نوروپاتی دیابتی چیست ؟

نوروپاتی یکی از شایع ترین عوارض دیابت است که در آن ، عملکرد اعصاب محیطی بدن مختل می شود. اعصاب ، ساختمان های بلند و باریک ، حاوی صدها تا هزاران رشته نازک هستند که همه ی قسمت های بدن را به مغز  مرتبط می سازد . این اعصاب پیام های حسی را از اندام ها به مغز ، و پیامهای حرکتی را از مغز به اندام های گوناگون می رسانند. در نوروپاتی کارکرد این اعصاب دچار اختلال می شود. کنترل نبودن قندخون و بالا بودن میزان HbA1C ( میانگین قند سه ماه ) ، پایین بودن میزان انسولین در خون ، اختلال در میزان چربی خون ، سابقه ی سکته ی قلبی ، شیوه ی نادرست زندگی فرد (مانند مصرف دخانیات و الکل ) سن بالای 40 سال ، سابقه خانوادگی در ابتلا به نوروپاتی ، آسیب عروق تامین کننده اکسیژن و مواد غذایی برای سلولهای عصبی ، احتمال بروز نروپاتی را بیشتر می کند.

علایم نوروپاتی دیابتی به اعصابی که درگیر می شوند بستگی دارند. از علایم نوروپاتی می توان به مشکلات گوارشی ، عفونت مثانه و مشکل تخلیه ادرار ، اختلال اندام های جنسی (خشکی مجرای تناسلی در زنان یا اختلال نعوظ در مردان ) و همچنین سستی و ضعف عضلات اشاره کرد . شایع ترین تظاهر نوروپاتی ، آسیب اعصاب حسی پاهاست که شامل بی حسی ، کرختی ، سوزش یا سوزن شدن شدن ، احساس نکردن درد و حرارت ، در تمام یا قسمتی از اندام ها می باشد. این دردها اغلب در هنگام استراحت و در شب شدیدتر می شود . نوروپاتی دیابتی بر اساس معاینات بالینی که توسط پزشک انجام می گیرد ، تشخیص داده می شود . نوروپاتی بیشتر در میان بیماران چاق شایع تر بوده ، کاهش وزن در بهبود آن موثر می باشد .

درمان نوروپاتی : هدف از درمان نوروپاتی، رهایی از مشکلات ایجاد شده و همچنین پیشگیری از تخریب بیشتر اعصاب است. هنوز هیچ گونه رویکرد قطعی دارویی برای درمان کامل نوروپاتی شناخته نشده است ولی درد ناشی از آن را می توان با استفاده از مسکن ها کنترل کرد و همچنین برخی داروهایی که برای افسردگی بکار می روند، جهت درمان نورپاتی نیز موثر هستند. البته مهمترین درمان ، کنترل قندخون از بروز مشکلات جدید و تشدید عوارض قبلی پیشگیری می کند. بنابراین برای کنترل قندخون ، داشتن الگویی غذایی صحیح ، ورزش منظم و استفاده درست و به موقع از داروهای خوراکی و انسولین توصیه می شود.

دکتر سرمه رییس زاده