حقایقی در مورد بیماری پوستی روزاسه (Rosacea)

لکه‌های سرخ، نوعی عارضه‌ مزمن پوستی است که برای جلوگیری از بدتر شدن مداوم ،نیازمند درمان است. چهار گونه از این بیماری وجود دارد  از جمله سرخی پوست چشمی که بر روی بینایی اثر می‌گذارد.

ممکن است برایتان عجیب باشد که چرا اینقدر پوست‌تان قرمز می‌شود، مخصوصاً زمانی که بیرون زیر نور آفتاب هستید. ممکن است شما یکی از افرادی باشید که به عارضه سرخی پوست ، بیماری پوستی که خیلی از افراد حتی از وجود آن آگاه نیستند، مبتلا هستید.

سرخی پوست، بیماری پوستی مزمن و غالباً پیش‌رونده‌ای است که بر روی صورت تاثیر می‌گذارد ولی ممکن است در گردن،سینه و کمر نیز دیده شود. این عارضه معمولاً با قرمزی موضعی شروع شده و می‌تواند تا جایی پیشرفت کند که پوست صورت‌تان دائماً سرخ باشد. ممکن است شبکه‌ای از رگ‌های خونی که از بینی شروع می‌شوند در وسط صورت‌تان ظاهر شوند. دیگر علائم عبارتند از ضخیم شدن و پارگی پوست و جوش‌های قرمز که با جوش‌های بلوغ و جوش های چرکی معمولی فرق می‌کنند.

چه کسانی به سرخی پوست مبتلا می‌شوند؟

سرخی پوست معمولاً در افرادی با سن 30 تا 60 سال دیده می‌شود و افرادی که پوست‌ روشن دارند بیشتر از افرادی که پوست تیره دارند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این بیماری بیشتر در خانم‌ها معمول است؛ با این وجود، علائم در مردان به ویژه بر روی بینی، ممکن است شدیدتر باشد.

از آنجا که عارضه می‌تواند شبیه چیزی از آفتاب‌سوختگی تا جوش‌های چرکی رایج به نظر برسد، برای تشخیص بیماری بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. متخصص، پوست‌تان را آزمایش کرده و ابتلای شما به یکی از انواع عارضه سرخی پوست را تشخیص می‌دهد؛ نوع درمان به نوع بیماری شما بستگی دارد. دلیل اصلی سرخی پوست ناشناخته بوده و درمانی برای این بیماری وجود ندارد و بلکه فقط می‌توان آن را کنترل نمود.

علائم و انواع عارضه سرخی پوست

علائم و نشانه‌های این عارضه در بیماران مختلف بسیار متفاوت بوده، اما موارد معمول عبارتند از:

- سرخ شدن سریع پوست

- سرخی مداوم صورت

- رگ‌های خونی کوچک و قابل مشاهده ( شناخته شده با عنوان "رگ‌های عنکبوتی")

- پوست بیش از حد حساس که حین استفاده از مواد آرایشی و یا بهداشتی خاص دچار سوزش می‌گردد.

- برآمدگی و جوش‌های قرمز پر از چرک.

چهار نوع از عارضه سرخی پوست وجود دارد که هرکدام دارای علائم خاص خود هستند:

- سرخی پوست Erythematotelangiectatic: سرخ شدن و قرمزی دائم، که گاهی اوقات با شبکه‌هایی از رگ‌های خونی همراه است.

- سرخی پوست Papulopustular: سرخی پوست مداوم با برآمدگی و جوش‌ یا جوش چرکی.

- سرخی پوست Phymatous: ضخیم شدن پوست و بزرگ شدن بینی و بافت اطراف آن. نوع پیشرفته این بیماری ، کرگدنی نامیده می‌شود که غده‌های چربی سمت بیرونی بینی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بزرگ شدن بینی و داشتن ظاهری روغنی زرد یا سرخ رنگ می‌شود. بیماری پوست کرگدنی بیشتر در مردان رخ می‌دهد.

- سرخی چشمی: پوست سرخ در اطراف چشم و پلک‌های چشم، اغلب به همراه دیگر علائم همانند خشک شدن چشم‌ها، باد کردن پلک چشم‌ها، اشک ریختن و سوختن چشم. در برخی موارد، عود کردن مجدد سرخی پوست در افراد مبتلا به سرخی پوست خفیف ،می‌تواند به سرخی چشم بدل گردد. از انواع عارضه سرخی پوست، تقریبا 50درصدشان،  می‌توانند بر روی چشم‌ها تاثیر بگذارند، در این موارد، برای درمان عوارضی چون حساسیت به نور، ضعیف شدن دید و در برخی موارد آسیب‌های قرنیه‌ای، مراجعه به چشم پزشک ضروری است.

کمک به درمان بیماری

از آنجا که بیماران مبتلا به سرخی پوست ممکن است دارای انواع مختلفی از علائم باشند، درمان باید مخصوص آن نوع خاص از بیماری باشد. هدف درمان کنترل علائم و ارتقاء ظاهر پوست است. افراد مبتلا به سرخی پوست بدون در نظر گرفتن نوع درمان، باید صبور باشند، چرا که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شرایط بهتر شود. اما کنترل سرخی پوست کلید اصلی برای جلوگیری از بدتر شدن دائمی بیماری است.

چهار نوع عارضه سرخی پوست

بر اساس انواع مختلف علائم، بیماری سرخی پوست به چهار نوع دسته‌بندی می‌گردد که هر کدام به درمان خاص خود نیاز دارند. از آنجا که همه افراد مبتلا به بیماری سرخی پوست تمام عوارض هر چهار نوع را نخواهند داشت، آنچه که باید در مورد پیشرفت بیماری سرخی پوست بدانید را برایتان توضیح می‌دهیم.

سرخی پوست، بیماری مزمن و عودکننده‌ای است که با قرمز شدن پوست شناسایی می‌شود. این بیماری با علائم کوچکی آغاز شده و در صورت بی توجهی، می‌تواند به تغییرات شدید پوست منجر شود.

بسیاری از متخصصان پوست بیماری را به چهار نوع اصلی تقسیم بندی می‌کنند.

لزوما همه هر چهار نوع علائم را تجربه نکرده و هر نوع ، افراد مختلف را به شیوه‌های گوناگونی تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود، آگاه بودن از تمام انواع بیماری و تفاوت‌های آن‌ها برای کمک به کنترل بیماری حائز اهمیت است.

سرخی پوست عروقی

چیزی که پیش‌تر به عنوان فاز اولیه عارضه سرخی پوست شناخته می‌شد، امروزه به عنوان سرخی پوست درجه یک دسته بندی شده و erythematotelangiectatic نامیده می‌شود. این نوع با سرخ شدن مداوم و قرمزی مزمن پوست صورت مشخص می‌گردد. همچنین برخی افراد رگ‌های خونی قابل  مشاهده بر روی تیغه بینی و گونه‌های خود دارند.

عوارض سرخی پوست عروقی ضعیف بوده و در این مرحله با داروهای موضعی و دهانی همانند داکسی‌سیلین (ارسه‌آ) قابل کنترل هستند. درمان لیزری برای زدودن رگ‌های خونی پاره شده، قابل استفاده است، با این حال بیماری سرخ پوست شما درمان نمی‌شود، بلکه فقط علائم را برطرف می‌کنند.

سرخی پوست آتشین

نوع دوم بیماری سرخی پوست آتشین یا papulopustular نامیده می‌شود. علائم اصلی این نوع شامل سرخی مزمن صورت، همچنین پدیدار شدن برآمدگی یا جوش‌های سرخ است. این برآمدگی‌ها کورک یا چرک‌دانه نامیده شده و با جوش‌های معمول فرق داشته و نیازمند درمان متفاوتی هستند.

سرخی پوست آتشین اغلب با ژل‌های موضعی همانند مترونیدازول ( ژل مترونیدازول ) و اسید آزیالیک (فیناسه‌آ و آزیلیکس) یا داروهای دهانی همانند اراسه‌آ ( دوکسیسیلین) درمان می‌شود.

سرخی پوست فیماتوس

درصورت عدم درمان، بیماری سرخی پوست می‌تواند بدتر شده و به نوع سوم بیماری یعنی فیماتوس تبدیل گردد. بینی پیاز شکل، قلنبه و خیلی قرمز از علائم نمونه این نوع از عارضه سرخی پوست است. پوست ضخیم شده و بیش از حد رشد کرده بینی به عنوان پوست کرگدنی شناخته می‌شود. پوست بیشتری ممکن است بر روی گونه‌ها یا پیشانی رشد کرده و ظاهری ضخیم ایجاد کنند. این عارضه اغلب در مردان دیده می شود.

پوست ضخیم در نوع سوم بیماری سرخی پوست اغلب با لیزر و جراحی درمان می‌گردد. این درمان‌ها می‌توانند پوست اضافی را بردارند و ناحیه ضخیم شده را از بین ببرند.

سرخی پوست چشمی

بیماری سرخی پوست علاوه بر پوست می‌تواند بر روی چشم‌ها نیز تاثیر بگذارد. سرخی پوست چشمی می‌تواند گروهی از علائم، از خشکی چشم، اشک‌ریختن، سوزش، خارش تا تیر کشیدن چشم را ایجاد کند. ممکن است چشمان‌تان قرمز شده، اغلب گل‌مژه بزند، پلک چشم باد کرده یا لبه‌های پلک‌ها ،قرمز شوند. سرخی پوست چشمی می‌تواند جدی شده و به صدمه دیدن قرنیه منتهی گردد. می‌تواند دید را ضعیف کرده، مشکلات چشمی را بدتر کرده و حتی در صورت عدم درمان به کوری منجر شود.

سرخی پوست چشمی اغلب در طولانی مدت با دوز پایین آنتی‌بیوتیک‌های دهانی خانواده تتراسایکلین درمان می‌گردد. شروع سریع درمان برای جلوگیری‌ از صدمات جدی بسیار حائز اهمیت است.

ممکن است هر ترکیبی از انواع سرخی پوست را هم‌زمان با هم تجربه کنید یا اینکه در صورت عدم درمان بیماری‌های پوستی مراحل بیماری را به ترتیب تجربه کنید. با این وجود، علائم یک نوع خاص می‌توانند از خیلی ضعیف تا شدید تغییر کنند و فرقی نمی‌کند که سرخی پوستی که شما به آن مبتلا هستید از کدام نوع است و چه شدتی دارد، باید برای کنترل و درمان آن به متخصص پوست مراجعه نمایید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نازنین جعفری
منبع: medicinenet.com