زگیل های شایع

warts زگیل های شایع،  زگیل هایی هستند که به صورت موضعی روی پوست رشد می کنند. این زگیل ها به سبب آلودگی پوست یه ویروسی به نام HPV بوجود می آیند . گر چه آنها را جز بیماری های واگیردار و مسری به حساب می آورند، اما در بسیاری از موارد فقط یک فرد از خانواده به این ویروس مبتلا می شود، بدون آن که این ویروس را به دیگر اعضای خانواده منتقل کند . به علاوه آنها معمولا تنها در یک قسمت از بدن رشد می کنند ( دست ها یا پا ) بدون اینکه به نقاط دیگر بدن منتشر شوند.

انواع رایج زگیل ها کدامند؟

1- گونه های متداولی از زگیل های گنبدی شکل در پشت انگشتان دست و پا و زانو ها  ، رشد می کنند .

2- زگیل هایی که در ناحیه کف پا ها دیده می شوند.

3- زگیل های مسطح که بیشتر در ناحیه  صورت ، پاها و سایر نقاط بدن مشاهده می شوند و تعداد آنها معمولا بسیار زیاد است.

4- زگیل هایی که در اطراف و یا زیر ناخن ها مشاهده می شوند.

5- زگیل های  رشته مانند که بصورت یک ساقه در صورت دیده می شوند .

درمان زگیل های معمولی پوست

زگیل های پوستی رایج معمولا هر کسی را آزار می دهد. این روش درمانی برای این نوع زگیل ها است و برای زگیل های ناحیه تناسلی مناسب نیست.اساسا این درمان ها مبتنی بر استفاده از ترکیباتی محتوی سالسلیک اسید است.جدیدا در روش های تجربی از انجماد موضعی برای درمان  زگیل ها استفاده می کنند.

تهیه سالسلیک اسید

سالسلیک اسید معمولا به صورت پد . قطره ، ژل و پماد وجود دارد.  این داروها برای درمان همه زگیل ها( بزرگ یا کوچک و در نقاط مختلف بدن) استفاده می شود . این دارو حاوی اثر ضد کراتین است( کراتین نوعی پروتئن بوده و در زگیل ها و لایه های مرده ی پوست وجود دارد) .

روش تجربی انجماد کردن

در این روش به کمک اسپری مخصوص ، زگیل را تا دمای منهای 57 سانتیگراد ، منجمد می کنند. استفاده از این اسپری  ( aerosol  ) قابل مقایسه با نیتروژن مایع که دمای منهای 196 درجه دارد ، است.

روش نوار پیچی

چنین به نظر می رسد که زگیل ها هم خفه می شوند! اگر زگیل ها را بتوانید در شرایطی قرار دهید که هیج هوایی به آنها نرسد آنها از بین می روند . محل آلوده به زگیل باید کاملا و تمام وقت پوشیده بماند و در هر یک هفته فقط می توانید برای چند ساعت آن را در هوای باز نگه دارید. این کار البته مشکل به نظر می رسد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، مهندس ابراهیمی
منبع : www.medicinenet.com