روش های مقابله با خشم و عصبانیت

برای کاهش پرخاشگری و خصومت باید یاد بگیریم، که چگونه خشم خود را کنترل کنیم. همه ما با حالتهایی از خشم و عصبانیت آشنا هستیم و در زندگی خشم را بارها و بارها تجربه کردیم، و در اطراف خودمان نیز چنین عکس عملهایی رو دیده ایم و با آن مواجه شده ایم. بیشتر افراد به علت مشغله کاری که دارند و مشکلاتی که بر سر راه و کارشان است خشمگین و عصبی می شوند، بعد از یک روز کاری سخت و سر و کله زدن با زمین و زمان دیگر حوصله ای برای افراد نمی ماند و زمانی هم که قصد برگشت به خانه و استراحت را دارند با ترافیک سنگین و بوق ماشین ها مواجه می شوند ، و زمانی که کوچکترین مسئله یا مشکلی پیش می آید عصبی و خشمگین شده و توان مقابله با خشم خود را ندارند، با اینکه همیشه بعد از عصبانیت خیلی زود هم پشیمان می شوند اما هنوز یاد نگرفتند که چگونه خشم خود را کنترل کنند و وضع را از آنچه که هست بدتر نکنند و عصاب خودشان و اطرافیانشان را بهم نریزند.

کارشناسان معتقدند خشم نوعی هیجان روحی است که بیشتر اوقات بر اثر واکنش شخص نسبت به رفتار نادرست دیگران بروز می کند، خشم می تواند یک ناراحتی و رنجش زودگذر باشد.

البته باید گفت: خشم نیز مانند سایر احساسات نشانه سلامت، تندرستی و عواطف انسانی است. اما زمانی که نتوانیم خشم خود را کنترل کنیم، می تواند پیامدهای ناگوار در زندگی و روابط شخصی یا حتی در محیط کار فرد ایجاد کند. البته باید افزود: کنترل بعد از عصبانیت نه تنها موجب ناراحتی اطرافیان می شود بلکه می تواند سلامت شما و روابط کاریتان را به خطر بیندازد. در این حالت ضربان قلب و فشار خون فرد بالا رفته و میزان ترشح هورمون ها نیز افزایش می یابد.

اگر بخواهیم پرخاشگری و خصومت را کم کنیم، باید یاد بگیریم چگونه خشم خود را کنترل کنیم. روش های بسیاری برای کنترل خشم وجود دارد.

1- زمانی که خشمگین و عصبی می شوید از محیطی که سبب آزار و رنجش شما شده است ، خارج شوید.

2- سکوت کنید زیرا سکوت بالاترین فریاد است.

3- یک لحظه به حرف های خود و صحبت های طرف مقابل فکر کنید.

4- به جای فریاد زدن حرف بزنید.

5- به مضرات عصبانیت و به سلامتی خود فکر کنید.

6- از مهارت حل مشکل استفاده کنید.

7- خشم خود را سرکوب کرده و به موضوعی که سبب خشم و عصبانیت شما می شود فکر نکنید، می توانید مسائل و مشکلات خود را پس از خشونت خود طرح و حل کنید.

8- با جملات و واژه های تسکین دهنده خود را آرام سازید.

9- بپذیرید که زندگی همیشه منصفانه نیست، تا زمانی که نپذیریم جهان بی عیب و نقص نیست، نسبت به همه چیز و همه کس خشمگین می شویم.

10- خود آرام سازی را یاد بگیرید و وقتی که عصبی هستید با استفاده از مهارتها خودتان را آرام کنید.

بیشتر ما علاقه به سازش نداریم، اما وقتی یاد بگیریم که سازش بهتر از خشم طولانی مدت است ، می توانیم برای سازش ، که وسیله ای برای داشتن یک زندگی ساده تر، ارزش غائل شویم. بنابراین به هنگام خشم و عصبانیت اول این واقعیت را بپذیریم که خشمگین هستیم ، و دوم تصمیم بگیریم که چه کاری می توانیم درباره آن انجام بدهیم. هر چه ما بیشتر آرام باشیم  از مهارتهای مقابله با خشم بهتر می توانیم بهره مند شویم. و بیشتر قادر به کنترل موقعیت بوده و بیشتر از نیروی فکر استفاده می کنیم و البته نباید اجازه بدهیم که خشم دیگران بر روی ما اثر بگذارد.

مجله پزشکی مادر