عوارض جدی مصرف نیاسین برای کاهش کلسترول

نتایج دو مطالعه جدید نشان داد عوارض جانبی مصرف «نیاسین» به عنوان کاهنده کلسترول بیش از آن است که تصور می‌شود.

به گفته پزشکان، نیاسین که نوعی ویتامین B محسوب می‌شود، کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. صدها هزار نفر در آمریکا از این دارو برای کاهش کلسترول و بهبود سلامت عمومی قلب استفاده می‌کنند اما پزشکان به تازگی اعلام کرده‌اند که مصرف مداوم این دارو می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد.
در دو مطالعه‌ای که به تازگی روی نیاسین انجام شده، پزشکان به این نتیجه رسیدند که تاثیر این دارو در پیشگیری و کاهش خطر مشکلات قلبی بیش از داروهای استاتین نیست. همچنین از عوارض جانبی مصرف نیاسین می‌توان به افزایش نگران‌کننده خطر مرگ زودرس در میان مصرف‌کنندگان این دارو اشاره کرد. در مطالعه دیگری که در ابعاد وسیعتر انجام شده مشخص شد در هر 200 نفری که با نیاسین درمان شده‌اند یک نفر با مرگ زودرس مواجه شده، ضمن اینکه میزان خونریزی، عفونت و سایر مشکلات نیز در آنها افزایش یافته است.
«دونالد الوید جونز»، استاد و متخصص دانشگاه «نورث وسترن» در شیکاگو با بیان این مطلب تاکید کرد که نیاسین به هیچ وجه نباید به طور روزانه برای مصارف پزشکی تجویز شود.

همچنین مطالعه‌ دیگری که با حضور حدود 26 هزار مصرف‌کننده داروی «ترداپتیو» انجام شد، حکایت از افزایش 9 درصدی خطر مرگ زودرس در این افراد دارد. این دارو ترکیبی از نیاسین و «لاروپیپرانت» است و همچنین خطر ابتلا به مشکلات معده و روده‌، اختلالات عضلانی، عفونت و خونریزی را افزایش می‌دهد. در عین حال بیماران دیابتی که از داروی فوق استفاده می‌کنند کنترل قندخون خود را از دست داده‌اند لذا در میان مصرف‌کنندگان نیاسین خطر افزایش قندخون بیشتر است.

منبع: ایسنا