بهترین روش برای بلعیدن قرص کدام است؟

پژوهشگران آلمانی توصیه کرده‌اند که برای مصرف قرص از روش‌های خاصی استفاده شود. از هر سه نفر، یک نفر با بلعیدن قرص مشکل دارد.

پزشکان می‌گویند که موفق به شناسایی روشی جدید برای بلع قرص‌ها شده‌اند که به لغزش قرص و کپسول در گلوی بیماران کمک می کند. آنان یک قاشق پر آب و روش «پاپ بطری» (pop bottle method) یا تکیه به جلو (lean forward) را بسته به نوع قرص توصیه کرده‌اند.

به گزارش گاردین، گروهی از پزشکان با انجام آزمایش‌هایی بر روی 143 بیمار و مصرف 283 قرص، توصیه کرده‌اند که در هنگام بلعیدن قرص از 280 میلی لیتر آب ( تقریبا برابر با یک قاشق) و یکی از دو روش ذکر شده استفاده کنند. آنها برای بلعیدن قرص‌های معمولی استفاده از روشی که به آن روش «پاپ بطری» می‌گویند را توصیه می‌کنند. این روش شامل یک بطری آب، قرار دادن قرص بر روی زبان و محکم بستن لب‌ها دور دهنه بطری قبل از نوشیدنش می‌شود. پژوهشگران می‌گویند این روش نسبت به روش های استاندارد دیگر مانند نوشیدن جرعه‌ای آب، بلعیدن قرص را تا 60 درصد بهبود می‌بخشد. در مورد کپسول دانشمندان روش «تکیه به جلو» را توصیه می کنند که در این روش نیز کپسول را قبل از نوشیدن آب روی زبان قرار می‌دهیم.

در روش «تکیه به جلو» پژوهشگران از داوطلبان خواستند که چانه خود را به سمت سینه خم کنند و در حالی که سر به جلو خم شده است، قرص را قورت دهند. آنها ادعا می‌کنند که این روش 88 درصد بیشتر از روش‌های معمول به بیماران در پایین دادن کپسول‌هایشان کمک کرده است.

دکتر والترهیفلی، داروساز و سرپرست این پروژه در دانشگاه هایدلبرگ آلمان، می‌گوید: «این روش می‌تواند به بیمارانی که با بلع داروهای خوراکی مشکل دارند و در دوره تکمیلی مصرف دارو هستند، کمک به‌سزایی کند.»

وی در ادامه اضافه می‌کند: «تقریبا 10 درصد از بیماران گزارش داده اند که با بلع قرص مشکل دارند و به این دلیل اصلا از داروهای خوراکی استفاده نمی کنند. هر دو روشی که ما معرفی کرده‌ایم، کاملا تاثیرگزار هستند و هیچ گزارشی دال بر مشکل بلع در این روش‌ها گزارش نشده است.»

باور بر این است که از هر 3 نفر، 1 نفر با بلعیدن داروهای خوراکی مشکل دارد.

این پژوهشگران که تحقیقشان در سالنامه پزشکی خانواده (Annals of Family Medicine ) منتشر شده است، از داوطلبان خواسته‌اند 16 نوع قرص در شکل و اندازه‌های متفاوت را با روشی که معمولا استفاده می‌کنند، ببلعند.

از داوطلبان خواسته شد که روش خودشان را با روش یک قاشق آب مقایسه کنند. سپس از آنها خواسته شد که سخت ترین نوع قرص را با استفاده از یکی از دو روش «تکیه بر جلو» یا «پاپ بطری» ببلعند و نسبت به روشی که در آن فقط از آب استفاده می‌کنند، رتبه بندی کنند. هر دو روش منجر به بلعیدن بهتر و راحت‌تر قرص شده است.

دکتر هیفلی درباره تصمیم گیری درمورد اینکه کدام روش بسته به نوع قرص باید انتخاب شود می‌گوید: «کپسول‌ها با چگالی پایین تر از آب، در دهان شناور می‌مانند. بنابراین طرز قرارگرفتنِ سر مهم است. هنگام بلعیدن قرص‌ها که معمولا دارای چگالی بیشتر از آب هستند، لازم است که تمرکز بر رساندن دارو به داخل حلق باشد. شکل قرص‌ها زیاد مهم نیست اما در آزمایش‌های انجام شده، قرص کلاسیکِ گرد، سخت ترین نوع بوده است.

دو روش برای بلعیدن قرص

چگونه با روش بطری پاپ کپسول ببلعیم؟
1. یک بطری انعطاف‌پذیر را با آب پر کنید.
2. کپسول را بر روی زبانتان قرار داده و لب‌هایتان را محکم به دور دهنه بطری ببندید.
3. جرعه‌ای از آب را بنوشید، تماس بین بطری و لب‌هایتان را نگه‌داشته و با استفاده از روش مکیدن، آب و قرص را ببلعید.
4. اجازه ورود هوا به داخل بطری را وقتی که در حال نوشیدن آب هستید، ندهید. باید فرورفتن بطری آب را در حالی که کپسول را می بلعید حس کنید.

چگونه با روش تکیه بر جلو قرص را ببلعیم؟
1. قرص را روی زبانتان قرار بدهید.
2. جرعه ای از آب بنوشید ولی آن را قورت ندهید.
3. سر به جلو خم کنید و در همان حال چانه‌تان را به سمت قفسه سینه کج کنید.
4. در حالی که سر به جلو خم است قرص و آب را ببلعید.

منبع: آنا