کوفتگی ساق پا

 

در اغلب اوقات افراد به اشتباه به محدوده وسیعی از آسیب های قسمتهای تحتانی پا،کوفتگی ساق می گویند در حالی که به طور تخصصی این واژه اشاره به مشکل خاصی دارد که باعث درد استخوان ساق (تیبیا)میشود.درد این قسمت ناشی از وارد آمدن فشار زیاد بر روی استخوان تیبیا و بافت همبندی است که عضلات را به استخوان تیبیا متصل می کند.واژه پزشکی کوفتگی ساق،سندرم استرس تیبیاست.

کوفتگی ساق، در میان دوندگان بسیار شایع است ولی این حالت میتواند در اثر فعالیت های دیگری نیز که با فشار های مکرر پا بر روی یک سطح سخت همراهند،مانند بسکتبال،ورزش ایروبیک و تنیس،به وجود آید.اکثراوقات میتوانید کوفتگی ساق را با مراقبت های فردی و استراحت درمان کنید.همچنین میتوانید از عود کوفتگی ساق با حرکات کششی،گذاشتن کفی مناسب در کفش و اصلاح شیوه ورزش جلوگیری کنید.پس نترسید و بدانید که خطر کوفتگی ساق ،نمیتواند دلیلی برای حذف برنامه دویدن یا کلاس های ایروبیک باشد.

این علائم معمولا با دویدن و ورزش ظاهر می شوند و در صورتی که دچار کوفتگی ساق شوید،متوجه حساسیت به لمس،قرمزی و درد در قسمت داخلی ساق می شوید.ساقی که دچار کوفتگی شده باشد،معمولا متورم نیز میشود.البته این تورم خفیف است وبرای دیدن آن باید دقت کرد.در ابتدا ممکن است با توقف دویدن یا ورزش کردن،درد از بین برود ولی با گذشت زمان متوجه درد در قسمتی از ساق که دچار کوفتگی شده است،می شوید این درد در حالت استراحت نیز ادامه دارد.

در اکثر موارد،شما میتوانید کوفتگی ساق پایتان را خودتان با انجام اقدامات مراقبت از خود درمان کنید.چنان چه شما دچار آسیب های مکرر و عود کننده میشوید،احتمالا به دلیل صاف بودن کف پا و یا دیگر عوامل مکانیکی پای شماست که در این حالت پزشک برای پای شما کفی مناسب را پس از اسکن کامپیوتری کف پا توصیه میکند.اصلاح خط انتقال وزن از مهمترین وظایف یک کفی مناسب و خوب است که بدون آن فشار بسیار شدیدی در هر لحظه به تمام مفاصل وارد می شود.

در صورتی که ساق پایتان دچار کوفتگی شد باید موارد زیر را رعایت کنید تا کوفتگی پایتان از بین برود:

استراحت، یخ، کمپرس، بالا نگه داشتن پا و کفش مناسب بپوشید.کفشی انتخاب کنید که مخصوص پا و ورزش شما باشد.در کفشتان کفی بگذارید.اگر کف پایتان صاف است بهتر است از یک محافظ دارای انحنا استفاده کنید تا نیروی وارده به کف پایتان را پخش کند.شدت ورزشتان را کمتر کنید. بهتر است ورزشی را انتخاب کنید  که فشار کمتری بر کف پای شما می آورد. به تمرینات ورزشی خود حرکات قدرتی و تعادلی را اضافه کنید.

فرشاد کسرایی
روزنامه سلامت