واقعیت درمانهای طبیعی آکنه

وقتی مبتلا به آکنه شدید هستید، گاهی برای یافتن یک درمان، بسیار درمانده می شوید و هیچ کاری نمی کنید، اما آیا واقعا درمان های طبیعی (خانگی) آکنه فایده ای دارند؟
اگر آکنه دارید احتمالا در مورد یک یا چند درمان طبیعی چیزی شنیده اید که دوستتان، مادرتان یا حتی یک وبسایت ادعا می کند که پوستتان را صاف خواهد کرد. اگر از درمان های رایج آکنه راضی نیستید و روش درمان های طبیعی یا غیر سمی آکنه را می پسندید یا برای یافتن چیزی که آکنه شدید شما را درمان کند، درمانده شده اید، شاید بخواهید یکی از این درمان ها را امتحان کنید.

اما حقیقت آن است که تاثیر مثبت اغلب روش های سنتی درمان آکنه، ثابت نشده  و برخی نیز آکنه را بدتر می کنند.

درمان های اثبات نشده طبیعی آکنه

برخی از درمان های خانگی که شنیده یا به کاربرده اید، عبارتند از:

- بلغور کلوییدی. به گفته ریچارد آنتایا رییس پزشکی موسسه تخصصی پوست ییل در دانشکده پزشکی ییل در نیو هاون، "مدت هاست که بلغور کلوییدی به عنوان عامل ملایم ضد التهابی مورد استفاده قرار می گیرد". اما آنتایا می گوید بلغور احتمالا به عنوان درمان طبیعی آکنه اثر چشمگیری ندارد.

- گزنه. گرچه برخی ادعا می کنند عصاره تلخ گیاه گزنه آکنه را از بین می برد ؛ اما هیچ مطالعه ای این مطلب را تایید نکرده است.

- نعناع. تصور می شود روغن اسانس برگ نعناع در کاهش التهاب موثر باشد و در پوست هایی که آکنه دارند، اثر ضد التهابی داشته باشد ؛ اما هیچ تحقیق علمی چاپ شده ای، هنوز این مطلب را تایید نکرده است.

- عصاره لیمو. نشان داده شده روغن اسانس لیمو اثر ضد باکتریایی دارد که باعث شده مردم اعتقاد داشته باشند عصاره لیمو در درمان آکنه مفید است. اما هیچ مطالعه ای نشان نداده عصاره لیمو پوست را صاف می کند و در واقع برخی مطالعات نشان داده که روغن پوست لیمو باعث تحریک پوست می شود.

- آلوئه ورا. به گفته دکتر آنتایا در برخی فرهنگ ها تصور می شود، آلوئه ورا درمان همه دردهاست. درحالی که تحقیقی نشان داد که ژل آلوئه ورا درمقایسه با ژل پلاسبو کمترین اثر را دارد.

- سرکه. برخی مردم معتقدند اثر ضدباکتریایی سرکه، آن را به یک  درمان طبیعی و موثر آکنه تبدیل کرده ، اما هیچ مطالعه ای این مطلب را تایید نکرده است.

درمان های طبیعی آکنه که می توانند موثر باشند:

چای. در مطالعه ای کوچک بر روی 60 بیمار و به مدت دو ماه، آکنه 64 درصد افرادی که از لوسیون چای استوایی 2درصدی استفاده کرده بودند، بهبود خوبی داشتند و در 24 درصد موارد بهبودی در حد متوسط بود.

ژل اسید سیلیسیک. در مطالعه ای کوچک در بریتانیا که هشت هفته طول کشید، در افراد مبتلا به  آکنه ملایم تا متوسط که از ژل اسید سیلیسیک استفاده کرده بودند، بهبودی حاصل شد اما نه به میزانی که در مورد لوسیون های آکنه ، دیده شده بود.

مخمر آبجو. بیست سال پیش تحقیقی در آلمان نشان داد که افرادی که آکنه آن ها با ترکیب مخمر آبجو درمان شده بود، در مقایسه با افرادی که از پلاسبو استفاده کرده بودند، نتایج بهتری را مشاهده کرده اند. اما برای تایید این مطلب به مطالعات بیشتری نیاز است.

یک رژیم غذایی که در درمان آکنه می تواند مفید باشد.

یک درمان طبیعی آکنه که آنتایا پیشنهاد می دهد یک رژیم غذایی خاص است.

آنتایا می گوید اگرچه حذف شکلات از رژیم غذایی نمی تواند آکنه را از بین ببرد، شواهدی وجود دارد که حذف شکر از رژیم غذایی می تواند مفید باشد. آنتایا می گوید" رژیم های با کربوهیدرات پایین (رژیم هایی که میزان قند آن ها ، پایین است) واقعا در درمان آکنه، می تواند مفید باشد."

آنتایا می گوید "به بیمارانی که واقعا مدت زیادی است آکنه دارند و نتیجه ای نگرفته اند، یک رژیم غذایی حاوی میزان کمتر کربوهیدرات را پیشنهاد می دهم." وی برای کنترل کردن سطح قند خون و کمک به کنترل آکنه، کاهش مصرف چیپس سیب زمینی، غذاهای نشاسته دار، جوش شیرین و قند ساده را پیشنهاد می دهد.

آیا درمان طبیعی آکنه برای شما مناسب است؟

آنتایا می گوید هیچ نوع اطلاعات کافی وجود ندارد که اکثر این درمان های ذکرشده را تایید کند و بسیاری از آن ها مشهور شده اند نه به دلیل آن که واقعا موثر هستند، بلکه چون مردم آن ها را امتحان می کنند و تصادفا آکنه آنها ، از بین می رود.

درضمن، آنتایا می گوید شما شاید نسبت به یک درمان طبیعی آکنه، حساسیت نشان دهید یا شاید پوستتان را تحریک کند یا آکنه شما بدتر شود. اگر آکنه دارید و از یک درمان طبیعی آکنه ، استفاده می کنید باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، زهرا احمدزاده ثانی آبادی
منبع: webmd.com