنی بیشتر، مواد و وسایل خطرناک را در قفسه های بالا و دور از دسترس آنها قرار دهید.

 

ایمنی در اتومبیل را فراموش نکنید
در اتومبیل نیز ایمنی کودک را حفظ کنید؛ تا دو سالگی او را در صندلی کودک رو به عقب قرار دهید. در صورتی که از اتومبیل دست دوم استفاده می‌کنید یا به عبارتی تاریخچه صندلی‌های اتومبیل را نمی‌دانید کودک را در آن قرار ندهید. ممکن است اتومبیل تصادف کرده باشد یا تاریخ مصرف صندلی‌ها تمام شده باشد. از صندلی‌های فرسوده و صندلی‌هایی که کمربندهای آن ناقص یا معیوب است یا دستورالعمل آن را نمی‌دانید، استفاده نکنید. از طریق تماس با کارخانه سازنده و یا سازمان‌های ایمنی محل سکونت‌تان می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی صندلی اتومبیل‌تان بدست آورید.

 

حمام خوبی داشته باشید
برای کوچولوی خود، حمام را جالب و سرگرم‌کننده، اما ایمن نمائید. آب گرم را طوری تنظیم نمائید که دمای آب بیشتر از 50 درجه سانتیگراد نباشد. کف وان، کفپوش ضد سُرخوردن قرار داده و بر روی شیرها پوششی نرم قرار دهید تا سر کوچکش با ضربه به شیر فلزی برخورد نکند. از همه مهمتر هرگز و حتی برای یک لحظه، کودک خود را در وان تنها نگذارید.

 

حرکات نوزادتان را محدود کنید
اگر در خانه اتاق‌هائی وجود دارد که نمی‌خواهید کوچولوی‌تان وارد آنها شود، از درب‌های مخصوص کودک استفاده نمائید. پیش از راه افتادن یا سینه‌خیز رفتن نوزادتان در بالا و پائین پله‌ها نیز دروازه نصب کنید. از دروازه‌های آکاردئونی استفاده نکنید، ممکن است سر کودک‌تان گیر کند. به دنبال دروازه‌هائی بگردید که به طور ایمن به دیوار نصب می‌شوند و انگشتان کودک در آنها گیر نمی‌کنند.

 

خطر سقوط از پنجرهها را در نظر بگیرید
گهواره کودک و دیگر وسایل را دور از پنجره‌ها قرار دهید. به توری‌های استاندارد پنجره‌ها اطمینان نکنید، این توری‌ها برای بیرون نگه‌داشتن حشره‌ها طراحی شده‌اند نه برای داخل نگه‌داشتن کودکان . در عوض، از توری‌های محافظ کودک یا حتی بهتر از آن، از محافظ پنجره که برای جلوگیری از سقوط کودکان طراحی شده، استفاده نمائید.

 

اطراف حوضها و استخرها را ایمن کنید
برای ایمنی استخرها، حوض‌ها، لوله‌های آب‌گرم و دیگر تجهیزات خانگی دارای آب همانند آکواریوم‌ها و غیره اقدامات لازم را انجام دهید. حوض‌های حیات پشتی باید در چهار طرف و به طور کامل به وسیله حصارهائی با ارتفاع حداقل 120 سانتی‌متر و با درب‌های دارای قفل حفاظت شوند. پوشش استخر و آژیر نیز برای حفاظت بیشتر مناسب هستند. از رها کردن اسباب‌بازی‌ها به صورت شناور در استخر خودداری نمائید و همانند داخل حمام، زمانی که کودک نزدیک آب است، چشم از او برندارید.

 

اسباببازیهای ایمن خریداری نمائید
اسباب‌بازی‌های کودک باید ایمن باشد. اسباب‌بازی‌ها باید خیلی بزرگ‌تر از دهان کودک باشند تا از خفگی کودک بر اثر قورت دادن اسباب‌بازی جلوگیری شود. تمام بخش‌های متصل به اسباب‌بازی همانند چشم عروسک یا پاپیون خرس پشمالو را کنترل نمائید تا محکم بسته شده و قابل جداشدن نباشند. بلافاصله پس از اینکه نوزاد توانست روی زانوها و دستانش سینه‌خیز برود، آویزهای بالای تخت (عروسک‌های کوچک معلقی که معمولاً حین حرکت موزیک می‌نوازند) را جداکنید.

 

دستگاهها را از برق بکشید
ممکن است تجهیزاتی مانند توستر، قهوه‌جوش ، اوتو یا کاغذ خوردکن را برای راحتی در برق نگه‌دارید؛ اما برخی وسایل می‌توانند با روشن شدن به وسیله کودک، پائین کشیده شدن توسط وی و افتادن روی او یا گیر کردن او لای سیم‌ها، به کودک صدمه بزنند.در صورت عدم استفاده از وسایل آنها را از برق کشیده و در صورت امکان، دور از دسترس کودک قرار دهید.

 

آژیر نصب کنید
سیستم شناسائی دود و مونوکسید کربن برای ایمنی خانواد شما بسیار مهم هستند. آژیر دود را بیرون اتاق خواب‌ها یا مکان خوابیدن نصب کرده و حداقل یک سیستم شناسائی در هر طبقه داشته باشید. از قرار دادن سیستم شناسائی دود نزدیک به آشپزخانه یا حمام خودداری نمائید؛ چرا که این نواحی می‌توانند به اشتباه آژیر را فعال کرده و کاری کنند که به مرور شما آنها را نادیده بگیرید. هر ماه باتری‌ها را کنترل نمائید.

 

از جعبه اسباببازی ایمن استفاده نمائید
از جعبه اسباب‌بازی با طراحی ایمن استفاده نمائید.‌ از جعبه هایی که درب آنها لولا شده و به پائین می‌افتد، استفاده نکنید. از جعبه‌ای با درب کشوئی یا درب برداشتنی و جدا استفاده کنید. درصورتی که جعبه اسباب‌بازی شما درب لولائی دارد، از نگهدارنده‌هائی استفاده نمائید که درب را باز نگه می‌دارند. جعبه‌هایی با سوراخ‌های تهویه یا فاصله‌ای زیر درب را انتخاب کنید؛ چرا که ممکن است کودک‌تان به داخل جعبه برود.

 

تا سطح فکر و دید کودک ، خود را پائین بیاورید
بهترین کار برای آماده‌شدن جهت حفاظت از کودک‌تان، دیدن چیزها به روشی است که کودک می‌بیند. به صورت چهار دست و پا   به اطراف حرکت کنید. چه چیزهائی در سطح دید و دسترس کودک قرار دارد؟ کودکان درمورد هر چیزی که می‌بینند همانند سیم‌های کامپیوتر، ظروف شیشه‌ای روی قفسه‌های کوتاه و غیره، کنجکاو می‌شوند. شاید زمانی که خیلی بالاتر از کودک‌تان قرار دارید، متوجه این وسایل شکستنی یا خطرناک نشوید.

 

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نازنین جعفری
منبع: webmd.com