بوی بد بدن

مشکلی که در غدد عرق غیر معمول بوده و علتش این است که فیبرهای سودوموتور سمپاتیک بیشتر کولینرژیک هستند.
این مشکل به دو فرم ایدیوپاتیک (بدون علت) و پاتولوژیک طبقه بندی می شود. فرم اول آن به افزایش عرق به صورت قرینه، به کف دست و پا و یا زیر بغل (به تنهایی یا همراه با هم) و غیر وابسته به تنظیم دما محدود است. سایر مشخصات فرم ایدیوپاتیک شامل این موارد است:افزایش وقوع در پاسخ به یک تحریک و شروع آن پس از بلوغ که به طور معمول سابقه فامیلی فرد هم مثبت است. در این فرم بوی بد عرق وجود ندارد و با تغییر فصل، تغییر نکرده و یا کمی تغییر میکند. اما نوع دوم، فرم پاتولوژیک، ممکن است محدود یا وسیع باشد. فرم محدود اغلب در اثر آسیب به سیستم عصبی مرکزی یا محیطی و یا بیماریهای عروق محیطی رخ می دهد. شکل وسیع آن به دنبال بیماریهایی از جمله بیماریهای متابولیک و اندوکرین مربوط به غدد داخلی مثل (دیابت، پر کاری تیروئید،نقرس، آکرومگالی، حاملگی، و مسمومیت با الکل) بیماریهای قلبی، بدخیمی ها، صدمات مغزی و نشانگان مادرزادی دیده می شود.

برای درمان این مشکل، هر دو نوع درمان موضعی سیستمیک وجود دارد. درمان های موضعی شامل داروهای متعددی است: از جمله اسیدبوریک، محلول تانیک اسید 2تا 5 درصد، پرمنگنات، پتاسیم، فرمالدئید (که البته می تواند ایجاد حساسیت کند)، گلوتار آلدئید و آلومینیم کلراید 20 درصد و غیره که این محلول شب ها روی پوست خشک مالیده شود و می تواند زیر پانسمان بسته باشد و به مرور زمان می توان فواصل کاربرد آن را زیاد کرد. درمان های سیستمیک شامل داروهای متعددی  می شود که بوسیله متخصص برای تان تجویز خواهد شد. سایر دارو ها استفاده از آرام بخش، ایندومتاسین، داروهای بلوک کننده کانال کلسیم که در نوع تعریق کف دست و پا اغلب به کار می روند، هستند. از سال 1952 درمان تازه ای معرفی شده که شامل عبور جریان الکتریسیته از پوست است. در این روش که بیشتر درباره تعریق کف دست و پا کاربرد دارد، درمان روزانه هر کف دست یا پا به مدت 30 دقیقه به میزان 15 تا 200 میلی آمپر با عبور از یک بالشتک آبی و یا بالشتک آنتی کولنیرژیک می تواند در درمان این عارضه موثر باشد.

تزریق سم بوتولینوم نیز موثر است و در تعریق بیش از حد کف دست، تزریق زیر جلدی آن سبب نداشتن تعریق به مدت 4 تا 12 ماه می شود. عوارض آن شامل ضعف مختصر و موقت انگشت شست است که ظرف سه هفته بهبود پیدا میکند.

دکتر نیلفروش زاده
روزنامه سلامت