چگونه می توان جوش های پشت را درمان کرد؟

با وجود اینکه عامل ژن ها و نوسانات هورمونی علت اصلی جوش های پشت هستند، ولی می توان به طرق ساده ، آنها را کنترل کرد.

صورت ، تنها محلی از بدن نیست که جوش ها در آن ظاهر می شوند. بلکه هر نقطه ای از بدن که شامل غده های ترشح کننده چربی و محل رشد موهاست ، مانند پشت، سینه و حتی شانه های افراد، می تواند دچار جوش شود.

داشتن  جوش صورت ، برای 92% مردم عادی و طبیعی است؛ با این وجود 60% از افراد از جوش های پشت و حتی جوش شانه ها، رنج می برند. داشتن جوش در این قسمت ها ی بدن،  بیانگر این است که این نوع از جوش ها ، جدی هستند و نیاز به درمان دارند.

پشت نیز مانند صورت، دارای غدد چربی بی شماری است که با ترشح، پوست را چرب نگه می دارد. این ترشحات علاوه بر چربی پوست، شامل سلولهای مرده پوست و باکتریها نیز، است. این عوامل در محل رشد مو ها می توانند تجمع کرده  و باعث مسدود شدن منافذ پوست  شوند. این منافذ بسته شده ، کم کم به شکل جوش های چرکی، نمایان می شوند.

انواع جوش های  ناحیه پشت

جوشهای سرسفید: که بر اثر کامدون های بسته ایجاد می شوند. زمانی که چربی به صورت یک برآمدگی سر سفید در زیر پوست،  تجمع می کند، تشکیل می شوند.

- جوشهای سرسیاه: زمانی که فولیکول های متصل در سطح پوست، باز شوند، جوش های سرسیاه تشکیل می شود. همچنین زمانی که کامدون ها باز هستند. علت سیاهی سر جوش، بر اثر واکنش غدد چربی با هواست. و بخاطر چرک کردن یا آلودگی غدد چربی،  نیست.

- کورک ها (پاپول ها) : جوش های برجسته که به صورت برآمدگی های کوچک صورتی رنگ در پوست پدیدار می شوند، به عنوان کورک شناخته می شوند.

- چرک دانه ها: که نوعی جوش دردناک بوده، برجستگی های پر از چرک سفید یا زرد رنگ، با پایه قرمز رنگ هستند.

- برآمدگی ها (ندولها) : زمانی که ضایعه جوشی در ناحیه عمیق تر پوست رشد می کنند و می توانند سخت و دردناک نیز، باشند.

- کیست ها: این عارضه بزرگتر از جوش های قبل، پر از چرک های عفونی و بسیار دردناک هستند و موجب ایجاد زخم در سطح پوست فمی شوند.

جلوگیری از ایجاد جوشهای پشت:

به هیچ وجه نمی توان مانع ایجاد این نوع جوش ها در پشت شد؛ چرا که فاکتور اصلی آنها، عوامل ژنتیکی و نوسانات هورمونی است که از کنترل فرد خارج هستند .اما می توان با روشهای زیر امکان ابتلا به این نوع جوش ها را کاهش داد:

- اجتناب از برخی داروها: بعضی از داروها از جمله اندروژن ها (هورمونهای مردانه) و لیتیوم ها، به عنوان داروهای محرک در ابتلا به جوش شناخته شده اند. اگر ناچار به استفاده از این داروها باشید، بهتر است با پزشک خود درخصوص جایگزینی این داروها، با موارد مشابه ، مشورت کنید.

- استفاده از محصولات مراقبتی پوست را که اساس ساخت آنها مواد روغنی هستند، کاهش دهید : بهتر است از مرطوب کننده ها ، مواد آرایشی، کرمهای ضد آفتاب و سایر محصولات روغنی کمتر استفاده شود. چرا که اینها می توانند منجر به جوشهای پشت گردند. همچنین استفاده از محصولات با برچسب non-comedogenic به منظور جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه ، توصیه می شود.

- حذف عواملی که به پشت فشار آورده و سایش ایجاد می کنند: اگر از کوله پشتی یا تجهیزات ورزشی مانند پدهای شانه استفاده می کنید، بهتر است برای مدتی آنها را کنار بگذارید و یا سعی کنید همیشه یک تی شرت تمیز با جنس نخ (کتان) زیر آنها بپوشید. فشار و اصطکاک طولانی مدت این وسایل، در پشت ایجاد جوش هایی می کند که به جوشهای مکانیکا ، معروف هستند.

درمان جوشهای پشت:

اگر هم اکنون از این جوش ها رنج می برید، با رعایت موارد زیر، می توانید به بهبود آنها کمک کنید:

استفاده از داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک: این داروها برای جوشهای خفیف تر موثر هستند و ترکیبات آنها از بنزیل پروکسید و رسورسینول و اسید سالیسلیک و سولفورها تشکیل شده اند.

مراقبت بیشتر از پوست: اگر سابقه ایجاد جوش در پشت خود را دارید، لازم است از پوست خود به خوبی مراقبت کنید. اقداماتی همچون شستن پوست با شوینده های ملایم ، استحمام بعد از انجام حرکات ورزشی، تمیز نگه داشتن موها (بعد از استفاده از نرم کننده ها حتماً خوب خود را بشویید تا کاملاً این مواد از سطح پوست پاک شوند.) به هیچ وجه به جوش های خود دست نزده و آنها را فشار ندهید. و قدم آخر، مراقبت از پوست، در هنگام تماس مستقیم با نور خورشید، است.

اگر این موارد در بهبود جوشهای پشت موثر نبود، مراجعه به پزشک متخصص پوست و زیبایی توصیه می شود. متخصصین نوع جوش ها را تشخیص داده و در صورت نیاز با تجویز دارو، آنها را برطرف می کنند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نیوشا وکیلی
منبع: webmd.com