ترس از صحبت کردن در جمع

پرسش: من یک مشکل خیلی اساسی در هنگام صحبت کردن در مقابل جمع دارم. (مخصوصاً سخنرانی کردن) این کار اصلاً از عهده من بر نمی آید. هنگام صحبت یا اصلاً صدایم در نمی آید یا آنقدر می لرزد که انگار شروع به گریه کرده ام یا چیزی شبیه به آن. البته شنیده ام که صحبت کردن در جمع از شایع ترین ترس هاست. ولی من باید با آن مقابله کنم. چه پیشنهادی برای حل این موضوع ارائه می دهید. هر گونه کتاب یا ایده ای که بتواند کارساز باشد.

پاسخ: این نوع ترس، منحصر به شما نیست. اهمیت صحبت کردن در جمع برای همه آشکار است. صحبت در جمع به عنوان بزرگترین ترسی است که اغلب مردم به آن دچار هستند. حتی گاهی از مرگ هم ترسناک تر است. تحقیقات نشان می دهد، تنها عاملی که برخی افراد می توانند در کار خود پیشرفت کرده و ارتقاء مقام بگیرند، توانایی آنها در بیان عقاید خود در جمع و در جلسات است. به نحوی که خود را موثر و مفید نشان می دهند. این که جمع چقدر بزرگ باشد، اصلاً اهمیت ندارد.

خود را برای کارهایی که نمی توانید انجام دهید یا آنچه موجب ترس و وحشت در وجودتان می شود، سرزنش نکنید. در عوض به زمانهایی فکر کنید که در میان دوستانتان بدون نگرانی جوک یا داستان تعریف می کنید. اینها نیز نمونه هایی از صحبت کردن در جمع هستند. و هرکدام تجربه مفیدی است که می توانید آنها را مبنای شروع کار خود قرار دهید. تمرین کردن، برای از بین بردن این ترس بسیار مفید است و کمک می کند بتوانید راحت تر با این مشکل کنار آیید. برخی افراد برای افزایش اعتماد به نفس و بالابردن مهارتشان برای سخنرانی، در کلاسهای تئاتر، نمایشنامه یا سخنوری شرکت می کنند.

حضور در کارگاهها و دوره های آموزشی که در خصوص موضوعات مختلف، از جمله از دست رفتن رشته کلام به علت خشکی دهان، لرزش های غیر قابل کنترل هنگام سخنرانی و ... ایده ها و راهنمایی های مختلفی را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد. هر گونه واکنش فیزیکی که فکرش را کنید، یک راه حل مشخص دارد، که می توان آن را یاد گرفت. به یاد داشته باشید که کلیه این مهارتها، قابل یادگیری هستند. برای مثال به بازیگرانی که ترس از صحنه دارند، آموزش داده می شود تا ترس خود را به هیجان و پیش بینی حوادث تبدیل کنند. آنها یاد می گیرند که ترس شان را مهار کرده و از آن برای تقویت استعدادهای خود در جهت اجرای بهتر استفاده کنند.

با به خاطر سپردن نکات زیر ، می توانید سخنرانی با برنامه و بی نقصی را داشته باشید:

با حداقل سه یا چهار بخش مهم که برای شنونده قابل درک باشد و از آن الهام بگیرد، متن خود را شروع کنید.

- سخنرانی خود را ساده و قابل درک ارائه کنید، این را بدانید که اطلاعات شما در خصوص موضوع سخنرانی، از دیگران بیشتر است. وجود اطلاعات زیاد و پیچیده در یک سخنرانی، برای شنوندگان آزار دهنده خواهد بود.

- از خود و دیگران داستان نقل کنید، صحبت های خود را با مثال روشن کنید و میزان علاقه و توجه جمع را بالا ببرید.

- از روایات، شوخی ها و ایده های دوستانتان در سخنرانی خود استفاده کنید.

- سخنرانی را قبل از روز موعود، در جمع دوستانتان یا در جلوی آینه تمرین کنید.

- قبل از شروع، با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید، از نام، انگیزه و اهداف و تجربیات آنها سئوال کنید. شاید با موضوع سخنرانی شما در ارتباط باشد.

- ارتباط چشم در چشم با مخاطب خود برقرار کنید. اگر نگاه کردن در چشم مخاطب برایتان سخت است، نگاه به پیشانی و بینی آنها نیز کافی است.

- کمی از آنچه فکر می کنید بلند تر ، سخن بگویید. تا سخنانتان برای اشخاصی که با فاصله زیادتری از شما هستند، قابل درک باشد.

- سرعت خود را کاهش دهید، لبخند بزنید و نفسی تازه کنید.

- زمانی را برای پرسخ به ابهامات ایجاد شده، اختصاص دهید.

گزینه دیگر که می توان در نظر گرفت، هیپنوتیزم است. هیپنوتیزم شامل راهنمایی هایی است که توسط کارشناس سلامت و شخص واجد شرایط انجام می گیرد. وی پیشنهاد می دهد که فرد نیاز به تغییر در ادراک، احساسات یا تجربیات ذهنی و فکری دارد. در این موارد هیپنوتیزم می تواند از طریق تکنیک های گوناگون ، به افراد برای غلبه بر ترس،  هنگام سخنرانی در جمع کمک کند. از جمله آنها می توان به تکنیک های آرامش و ریلکسیشن و تکنیک تجسم سازی اشاره کرد.

آخرین گزینه پیشنهادی، مراجعه به متخصص بهداشت روان یا پزشک خانوادگی است تا در خصوص استفاده از دارو درمانی برای غلبه بر ترس ها، با وی مشورت کرد. مصرف دارو هایی با نام بتا بلاکرها، که از جمله دارو هایی هستند که اعتیاد آور نیست، همچنین قیمت گرانی نیز ندارد می تواند شدت آدرنالین تولید شده ناشی از اضطراب هنگام سخنرانی را متوقف کنند. این داروها ،اگر قبل از سخنرانی مصرف شوند، می توانند در کاهش واکنش های فیزیکی ناشی از اضطراب مانند تپش قلب، تنگی نفس، لرزش لبها و عرق کردن کف دستها، کمک کنند. بسیاری ازسخنوران و مجریان هنگام اضطراب مصرف این  دارو ها را به موارد مشابه دیگر ترجیح می دهند چرا که به آنها این امکان را می دهد که از لحاظ ذهنی هوشیار تر عمل کنند، برخلاف بسیاری دیگر از داروهای ضد اضطراب که خلاف این مورد اثر می کنند.

با این وجود تقریباً تمامی داروهای شیمیایی به طور بالقوه، با عوارض جانبی متفاوت و گاهی تداخل دارویی همراه هستند. در خصوص هر نوع حساسیت دارویی یا عوارض احتمالی با پزشک و متخصص بهداشت و سلامت خود مشورت کنید. مصرف بتا بلاکر ها گاهی موجب بروز افسردگی می شوند. اگرچه در صورتی که با تجویز پزشک مصرف شوند، این دارو می تواند به عنوان راهی مطمئن برای کسانی باشد که قصد انجام سخنرانی در جمع را دارند، با مصرف دارو، ترس را از خود دور می کنند. انجام چند مرحله سخنرانی شجاعانه و تمرین در این خصوص شما را به یک سخنران حرفه ای تبدیل خواهد کرد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر- نیوشا وکیلی
منبع: goaskalice.columbia.edu