بیماریهای بی ارتباط با سنگ در کیسه صفرا

مشکلات کیسه صفرا معمولاً به دلیل سنگ های صفراوی است. چنانچه ناشی از سنگ های صفراوی نباشد بیماری کیسه صفرا، اکالکولوز حاد (التهاب حاد مزمن بی ارتباط با سنگ) نامیده می شود که ممکن است به دلیل تورم کیسه صفرا باشد.

اگرچه سنگ های صفراوی،  رایج ترین دلیل بیماری کیسه صفرا هستند، اما همیشه عامل آن نیستند. بیماری اکالکولوز حاد کیسه صفرا نمونه بارز، برای این مورد بسیار ساده است؛ بدین معنا که این بیماری کیسه صفرا ناشی از سنگ های صفراوی نیست.

مشکلات کیسه صفرا: هنگامیکه ناشی از سنگ های صفراوی نیست.

در حقیقت بیماری اکالکولوز حاد کیسه صفرا ، بسیار نادر است. مشکلات کیسه صفرا بیشتر اوقات به سنگ های صفراوی یا وضعیتی که کله کیستیت ( التهاب کیسه صفرا) نامیده می شود ، نسبت داده  می شود – نوعی بیماری که با تورم کیسه صفرا بروز می کند. کله کیستیت اغلب (90 درصد اوقات ) ناشی از سنگ های صفراوی است . این بدین معناست که کمتر از 10 درصد التهابات کیسه صفرا،  به دلایل دیگری غیر از سنگ های صفراوی رخ می دهند. اگر چه بیماریهای دیگری هم با  کیسه صفرا ،مربوط هستند، اما این دو ، بسیار رایج ترند -  بیماری اکالکولوز کیسه صفرا به ندرت رخ می دهد؛ بطوریکه آمار دقیقی از آن در دست نیست.

دکتر توماس رگولا پزشک جراح موسسه باریتریک و متابولیک کلینیک کلولند در اوهایو می گوید: "بیماری اکالکولوز حاد کیسه صفرا،نوعاً با سایر امراض همراه است." بیشتر اوقات این افراد به دلیل وجود عفونت شدید  در خون،  بیمار می شوند ، این بیماری مسمومیت عفونی نامیده می شود، عفونتی شدید که تمام بدن را درگیرمی کند. باکتری از طریق گردش خون ، به کیسه صفرا می رود، آنرا آلوده می کند و التهاب ایجاد می کند.

در مقایسه، سنگ صفرا،  بیماری رایج تری است، بیش از25 میلیون نفر در امریکا یعنی 10 تا 15 درصد از کل جمعیت به آن مبتلا هستند . بیشترین خطر ابتلا در خانم های بین 20 تا 60 سال است، یعنی بالغ بر20 درصد خانم ها، سنگ صفرا دارند.

مشکلات کیسه صفرا: علائم بیماری اکالکولوز حاد

بیماری اکالکولوز حاد که می تواند منجر به ضخامت و تورم  کیسه صفرا گردد، با التهاب ناگهانی دیواره کیسه صفرا، نمایان می شود.

نشانه های همراه با درد:

- در ناحیه فوقانی سمت راست شکم محصوراست.

- می گیرد و ول می کند.

- همراه با تهوع.

- بعد از صرف غذا بروز می کند، خصوصاً غذای خیلی چرب و پر روغن.

مشکلات کیسه صفرا:درمان بیماری اکالکولوز حاد

دکتر رگولا می گوید: اگر بیمار از درد ناشی از بیماری کیسه صفرا شکایت داشته باشد، آزمایش اولتراسوند به منظور جستجوی سنگ های صفراوی انجام می گردد. اگر سنگی وجود نداشته باشد، یک آزمایش خون،  وجود باکتری بیماری اکالکولوز حاد ناشی از عفونت در خون را، می تواند نشان دهد.

رگولا می گوید: رایج ترین درمان اکالکولوز حاد تزریق وریدی آنتی بیوتیک است – قرص معمولاً دربرابراین میزان عفونت، کارایی ندارد.

او اذعان می دارد: گاهی لازم است صفرای درون کیسه صفرا را تخلیه کنیم . چراکه صفرا نیز می تواند آلوده گردد. یک تخلیه کوچک به نفع کیسه صفرا است، چرا که اجازه می دهد صفرا ترشح گردد. در درمان بیماری اکالکولوز حاد عمل برداشتن کیسه صفرا خیلی بندرت انجام می شود؛  اما اگر آنتی بیوتیک و تخلیه صفرا مؤثر واقع نشود، احتمال جراحی وجود دارد.

مشکلات کیسه صفرا: تأثیر عدم معالجه اکالکولوز حاد

بیماری اکالکولوز حاد چیزی نیست که نادیده گرفته شود، خصوصاً اگر عامل آن  التهاب عفونی جدی باشد. رگولا می گوید: " اگر درمان نشود می تواند بسیار خطرناک باشد. " ممکن است این بیماری منجر شود به:

- انسداد کامل مجاری صفرا

- سوراخ شدن کیسه صفرا، که اجازه می دهد صفرا به خارج از کیسه صفرا رخنه کند

- قانقاریا

 اگر دردهای مشکوکی در ناحیه فوقانی سمت راست شکم دارید، بهتر است آنرا چک کنید- اگر از کیسه صفرا باشد، به احتمال زیاد دلیلش سنگ های صفراوی هستند. اما اگر آنها نباشند، دکتر آزمایشات را ادامه خواهد داد تا به مشکل کیسه صفرا پی ببرد و متناسب با وضعیت شما ، درمان لازم را تجویز خواهد کرد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، فاطمه تقوی نژاد
منبع: medicinenet.com