افسردگی و روش های درمانی

شاید بسیار برای شما پیش آمده باشد که روزگار بر وفق مرادتان نبوده و زندگی به کامتون تلخ شده باشد. شده از مرگ عزیزی یا قبول نشدن در امتحانی که سرنوشت زندگیتان را رقم می زده است یا ناکامی در عشقی که سرنوشت شما را عوض می کرده، اما حالا آنچه که باید اتفاق افتاده و یا نباید اینطور می شد ، آیا باید یک عمر حسرت نبود و نداشتن اش را کشید؟ و به جای استفاده از لحظاتی که می تواند خوب باشد زانوی غم بغل کرد و فقط به ناخوشی ها و ناملایمت های زندگی فکر کرد و ثانیه ها و ساعات ها، روزها و ماه ها و شاید سالها رو بیهوده سپری کرد.

آیا باید خودمان و ذهنمان را اسیر افکار منفی و ناامیدی کنیم ؟ برای پاسخ به این سوالها به سراغ یک روانشناس رفتیم . "مولازاده" در رابطه با افسردگی و درمان این بیماری گفت: افسردگی یکی از بیماریهای شایع عاطفی است که موجب عدم لذت بردن از زندگی می شود و در واقع ، فرد افسرده ، دچار یک نوع عذاب روحی ای می شود که بر روابط اجتماعی و شخصی وی اثر منفی می گذارد و گاهی اوقات هم این بیماری برگشت پذیر نیست.

وی همچنین با بیان اینکه مهم ترین علائم افسردگی بی حوصلگی، پکر بودن، دمغ بودن، شکایت از خود و دیگران است، افزود: این گونه افراد رفتارهایی از قبیل گریه زیاد، خلق اندوهگین، خواب های آشفته دیدن ، بی اشتهایی و پرخوریی، خشونت، زول زدن به یک زاویه دید مشخص دارند و به فکر فرو می روند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی این موارد از علائم ظاهری افسردگی است، اظهار داشت: عوامل بسیاری در ایجاد افسردگی نقش دارند می توان به سوگ و فقدان، احساس گناه، اعتیاد و شوک اشاره کرد.

مولازاده همچنین با بیان روشهای شایع درمانی افزود: رهنمودهای بسیار جهت درمان این بیماران وجود دارد از جمله می توان گفت: باید به آینده امیدوار بود، فرد می بایستی با خود مهربان باشد و سعی نماید هدفهای دشوار برای خود در نظر نگیرد یا اینکه مسئولیتهای سخت را به عهده نگیرد، همیشه سعی کنید برای انجام کارها برنامه ریزی داشته باشید و کارهای خود را تقسیم کنید و از انجام امور سخت پرهیز کنید، با دیگران و دوستان بخصوص با خانواده خود ارتباط دوستانه برقرار کنید، چنانچه در کنار دیگران بودن ، توجه شما را از افسردگی دور می کند، سعی کنید از مصرف مشروبات یا مواد مخدر پرهیز کنید زیرا نه تنها استفاده و مصرف مواد تخدیر کننده افسردگی شما را کاهش نمی دهد بلکه مدت زمان بهبودی را افزایش می دهد، در رابط با بیماری خود اطلاعات بیشتری را کسب نمائید و در رابطه با افسردگی و روش های درمان یا عوارض این بیماری مطالعه بیشتری داشته باشید، و سعی کنید از میزان استرس و اضطراب خود بکاهید و سعی بر انجام اموری داشته باشید که علاقمند هستید و از گذراندن اوقات فراغت خود نهایت استفاده را ببرید ، آشپزی کنید، نقاشی بکشید، خرید کنید، کار های هنری انجام دهید، با دوستان خود به پارک ، کوه ، کلاس های آموزشی بروید و سعی در پیدا کردن و نگه داشتن یک دوست خوب داشته باشید و مطالعه در زمینه های که علاقمند هستید را فراموش نکنید.

این روانشناس همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: توجه داشته باشید که افسردگی بیماری سختی است و یک شبه نیز درمان نمی شود درمان این بیماری نیازمند زمان می باشد.

شاید بارها و بارها این ضرب المثل را شنیده باشید که می گویند گر صبر کنی زه غوره حلوا سازی ، پس صبر داشته باشید و به خدا توکل کنید، چرا که گر خداوند ببندد زه حکمت دری --- زه رحمت کشاید در دیگری ، البته نمی خواهم بگویم که خودتان را تنها به تقدیر و سرنوشت بسپارید، سعی کنیم که خودمان روند و جریان زندگیمان را پیش ببریم، در انجام امور نیز با افرادی که اعتماد داریم مشورت کنیم، و نه افکار منفی داشته باشیم و نه بیش از حد مثبت اندیش باشیم سعی کنیم حد اعتدال را رعایت کنیم.

 

مجله پزشکی مادر