استرابیسم (لوچی) چیست؟

 

 

به حالتی گفته می شود که چشمها هم محور نباشند. یکی از شایعترین مشکلات چشمی در کودکان است که حدود 4 درصد کودکان کمتر از 6 سال را درگیر میکند. در این بیماری ممکن است یک یا هر دو چشم به سمت داخل، خارج، بالا و یا پایین منحرف شود و نیز ممکن است بیش از یکی از موارد مذکور به طور همزمان در یک کودک مشاهده شود.

علت استرابیسم چیست؟

در کنترل حرکات هر چشم، شش عضله دخالت دارند که یکی از این عضلات چشم را به سمت داخل و دیگری به سمت خارج حرکت می دهد. چهار عضله دیگر در حرکت چشم به سمت بالا، پایین و گوشه ها دخالت دارند برای تمرکز دو چشم بروی یک نقطه، عملکرد همزمان و هماهنگ عضلات چشم الزامی است. در حرکات همزمان دو چشم نیز باید عضلات هر دو چشم هماهنگ عمل کنند. مغز عملکرد عضلات را کنترل می کند و اختلال در عملکرد هر یک از عضلات و یا عملکرد مغز منجر به استرابیسم میشود.

سایر بیماریها از قبیل بیماریهای زمینه ای، آب مروارید و آسیب های چشمی نیز ممکن است منجر به استرابیسم شوند. در بسیاری از کودکان مبتلا به لوچی علت دقیق آن مشخص نیست.

استرابیسم در کودکانی که سابقه فامیلی دارند، شایع تر است.

علایم شایع استرابیسم کدامند؟

- انحراف چشم کودک به سمت داخل، خارج، بالا یا پایین

- ناتوانی در تداوم تمرکز چشم بر روی یک شیء

- بستن یک چشم در نور

- کج کردن سر به یک سمت

شایع ترین انواع استرابیسم کدامند؟

- ایزوتروپی مادرزادی: در این حالت که شایع ترین نوع استرابیسم در نوزادان می باشد، چشم به داخل منحرف می شود. در اکثر موارد، درمان آن جراحی است.

- ایزیوتروپی تطابقی: یکی از انواع شایع لوچی در سنین بالاتر از دو سال می باشد، در این حالت برای دیدن شفاف تر اشیا در فواصل دور، نزدیک یا هر دو، یکی از چشمها به داخل منحرف می شود. این اختلال با تجویز عینک و گاهی عینک دو کانونه قابل درمان است. ولی در صورت عدم اصلاح با روش های مذکور، جراحی توصیه می شود.

- اگزوتروپی: یکی دیگر از انواع شایع استرابیسم می باشد . در این حالت با تمرکز کودک بر روی یک شیء به خصوص درفاصله دور، چشم به خارج منحرف می شود. این اختلال ممکن است به صورت متفاوت به خصوص در هنگام خستگی یا بیماری دیده شود. گاهی تنها علامت بیماری، بستن یکی از چشمها در نور خورشید است. درمان این مشکل در موارد خفیف استفاده از عینک، ورزشهای چشمی، قراردادن پوشش بر روی چشم و یا منشور است ولی اغلب موارد به خصوص در موارد شدید درمان قطعی آن جراحی می باشد.

لوچی کاذب یا سودواسترابیسم چیست؟

در این حالت چشمان کودک به طور کاذب منحرف به نظر می رسد، در حالی که در حقیقت این طور نیست. در سودواسترابیسم ممکن است چشم ها به طور کاذب همگرا یا واگرا به نظر می رسد، در حالی که در واقع، چشم ها هم محور هستند. حالت اول در نوزادان و کودکان کم سن شایع می باشد و ناشی از پل بینی پهن یا وجود چین پوستی بین بینی و گوشه داخلی چشم است این وضعیت با رشد ساختمان صورت از بین می رود.

در حالت دوم که شیوع کمتری دارد، چشم ها به طور کاذب انحراف به خارج دارند، ولی در واقع این گونه نیست و این تلقی ناشی از شکل خاص ساختمان صورت است. جهت افتراق لوچی و لوچی کاذب کودک باید تحت معاینه کامل چشم پزشک قرار گیرد.

استرابیسم چگونه درمان می شود؟

درمان اختصاصی لوچی در کودک مشابه مبنای معیارهای زیر انجام می شود.

- سن کودک، سلامت عمومی، سابقه پزشکی

- شدت بیماری

- علت بیماری

- تحمل کودک جهت پذیرش درمانهای اختصاصی

درمان شامل یک یا چند مورد از موارد زیر می باشد.

- استفاده از عینک و یا منشور

- قطره های چشمی

- ورزشهای چشمی

- در صورت همراهی با تنبلی چشم، استفاده از پوشش در مقابل چشم قوی تر، جهت تقویت چشم ضعیف تر توصیه می شود.

- جراحی: در خصوص  تشخیص پزشک و عدم پاسخ به سایر درمانها، این روش یکی از بی خطر ترین و موثرترین روشهای درمان استرابیسم است.

اهداف درمان شامل موارد زیر می باشد:

- هم راستا شدن چشم ها

- عملکرد مناسب حرکات دو چشمی

- تکامل مطلوب بینایی و دستیابی به دید واحد چشمی

توصیه چشم پزشکان به والدین:

تشخیص و درمان به موقع استرابیسم می تواند از صدمات دائمی چشم جلوگیری می کند. معاینه چشم پزشکی برای تمامی کودکان، در سه سالگی توصیه می شود. در صورت مشاهده علایم استرابیسم در کودک و یا وجود سابقه فامیلی استرابیسم، تنبلی چشم یا سایر بیماریهای چشمی، معاینه کامل چشم پزشکی در اسرع وقت و در سنین کمتر از 3 سالگی ضروری است.

گردآوری: ستاره صداقتی