پوستی جدید با پیلینگ

از پیلینگ برای جوان‌سازی پوست و بهبود چین و چروك های سطحی استفاده می‌كنند.
دکتر برازنده، متخصص پوست و لیزر در گفت و گو با خبرنگار مجله پزشکی مادر گفت: پیلینگ یا همان لایه برداری به عملی گفته می شود که لایه سطحی پوست با روش های لایه برداری شیمیایی، مکانیکی و لیزری برداشته می شود. پیلینگ در واقع نوعی پوست کندن یا پوست انداختن است چرا که در این روش، لایه سطحی پوست برداشته می‌شود. در طی عمل پیلینگ سلول های پیر و فرسود پوست برداشته می شوند. در اثر تحریک حاصل از لایه برداری، جریان گردش خون و سیستم آنزیمی بهتر می شود، پوستی جدید، روشن تر، خوش رنگ تر، لطیف تر جانشین پوست شما می گردد. از این روش نه تنها برای جوان‌سازی پوست و بهبود چین و چروك های سطحی استفاده می‌كنند، بلکه جهت رفع جای جوش صورت، از بین بردن اسکار و سوختگی ها، لك‌ و مک نیز، لایه‌برداری یا پیلینگ انجام می شود.

این متخصص در ادامه افزود:  پیلینگ در چند سطح انجام می شود؛ در لایه برداری بسیار سطحی، لایه‌های بیرونی غیر‌زنده اپیدرم (خارجی ترین لایه سطح پوست) را از بین‌می‌برد.

لایه برداری سطحی كه معمولا برای پوست های كدر و منافذ باز مورد استفاده قرار می گیرد، بعد از یك هفته پوست ریزی، پوست شرایط عادی خود را باز می یابد. این لایه برداری به کل عمق اپیدرم آسیب می‌رساند و باعث قرمز شدن پوست بمدت چند روز می‌شود.

پیلینگ متوسط، به ناحیه پاپیلری نفوذ می‌کند و برای چین و چروک خفیف، آسیب ناشی از آفتاب و برداشتن لکه‌های ناشی از پیری بکار می‌رود. لایه برداری متوسط برای درمان كك و مك و ضایعات پیش سرطانی كاربرد دارد.

پیلینگ عمیق، برای موارد شدید چین و چروک استفاده می‌شود. نفوذ محلول پیلینگ به عمق پوست باعث تغییرات در تولید کلاژن می‌گردد.

وی با بیان توصیه هایی افزود: مراقبت پس از لایه‌برداری برحسب عمق لایه‌برداری متفاوت است، اما توصیه هایی کلی به کسانی که لایه برداری را انجامی می دهند مراقبت ویژه از پوست است. بهتر است پیلینگ در فصول سرد سال مثل پاییز و زمستان انجام شود تا پوستتان کمتر در برابر نور خورشید قرار بگیرد. استفاده از كرم های مرطوب كننده و ضد آفتاب فراموش نشود. برای جلوگیری از آسیب یا تیره رنگ شدن پوست نباید در مجاور نور خورشید قرار بگیرید. استفاده از مواد آرایشی ممنوع است، چون طبقات شاخی پوست برداشته شده‌اند و آن ناحیه حساس است. بهتر است تا چند ماه این کرم‌های آرایشی را مصرف نکنید.

وی با بیان اینکه پیلینگ نیز عوارضی دارد، افزود: تیره شدن پوست و پوسته ریزی از شایع‌ترین عوارض لایه‌برداری است که اگر پس از لایه‌برداری، مراقبت‌های لازم را انجام ندهید رخ می‌دهد. عارضه مهم دیگر سوختگی است كه در صورت رعایت نكردن مراقبت‌های پوست به وجود می‌آید. در برخی افراد آلرژی و حساسیت ایجاد می شود.

گروه خبرنگاران مجله پزشکی مادر، شیلا ایوبی