مضرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید

حمام آفتاب گرفتن برای زمان کوتاه می تواند احساس خوب و ظاهر خوب ایجاد کند اما طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار گرفتن خطر آسیب دیدگی بافت های سلولی ، چروک شدن پوست ، ایجاد خال ، زبر شدن پوست ، سرطان پوست شامل ملانوما ( تومار سیاه رنگ قشر عمیق پوست ) را در بردارد. می توانید تاثیر نور خورشید روی پوست خود را تشخیص دهید؟

برنزه کردن
برنزه کردن ممکن است پوست را زیبا کند اما به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند. در معرض نور ماوراء بنفش خورشید قرار گرفتن پوست را پیر می کند و خطر مبتلا شدن به سرطان پوست را افزایش می دهد. برای محافظت از پوست از ضد آفتاب با اس پی اف 30 یا قوی تر استفاده کنید.

 

 

آفتاب سوختگی درجه 1
آسیب دیدن پوست بر اثر اشعه ماوراء بنفش آفتاب می باشد که علائم آن بیشتر با قرمز شدن پوست همراه با درد ملایم و کمی گرم بودن همراه است البته این علائم بعد از ساعت ها در معرض آفتاب بودن نمایان می گردد و چند روز زمان می برد که محو شود. مسکن ها مثل آسپرین ، ایبوپروفن ، کمپرس سرد ، یا کرم های مرطوب کننده ممکن است درد و سوزش را کاهش دهند.

 

 

آفتاب سوختگی درجه 2
در این حالت قسمت انتهایی عصب و لایه عمیق پوست آسیب می بیند که معمولا سوزش دارد و زمانی طولانی برای بهبود یافتن نیاز دارد. ویژگیهایی از قبیل قرمزی ، تاول را دارا می باشد. اگر تاول زد آن را باز نکنید چون ممکن است عفونت کند و اگر تاول زد به دکتر مراجعه کنید.

 

 

چروک شدن پوست
نور خورشید خیلی زود باعث چروک شدن پوست می شود. بیشتر از80% پیری پوست به دلیل برنزه کردن است افرادی که زیر 18 سال هستند، سنشان بیش از سن واقعیشان بنظر می رسد و این به دلیل در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گرفتن است که به فیبرهایی آسیب می رساند که الاستین نام دارند ، در اثر آن پوست کشیده و شل می شود که دیگر نمی تواند به شکل اولیه خود برگردد.

 

 

تیره شدن پوست
زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث رنگی شدن پوست می شود. در این حالت قسمتی از پوست روشن و قسمت دیگر تیره می شود. در اثر تابش خورشید ، تغییرات دائمی در رگهای کوچک خون ایجاد می شود که پوست را مایل به قرمز می کند.

 

 

کک و مک
نقاط رنگی و صاف روی پوست، کک و مک ها معمولا در قسمتی از پوست که در معرض نور خورشید قرار گرفتند ایجاد می شود و بیشتر در فصل تابستان بخصوص در افرادی دارای پوستی روشن با موی قرمز . کک و مک ها سلامت بدن را به خطر نمی اندازد، اما برخی از سرطان ها در مرحله شیوع علائمی شبیه به این کک مک ها دارند. اگر اندازه ، شکل و رنگ آنها تغییر کرد و یا همراه با درد بود به پزشک مراجعه کنید.

 

 

Melasma
(وقتی هورمون استروژن یا پروستوژن هورمونهای رنگدانه ای را تحریک کند ایجاد لکه های خاکستری یا قهوه ای با اندازه های نا منظم روی پوست می کند.)
در این حالت لکه های قهوه ای یا برنزه روی چانه ، بینی ، پیشانی ، گونه ایجاد می شود. گرچه به آن ماسک بارداری می گویند، اما در مردها هم ایجاد می شود. این لکه ها بعد از دوران بارداری از بین می روند. اما اگر از بین نرفت با کرمهای تجویز شده درمان خواهد شد.

 

Age spots
(زخمهای تیره که بر اثر نور طبیعی یا مصنوعی اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود)
دلیل واقعی ایجاد لکه های قهوه ای یا خاکستری بالا رفتن سن نمی باشد، گرچه با افزایش سن تعداد آنها افزایش می یابد. دلیل تشکیل لکه ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. بخصوص نقاطی که بیشتر در مقابل نور قرار می گیرند : مثل دست و صورت و سینه.

 

کرمهای سفید کننده و لایه بردارهای اسیدی، ممکن است آنها را کمرنگ تر کند. برای جلوگیری از جدی شدن وضعیت پوست ، مثل بیماری ملانوما (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست ) به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

 

Actinic keratosis
(پیش زمینه خطرناک برای زبر شدن پوست می باشد که بیشتر در افراد سفید پوستی که زیاد در معرض نور خورشید قرار می گیرند ، رایج می باشد.)

این لکه های قرمز روی دستها و گردن ظاهر می شود. اما در سایر نقاط بدن این لکه ها می توانند ایجاد شوند و تقریبا علامت شروع سرطان پوست می باشد. این بیماری در افراد بالاتر از سنین 40 سال ظاهر می شود اما در سنین جوانی نیز می تواند بروز کند. درمانهای اخیر برای متوقف کردن پیشرفت سلولهای سرطانی پولکی که نوعی سرطان پوست است بکار می رود.

 

Actinic cheilitis( farmer lip)
(نوعی خشکی لب و ترک روی لب می باشد که می توانند مانند actinic keratosis باشد و در سلول سرطانی پولکی گسترش یابد. خط بین پوست و لب کلفت و بی رنگ و سفید می شود و مرز بین پوست و لب ناپدید می شود.

 

این امر علامت شرایط خطرناک پیش از سرطان می باشد که معمولا در لب پایین ظاهر می شود. لکه های زبر یا خشکی ها و ترک های مدام روی لب ممکن است ظاهر شود و حالت ورم در این بیماری کمتر دیده می شود. از بین رفتن دائمی خط بین پوست و لب از علائم این بیماری می باشد و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به هجوم سلولهای سرطانی پولک مانند گردد.

سلولهای پولکی سرطانی
از تکثیر سلولهای بدخیم بوجود می آید و متداولترین نوع سرطان در انسان و سایر حیوانات می باشد و می تواند در نقاطی از بدن مثل پوست ، دهان ، لبها ، ریه ، پروستات ایجاد شود.

این سرطان پوست غیر توموری سیاه رنگ به شکل دانه های قرمز زبر و سفت می باشد که یا خشک است و یا گاهی بر اثر خشک شدن خون می آید و زخم آن درمان نمی شود. معمولا روی بینی یا پیشانی ، گوش ها ، لب پایین و سایر نقاطی که در معرض نور خورشید اند ایجاد می شود. این بیماری اگر سریع درمان شود بهبود می یابد و اگر پیشرفت کند درمان آن بستگی به مرحله پیشرفت سرطان دارد.

 

 

Basal cell carcinoma
متداول ترین سرطان پوست که به آسانی معالجه می شود و به دلیل آنکه این سرطان به آهستگی گسترش می یابد ، بیشتر در افراد بزرگسال مشاهده می گردد. تومورهای سلول بنیان به شکلهای مختلفی مثل مروارید سفید یا برآمدگی پر از مو با رگهای خونی در گوش ها ، گردن و یا صورت قابل رویت می باشد. تومورها می توانند ظاهری صاف ، زبر ، رنگ بدن یا لکه های قهوه ای در کمر یا سینه داشته باشند. و کمتر پیش می یاید که به شکل جای زخم پر مو باشد.

 


 

اجتناب کردن از نور خورشید
برای جلوگیری از چروکی زودرس پوست ،سرطان پوست و سایر آسیبهای پوستی بهتر است زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید به خصوص بین ساعتهای 10 صبح الی 4 بعداز ظهر زمانیکه پرتوهای نور خورشید بسیار قوی می باشد. اگر مجبور هستید بیرون بروید از کرمهای ضد آفتاب که اس پی اف 30 یا بیشتر دارند استفاده کنید( لب و گوش ها را فراموش نکنید) و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید و بدن خود را بپوشانید اگر متوجه خالهای سیاه یا چیزی زائد یا زخم روی پوست شدید که درمان نمی شود به پزشک مراجعه کنید.

 


 

هشدار درباره علائم پوستی
 مانند بسیاری از سرطانها ، سرطان پوست شامل تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست ، سرطانهای سلول بنیان، سلولهای سرطانی پولکی مثل زخمهای قبل از سرطان بوجود می یاید.

 

 

این زخمهای پیش از سرطان تغییرات پوستی هستند که سرطان نیستند اما می توانند تبدیل به سرطان شوند. 40 الی 50% از افراد بور و سفید که در معرض آفتاب قرار می گیرند حداقل در معرض یک نوع سرطان پوست قرار می گیرند و این بیماریها اگر زود رسیدگی شود، قابل درمان هستند.

مترجم : شهلا آقایانی
منبع :
www.webmd.com