تفاوت سندروم روده تحریک پذیر(IBS) و التهاب روده(IBD)

این دو بیماری، برخی علائم مشترک دارند ، ولی بیماری التهاب روده یا همان IBD ، بسیار جدی تر است.

درد شکمی علاوه بر اینکه  علامت رایج سندروم روده تحریک پذیر (IBS) است، علامت گروه دیگری از بیماری ها ی جدی تر نیز است که در طبقه بندی بیماری التهاب روده (IBD) قرار می‌گیرند .

IBS و IBD : تفاوت کلی

IBS می‌تواند باعث درد گردد، ولی منجر به یک بیماری جدی نمی‌ شود.از طرف دیگر IBD عبارتست از دو نوع بیماری : بیماری کرون و زخم کولیت. افراد مبتلا به بیماری کرون در روده بزرگ و کوچک خود زخم های دردناکی دارند و همچنین التهاب در مقعد نیز پیدا می‌کنند. افراد مبتلا به زخم کولیت در مقعد و روده بزرگ خود زخم دارند.

 دکتر فتن ،ان، آبرا استادیار پزشکی در بخش  مطالعه بیماری های روده در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا می‌گوید:IBD  از IBS بسیار نادر تر و خطرناک تر است. از هر 5 نفر یک نفر مبتلا به IBS است، اما تقریبا از هر 200 نفر یک نفر در آمریکا IBD  دارد.

اگر برای دردهای شکمی خود به نزد پزشک می‌روید، علائم دیگر شما نشانه های مهمی هستند که به پزشکتان در تشخیص اینکه شما به IBS مبتلا هستید یا IBD، کمک می‌کند. بعلاوه پزشکتان می‌تواند آزمایشاتی برای تشخیص IBD انجام دهد.

تفاوت در علائم IBS و IBD

افراد مبتلا به IBS :

- درد شکمی

- گرفتگی عضله

- نفخ، به همراه اسهال یا یبوست

دکتر آبرا می‌گوید: افراد مبتلا به IBD می‌توانند تمام علائم مشابه را داشته باشند ، اما چند علامت اضافی هم دارند که نشان دهنده IBD است.

علائم خاصی که به پزشکان  در تشخیص اینکه شما به جای IBS ،مبتلا به IBD هستید ، کمک می کند، عبارتند از:

- هرگونه خون ریزی از مقعد

- تب

- کاهش وزن

وقتی پزشک با کولونوسکوپ ( لوله ای بلند و انعطاف پذیر )  داخل روده فردی مبتلا به IBS را ، معاینه می‌کند، هیچ التهاب یا نشانه آشکاری نمی‌بیند. در عوض IBS براساس وجود مجموعه‌ای از علائم تشخیص داده می‌شود. آبرا می‌گوید " این یک تشخیص به روش حذفی است".

اما وقتی که پزشک به داخل روده شخص مبتلا به IBD نگاه می‌کند ، می‌تواند التهابی که باعث درد می‌شود را ببیند.انجام یک نمونه برداری یا بیوپسی ( که در آن تکه ای ازآن بخش برای آزمایش برداشته می شود.) تشخیص را تائید خواهد کرد.

تفاوت در درمان IBS و IBD

در IBS پزشکان علائم را درمان می‌کنند. آبرا می‌گوید : اگر اسهال علامت غالب باشد ، پزشکان داروی ضد اسهال تجویز می‌کنند. اگر یبوست علامت غالب باشد، احتمالا پزشکان مکمل های فیبر دار را تجویز می‌کنند. بعلاوه، پزشک شاید به شما پیشنهاد کند که رژیم غذایی خود را تغییر داده و استرس را از خود دور کنید تا علائم IBS بهبود یابد.

در مورد افرادی که مبتلا به IBD هستند ، پزشکان التهاب را درمان می‌کنند. داروهای ضد التهاب مانند کورتیکو استروئید ها و دیگر داروهای مشابه ، می‌توانند التهاب را کاهش دهند. آبرا می‌گوید: اما در موارد حاد ، پزشکان داروهای مهار کننده سیستم ایمنی را تجویز می‌کنند. یافته ها نشان می‌دهند که این دارو‌ها که سیستم ایمنی را " ضعیف" می‌کنند، می‌توانند در رهایی از IBD مفید باشند.

آبرا می‌گوید:  تنها از راه درد نمی‌توان گفت که  شما مبتلا به IBS هستید یا IBD. هر دوی آنها می‌توانند باعث درد شکمی ملایم تا شدید شوند. پس مهم است که به علائم خود توجه داشته باشید و آنها را به پزشک خود گزارش دهید. پزشک می‌تواند براساس تمام علائم و انجام آزمایش های لازم ، تشخیص درست را انجام دهد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، شهاب سخا
منبع: medicinenet.com