چند توصیه برای مراقبت از پوست در بارداری- قسمت دوم

اگزما:

پوستتان دچار خارش شده، قرمز یا دردناک است؟ این میتواند نمونه ای بد از یک پوست خشک باشد، همچنین ممکن است اگزما باشد؛ یک تحریک پوستی مزمن و رایج که عموما ارثی است و با قرار گرفتن در مقابل محرک های محیطی بروز می کند. حجم زیاد هورمون ها در زمان بارداری اگزما را تشدید می کند .

گرچه برخی از روش های مورد استفاده شما برای کنترل اگزما، ممکن است در دوران بارداری تغییر کند (مثل داروها) ولی  بقیه ی روش ها،  ثابت باقی می مانند :

- تماستان را با محرک های بالقوه محدود کنید ( پودرهای لباس شویی، صابون ، عطر، پشم ،پوست حیوانات خانگی و جواهرات)

- وقت زیادی را در حمام نگذرانید زیرا باعث خشکی پوست می شود. مدت حمام باید کوتاه باشد.

- برای نگه داشتن رطوبت پوست از مرطوب کننده استفاده کنید، خصوصا پس از حمام که پوستتان هنوز نمناک است . از مرطوب کننده های قوی، ضد حساسیت و بدون بو استفاده کنید ( مثل "یوسرین" یا "اکوافور" )

- سعی کنید پوستتان را خنک نگه دارید، نه خیلی گرم و عرق کرده، اینها دو محرک رایج اگزما هستند. چنین کاری در دوران بارداری خیلی سخت است ، زیرا از عوارض بارداری، پوست گرم و عرق کردن است ، حتی در هوای سرد. اما پوشیدن لباسی که خنک است و هوا را از خود عبور می دهد و زمانی که گرمتان شود می توانید آن را دربیاورید ، به شما کمک می کند. لباس اصلی تان در دوران بارداری، باید پارچه کتان باشد.

- همچنین باید خونسرد باشید، استرس اگزما را تشدید می کند. پس راهی برای خونسردی و آرامش پیدا کنید، خصوصا وقتی خیلی عصبانی هستید.

- با احتیاط و با مشورت پزشک خود ،اگزما را درمان کنید. از پزشک یا متخصص پوست فهرستی ازاستروئیدهای موضعی مناسب دوران بارداری یا ضدحساسیت بگیرید. مسلما شما از "سایکلوسپرین"، "پروتاپیک" و "الیدل" منع خواهید شد، هیچ یک از آنها در دوران بارداری توصیه نمی شوند.

تغییر رنگ پوست:

تغییرات پوست صورت  که به آن نقاب بارداری  هم ، می گویند(نام تخصصی اش "ملاسما" یا "کلواسما" است)،  به صورت لکه های تیره و قهوه ای رنگ روی پیشانی، لب پایینی و گونه ها ظاهر می شود. این تغییرات پوست در دوران بارداری ، که خصوصا در زنان رنگین پوست رایج است، وقتی اتفاق می افتد که افزایش سریع میزان استروژن، لکه های پوستی را افزایش می دهد. این تغییر رنگ پوست، موقتی است و عموما پس از زایمان به مرور زمان از بین می رود(ممکن است مدت زمان زیادی نیز طول بکشد ). روشهای محافظت از پوست در برابر "کلواسما" که در زیر آمده، نیز مربوط به تغییر رنگ پوست در دوران بارداری است که به دلیل هورمونهای دوران بارداری بروز می کند ( مثل قرمزی دستها و کف پاها، تیره شدن اطراف نوک سینه، تیره تر شدن لک ها و خال ها و "لاینا نگرا" خطی روی شکم)

- از محو کننده ای استفاده کنید که یک درجه روشن تر از چیزی است که همیشه استفاده می کردید ( اگر معمولا از محو کننده استفاده نمی کردید، رنگ آن باید از رنگ پوست شما، روشن تر باشد) و از آن برای مخفی کردن لکه ها، استفاده کنید. سپس از کرم پودر همیشگی خود جز در محل لکه ها ، استفاده کنید.

- از سفید کننده یا مواد روشن کننده ای که ترکیبات شیمیایی دارند، استفاده نکنید. این مواد ، در پوست نفوذ می کنند، و در دوران بارداری توصیه نمی شوند.

- همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید (SPF بالایی انتخاب کنید). در روزهای آفتابی کلاه بگذارید و تا میتوانید در سایه بمانید (آفتاب ، می تواند تغییر رنگ پوست را در دوره بارداری ، تشدید کند)

- گاهی کمبود اسید فولیک ، باعث این عارضه می شود ، مطمئن شوید که  به مقدار لازم اسید فولیک، دریافت می کنید. در دوره بارداری ، از ویتامین ها، استفاده کنید، مکمل ها را نیز همراه با غذاهای سرشار از اسید فولیک، مصرف کنید. ( برای مثال سبزیجاتی با برگهای سبز مثل کاهو یا غلات کامل )

ترکهای پوستی :

آن چیست که به رنگ قرمز ،صورتی یا بنفش است و وقتی باردار هستید در تمام پوست ظاهر می شود؟ البته، ترکهای پوستی . اینها که نشانه سنتی مادرشدن هستند ممکن است روی شکم، کفل ، ران، سینه و هرجای دیگری که پوستتان کشیده است، ظاهر شوند. مستعد بودن پوست برای ترکهای پوستی ارتباط نزدیکی با ژنتیک دارد. اگر مادرتان دچار آنها بوده، احتمالا شما هم دچار خواهید شد. خوشبختانه ظاهر رنگارنگ ترکهای پوستی دوام زیادی ندارد. پس از زایمان ،این ترک ها محو می شوند و به رنگ خاکستری براق درمی آیند که کمتر به چشم می ایند. برای اینکه  آنها را به حداقل برسانید توصیه های زیر را امتحان کنید:

- افزایش وزن را با توجه به راهنمایی های پزشک خود ،کنترل کنید ( هرچه بیشتر وزن بگیرید پوستتان بیشتر کشیده می شود، و باقی اش را می توانید حدس بزنید!) روند افزایش وزن نیز مهم است. افزایش وزن باید مداوم و آهسته باشد، نه به یکباره .

- رژیم غذایی باید برای جنین وپوست شما، مناسب باشد.هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام میوه ها سبزیجات ، غلات کامل، مغزها و چربی های سالم دیگر و تمام پروتئین های بدون چربی که استفاده می کنید، شما را از ترک های پوستی در امان بدارند. اما می تواند به پوست شما قابلیت ارتجاعی داده و آثار کمتری از این ترکها روی پوست باقی گذارد.

- کاکائو و کره درخت روغن قلم ("شی") زیاد مصرف کنید ، تا جایی که می توانید ، ولی تصور نکنید آن طور که می گویند، آنها معجزه می کنند ؛ برخی از مادران به کارآمد بودن آنها سوگند می خوردند. از نظر علمی، تحقیقات، گفته های این مادران عاشق کره کاکائو را رد نمی کند. این روغن ها حقیقتا پوست شما را نرم نگه می دارند، و اگر هیچ فایده ی دیگری نداشته باشند، حداقل کمک شایانی به برطرف کردن خارش های پوستی می کنند که همیشه با پوستهای ترک خورده در دوران بارداری ، همراه است .

عوارض پوستی ناهموار( PUPPP) (چاله چولگی پوست):

PUPPP که مخفف “کهیرهای خارشی و پلاک های دوران بارداری" است ، یک تحریک پوستی ناهموار و خارش آور است _ آزار دهنده اما خوش خیم  _ عموما از روی شکم نزدیک ناف شروع می شود و تا رانها و انتهای اندام، ادامه می یابد . این عارضه بیشتر در زنانی که بارداری اول را تجربه می کنند یا چند قلو دارند رایج است ، در دوره سه ماهه سوم، ظاهر می شوند و پس از تولد نوزاد از بین می روند. برخلاف سایر تغییرات پوستی در دوران بارداری ، این عارضه نتیجه تغییرات در سطح هورمونها نیست ( و کسی دقیقا نمی داند چرا اتفاق می افتد) .

 

 راههای محافظت از پوست در برابر PUPPP به شرح زیر است :

- استروئیدهای موضعی ( از پزشکتان بخواهید نمونه ای به شما معرفی کند که مناسب دوران بارداری باشد).

- کمپرس با آب سرد، استفاده از آلوئه ورا و شستشو با جوش شیرین یا جوی دوسر برای فرونشاندن خارش.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، مژگان جنگی
منبع: webmd.com