از کرم روشن کننده استفاده بکنیم یا خیر؟

روشن‌کردن پوست، دلمشغولی خیلی‌هاست و متاسفانه کم نیستند افرادی که فریب تبلیغات دروغین را می‌خورند و با انواع و اقسام روش‌ها از طبیعی تا شیمیایی متوسل می‌شوند تا پوستشان را روشن‌تر كنند غافل از اینكه رنگ پوست ژنتیکی است و اگر تلاش كنید پوست روشن‌تری داشته باشید، مجبورید برخی عوارض را به جان بخرید.

به گزارش مجله پزشکی مادر ه نقل از هفته نامه سلامت،در این مطلب از دکتر سیدحسین طباطبایی، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در مورد روشن‌كننده‌های پوست و تاثیر آنها پرسیده‌ایم.

رنگ پوست ژنتیكی است یا اكتسابی؟

رنگ پوست ژنتیكی است. در اروپا رنگ پوست افراد معمولا روشن، در خاورمیانه متوسط و در آفریقا تیره است. هر چه آفتاب در منطقه‌ای بیشتر باشد، ملانوسیت‌ها فعالیت بیشتری دارند و در نتیجه رنگ پوست مردم آن ناحیه تیره است. البته این تیرگی بی‌دلیل هم نیست؛ نور آفتاب به پوست صدمه می‌زند و تولید بالای ملانوم، از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

آیا از كرم‌های روشن‌كننده می‌توان برای روشن كردن یك یا دو درجه‌ای رنگ پوست استفاده كرد؟

نه، تبلیغ این نوع كرم‌ها همراه با عكس هنرپیشه‌ها و تغییر رنگ پوست آنها در اینترنت، فقط برای فروش آنهاست. عکس‌ها فتوشاپ است یا حتما همراه این كرم‌ها از تركیبات دیگری استفاده شده است. کارخانه‌ها، مخصوصا در کشورهای جهان سوم که می‌دانند داروها بدون نسخه فروش می‌رود و مردم بیشتر به خوددرمانی علاقه دارند، از این روش‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

پس كرم‌های روشن‌كننده كجا كاربرد دارند؟

گاهی رنگ‌سازی در قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور آفتاب است، مثل پیشانی، گونه و چانه به دلایلی مثل اختلال‌های هورمونی، مصرف قرص‌های ضدبارداری یا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای اعصاب افزایش می‌یابد. در این شرایط حتی ممکن است پوست در اثر مواجهه كم و كوتاه‌مدت با آفتاب در قسمت‌های برجسته دچار تیرگی موضعی شود و لک بیاورد. برخی داروها و كرم‌های موضعی افزایش رنگ‌سازی را کاهش می‌دهند و باعث برگشت پوست به رنگ طبیعی می‌شوند.

اینها همان كرم‌های روشن‌كننده پوست هستند كه در داروخانه فروخته می‌شوند؟

بله و اولین و مهم‌ترین آنها كرم‌های حاوی هیدروكینون است. مونوبنزن‌ها هم تركیباتی هستند كه ملانوسیت‌ها را از بین می‌برند و باعث سفید شدن پوست می‌شوند اما مصرف آنها فقط به افرادی که ویتیلیگو(برص یا لک و پیس) دارند، توصیه می‌شود.

این داروها واقعا موثرند؟

بله، اما باید کاملا محدود و زیر نظر پزشک و با دوز مشخص مصرف شوند.

سلامت عارضه‌ای هم ندارند؟

اگر سرخود مصرف شوند، شایع‌ترین عارضه‌شان ایجاد لك و پیس یا ویتیلیگو در نواحی‌ای از بدن است كه كرم در آن استفاده نشده است. عارضه دیگر التهاب است. معمولا در این شرایط فرد دچار اضطراب می‌شود و مصرف دارو را قطع می‌كند و وقتی التهاب از بین رفت، لک پررنگ‌تری جای لك قبلی به وجود می‌آید. در مواردی هم التهاب به حساسیت کهیری تبدیل می‌شود و اگر دور چشم باشد، باعث التهاب پلك خواهدشد. گاهی نیز تمام بدن کهیر می‌زند.

چطور می‌توان از این مسائل پیشگیری كرد؟

اگر پوست بیمار خشک باشد، پزشک معمولا مرطوب‌کننده نیز همراه این دارو تجویز می‌کند زیرا پوست خشک احتمال ایجاد لک را بیشتر می‌کند. اگر پوست چرب باشد، باید چربی آن را كاهش داد و تمام این مسائل بعد از معاینه پوست بیمار مشخص می‌شود اما به‌طور كل تمام داروهای ضدلک زمانی موثرند که بیمار از آفتاب پرهیز یا از پوشش‌هایی مثل کلاه لبه‌دار و دستکش و کرم ضدآفتاب استفاده کند.

عوارض روشن‌کننده‌ها

محصولات روشن‌کننده پوست که به شکل ژل یا لوسیون به فروش می‌رسند، حاوی ترکیب‌هایی هستند که مكانیسم عملكردی طبیعی پوست را بر هم می‌زنند. با ضعیف و نازک شدن پوست، این سد دفاعی بدن قدرتش را از دست می‌دهد و در برابر نور خورشید، سرما و عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌شود. در افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به آکنه و لک افزایش می‌یابد. در ضمن بیشتر این محصولات جزو انواع کورتون‌ها هستند و اگر سرخود مصرف شوند می‌توانند باعث پرفشاری خون، نارسایی کلیه، دیابت، نامنظم شدن عادت‌های ماهانه و مشکلات مفصلی و استخوانی شوند. اگر استفاده از این نوع محصولات را شروع کرده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر با متخصص پوست تماس بگیرید و اگر هنوز شروع نکرده‌اید، دنبال تبلیغات دروغین نروید.

دکتر سیدحسین طباطبایی، متخصص پوست