بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی پیشرونده است که به تدریج حافظه و عملکرد ذهنی مانند توانایی استدلال، یادگیری و برقراری ارتباط را از بین می برد. همچنین ممکن است به تغییرات شخصیتی و رفتاری بیمار از جمله افزایش اضطراب، بیقراری و توهم در وی منجر گردد.

بیماری آلزایمر شایعترین شکل زوال عقل است که به طورعام به یک رشته از اختلال در عملکرد مغز ، اطلاق می گردد.  بیش از 5 میلیون نفر در ایالات متحده، به بیماری آلزایمر مبتلا هستنند.البته دوره بیماری آلزایمر ممکن است از چند سال تا 20 سال، طول بکشد. به طور متوسط  یک بیمار مبتلا به آلزایمر ، هشت سال پس از تشخیص ، زندگی می کند.

عوامل بروز بیماری آلزایمر چیستند؟  

متخصصان در مورد چگونگی بروز  آلزایمر اتفاق نظر ندارند، اما شواهد نشان می دهد که ممکن است آن را به انباشتگی نوعی پروتئین موسوم به بتا آمیلوئید در مغز مربوط دانست. محققین پس از کالبد شکافی بیماری که مبتلا به آلزایمر بود، دریافتند که این پلاک ها در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، در مناطق مربوط به حافظه انبار شده بودند. با این حال، کاملا روشن نیست که آیا این پلاک ها می توانند عامل آلزایمر باشند یا نه.

عوامل پر خطر برای بروز آلزایمر چه هستند؟

تعدادی از عوامل پر خطر شناخته شده در بروزبیماری آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل، شامل موارد ذیل می شوند:

- سن: بیماری آلزایمر،  ویژه افراد کهنسال است، اکثر افراد مبتلا ،65 ساله یا بالاتر هستند. بعد از سن 65، احتمال بروز بیماری آلزایمر به ازای هر پنج سال دو برابر می شود. و برای افراد بالای 85 سال، احتمال ابتلا نزدیک به 50 درصد است.
- سابقه خانوادگی: یکی دیگر از عوامل پرخطر برای آلزایمر یا زوال عقل  ، داشتن سابقه خانوادگی از این بیماری است، که اشاره به گرایش ژنتیک - و یا حتی یک علت ژنتیکی مستقیم - برای بیماری است. به گمان محققان به نظر می رسد حداقل دو نوع ژن با بروز آلزایمر ارتباط دارد.ژن های  شناخته شده عبارتند از:

1- Apoliprotein E-E4 (APOE-E4): این ژن ارتباط زیاد اما نه مستقیم با بروز بیماری آلزایمر دارد.این یکی از سه ژن APOE مشترک است که کنترل کننده تولید پروتئین های حامل کلسترول در خون میباشد. هر کس  نوعی از ژن APOE را از هر یک از والدین خود به ارث می برد. کسانی که یک نسخه از APOE-E4 را به ارث می برند افزایش خطر ابتلا به آلزایمر را دارند و کسانی که دو نسخه از APOE-E4 را به ارث می برند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

2- ژن های خانوادگی عامل بیماری آلزایمر: دانشمندان دستجاتی از ژن های غیر متداول  که در خانواده ها ، از نسلی به نسلی منتقل می شوند  و بطور مستقیم  باعث بیماری آلزایمر می شوند را کشف کرده اند، اما تعداد این دسته از بیماران ، کمتر از 5 درصد کل ، بوده است.

- ضربه به سر: آسیبهای جدی  به سر، در آینده خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل را افزایش می دهد.


- به خطر افتادن سیستم قلبی عروقی: سلول های مغز 20 درصد از مواد مغذی و اکسیژن محلول درخون را مصرف می کنند. بنابراین داشتن شرایط نامطلوب  مربوط به قلب و رگ های خونی، از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و کلسترول بالا، خطر ابتلا به آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل را افزایش می دهد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، مژان داداش زاده
منبع: medicinenet.com