علل رایج آکنه و چگونگی جلوگیری از آن

عوامل آکنه در جایی که شما کمترین انتظار را دارید در کمین هستند.در وسایلی که استفاده می کنید و کارهایی که هرروز انجام می دهید. اگر شما علت آکنه خود را بیابید، می توانید از آنها جلوگیری کرده و صورت خود را پاکیزه نگهدارید.

اگر شما مشکل پوستی یا صورتی حساس ، دارید ممکن است بطور مکرر جوش و آکنه داشته باشید—جوش هایی که فارغ از اینکه شما چکار می کنید ، صورت تان را پر می کنند. در حقیقت ، رفتار و تغذیه شما می تواند منشا آنها باشد . در هر حال، فهمیدن اینکه علت آکنه ها چیست ، به جلوگیری از بروز آنها کمک می کند

علل رایج آکنه

این علل ،  حداقل چیزهایی هستند که شما هرروز، استفاده می کنید ، می پوشید و انجام می دهید که روی پوست های حساس ، باعث جوش زدن می گردد. در اینجا چند علت رایج آکنه بیان شده است:

- تغییرات در هورمون ها . در طول دوره بلوغ، قاعدگی، و در هر زمان،  وضعیت هورمون های شما ، تغییر می کند ، این تغییرات می توانند، علت ایجاد آکنه باشد. بطور مثال، با آنکه نمی توانید از جریان سریع و ناگهانی هورمون ها جلوگیری کنید، ولی اگر مراقبت های خاصی داشته باشید--- با شوینده دارویی صورت و لوسیون در صورت نیاز- این امر ،  ممکن  است به جلوگیری از آکنه کمک کند.

- صورت کثیف . اگرچه درست است که ، شما نباید صورت خود را خیلی زیاد بشویید ولی تمیزنکردن  پوست به اندازه کافی نیز، می تواند باعث آکنه گردد. برای پاک کردن آلودگی،چربی،آرایش و چیزهای دیگر که روی صورتتان است ومنافذ پوست شما را بسته، دوبار در روز صورت خود را بشویید - در صبح و شب.

- عرق کردن. وقتی شما ورزش می کنید ،یا حتی کار می کنید ، عرق روی پوست شما نشسته و منافذ پوست شما را می بندد. بمنظور جلوگیری از ایجاد جوش، حمام رفته یا دوش بگیرید .  شستن صورت بعد از عرق کردن، باعث روشن شدن پوست و پاک سازی دوباره آن می شود

- پوشیدن کلاه،کلاه ایمنی و لباس های تنگ. هرچیزی که با پوست شما تماس داشته و آن را منقبض می کند،  یک عامل بالقوه آکنه بوده و می تواند علت بوجود آمدن نوعی آکنه بنام آکنه مکانیکا باشد. کلاه هایی که بصورت چسبیده، روی سرتان است را تصور کنید—به پوستتان ساییده می شود.با اضافه شدن مقدار کمی عرق و خاک به این معادله، شما یک وسیله عالی برای جوش زدن خواهید داشت. حتی پوشیدن لباس های نامتناسب و یا کوله پشتی که باعث اصطکاک روی پوست می شود، می تواند باعث آکنه شود.

- تماس موهای چرب با چهره. اگر موهای چربی دارید که با صورتتان، تماس دارد . نگهداری تمیز موها و شستشوی مرتب آنها وکاستن از تماس آنها با صورت ،  می تواند به جلوگیری از آکنه کمک کند.

- آرایش و محصولات آرایشی چرب . هرچه چربی بیشتری به صورتتان بزنید، بیشتر جوش خواهید زد. از هر گونه مواد آرایشی چرب یا حاوی روغن، اجتناب کنید

- تماس گوشی با  صورت خود. دست ها و صورت های زیادی با گوشی های تلفنی در تماس هستند ، وفتی با تلفن صحبت می کنید و گوشی را به صورت خود می چسبانید تمام میکروب ها و روغن (چربی ها) را به پوست خود راه می دهید . همچنین به صورتتان فشار وارد می کنید.

 گوشی تلفن را به صورت خود نچسبانید و قبل از تماس با یک پاک کننده ضدباکتری آن را پاک کنید.

صورت های حساس را پاکیزه  نگهدارید

از چیزهایی که با صورتتان و پوست تان تماس دارند، آگاه باشید - مانند کثیفی،دوده،و عرق- که می تواند منافذ پوست شما را بسته و آکنه ایجاد کند. بدنبال مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست که حاوی چربی نیستند باشید و  از پوشیدن کلاه های تنگ،کیف یا لباسی که باعث تحریک پوست حساستان می شوند، اجتباب کنید. توجه به اینکه چه چیزی روی پوست خود یا نزدیکی آن ، قرار می دهید،  می تواند به نگهداری سلامت و پوستی عاری از جوش و آکنه کمک کند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، حانیه دانشگر
منبع: medicinenet.com