تکرر ادرار- قسمت دوم

تکرر ادرار عملی است که در آن شما ادرار را به دفعات بیشتری دفع می کنید. این حالت ممکن است گاهی با اضطرار پیش بیاید، یک احساس فوری و اضطراری برای دفع ادرار به همراه ناراحتی در مثانه.

بسیاری از مردم می توانند بدون نیاز به ادرار نمودن 6 الی 8 ساعت خواب راحت داشته باشند، ولی عده ای نیز هستند که مجبورند در طول شب چند بار برای ادرار به دستشویی بروند. این نیاز به ادرار مکرر در شب ها، شب ادراری نامیده می شود و در هر دو جنس زنان و مردان شایع است. با توجه به ایجاد اختلال در خواب و استراحت، شب ادراری می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تاثیرگذار باشد.

این مورد بسیار مهم است که به بررسی تاثیر شب ادراری بپردازیم ،زیرا که بیماری های مزمن مانند دیابت می تواند از این راه خود را نشان دهد.

تکرر ادرار مانند بی اختیاری ادرار نیست، در بی اختیاری هیچ کنترل ارادی برای عملکردهای مثانه وجود ندارد، مانند رفلکس غیرارادی یک نوزاد. اگرچه بی اختیاری ادراری، می تواند یک علت برای تکرر ادرار باشد، و یا ممکن است هر دو مورد با هم رخ دهند.

وقتی که پزشکان علائم ادراری را بررسی می کنند، آنها سعی می کنند تا از میان احتمالا ت مختلف عواملی نظیر شب ادراری، تکرر ادرار در روز ، بی اختیاری ادراری ، علائم انسدادی ( نظیر جریان نامناسب ادرار، انسداد خروجی و ...) و علائم تحریکی مانند ( فوری بودن ادرار، احساس سوزش) را شناسایی کنند. البته سایر ملاحظات نیز وجود دارند، مانند اینکه چه زمانی این علائم خطری محسوب نمی شوند؟ و یا مثلا در مردان بسیار شایع است که در پایان ادرار ؛ در دهانه خروجی کمی نشت کند و سایر موارد اینچنینی به عنوان یک اختلال محسوب نمی شوند. همچنین، بسیاری از زنان هنگام سرفه شدید کمی نشت ادرار دارند.

بنابراین یکی از راه های تشخیص اینکه آیا یک علامت ادراری به ظاهر بی خطر؛ واقعا جدی هست یا خیر؟ این است که تاثیر آن بر کیفیت زندگی و گستردگی آن بررسی شود.

اگر تکرر ادرار بر کیفیت زندگی شما تاثیر گذار است، و یا علائم غیر قابل توضیح دیگری مانند کمردرد یا پهلو درد، تب و لرز، تهوع، خستگی، ادرار خونی، ترشحات واژن و آلت تناسلی مرد، افزایش یا کاهش اشتها و تشنگی بروز کرد باید جدی گرفته شود.

برای مثال، یک دلیل تکرر ادرار، عفونت کلیه ها می باشد و این امر مستلزم رسیدگی و توجه فوری است. اگر درمان نشود، عفونت کلیه می تواند صدمات دائمی به بافت های کلیه بزند، و یا باکتری ها ممکن است وارد جریان خون شده و آن را آلوده کنند و به عامل تهدید کننده زندگی تبدیل شوند.

دلایل تکرر ادرار

ادرار نمودن یک فرآیند پیچیده است که انواع و گروه های مختلف عضلانی ، و نیز یک شبکه عصبی پیچیده قرارگرفته در مغز و نخاع و در داخل و اطراف مثانه را درگیر می نماید. تعجبی ندارد که تکرر ادرار می تواند نشانگر بیماری ها، شرایط و نارسایی های فیزیولوژیکی و روانی زیادی باشد. اصلی ترین چیزی که باید به یاد داشته باشیم این است که اگر تکرر ادرار دائمی و غیر قابل توضیح است، حتما نشانه مورد جدی تری است. برخی از داروها مانند داروهای ادرار آور نیز می توانند این علائم را بوجود آورند.

نوشیدن بیش از حد مایعات قبل از خواب، به خصوص نوشیدنی هایی که دارای الکل و کافئین اند، موجب بروز تکرر ادرار در شب می شوند. تکرر ادرار می تواند یک عادت ساده نیز باشد، که در این صورت هنوز هم برای از بین بردن نگرانی های بالقوه دیگر باید بررسی شود.

شایع ترین علل تکرر ادرار، دیابت، بارداری و اختلالات مرتبط با پروستات است.

سایر علل تکرر ادرار عبارتند از:

 - اضطراب

- دارو مثلا داروهای ادرارآور

- سکته مغزی و سایر شرایط سیستم اعصاب

- عفونت غده پروستات (پروستاتیت)

- بزرگی غده پروستات

- عفونت کلیه

- تومور یا توده ای در ناحیه لگن

- التهاب دیواره مثانه

- سندرم مثانه بیش فعال (انقباضات غیرقابل کنترل مثانه)

- سرطان مثانه

- اختلال عملکرد مثانه

- سنگ مثانه

- بی اختیاری ادراری

- باز شدن غیرطبیعی دستگاه ادراری (فیستول)

- رادیوتراپی لگن به عنوان مثال برای درمان سرطان

- دیورتیکولیت (التهاب روده کوچک، کیسه های ورم کرده و یا کیسه هایی که ممکن است بر روی پوشش داخلی روده بزرگ گسترش یابند.)

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، ندا اصلان زاده
منبع: aolhealth.org