افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان بیماری وخیمی است که در نخستین ماه پس از زایمان ممکن است بروز کند. احتمال بروز این بیماری در مواردیکه، سقط جنین رخ می دهد یا نوزاد مرده به دنیا می آید نیز وجود دارد.

افسردگی پس از زایمان می تواند احساس خیلی بد،ناامیدی و بی ارزشی در شما ایجاد کند.شما ممکن است در مراقبت از کودک و وابستگی به او با مشکل مواجه شوید. "افسردگی پس از زایمان" با "غم بعد از زایمان" که در دو هفته اول پس از زایمان،بسیاری از زنان آن را تجربه می کنند، متفاوت است. در غم پس از زایمان شما ممکن است در خواب مشکلاتی داشته باشید، دمدمی مزاج شوید و اشک آلود باشید و همچنین حالاتی همانند شوک را تجربه کنید. در صورتی که، شما این وضعیت را در حالی تجربه می کنید که از تولد کودک خود بسیار خوشحال هستید. با وجود اینکه علائم غم پس از زایمان معمولا طی دوهفته از بین می رود، در افسردگی پس از زایمان علائم ممکن است شکل شدیدی از افسردگی را داشته باشد که آن را جنون پس از زایمان می نامیم. زن ممکن است به صورت عجیب و غیرعادی رفتار کند، چیزهایی را بشنود یا ببیند که وجود خارجی ندارند و در ارتباط با خود و کودکش خطرساز باشد. از آنجایی که ممکن است این حالت بدتر شده و مادر و دیگران را به خطر بیاندازد، شرایط اورژانسی بوجود آمده است. درمان افسردگی بسیار ضروری است، چراکه هرچه زودتر درمان شوید، زودتر احساس خوبی پیدا می کنید و از بودن در کنار کودک خود لذت می برید.

چه عواملی موجب افسردگی پس از زایمان می شوند؟

به نظر می رسد که تغییرات هورمونی پس از زایمان باعث بروز افسردگی پس از زایمان می شوند. هر زنی ممکن است پس از زایمان، سقط جنین یا به دنیا آوردن نوزاد مرده به افسردگی پس از زایمان مبتلا شود.در موارد زیر احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلال افسردگی پس از زایمان در شما وجود دارد؛ اگر:

شما قبلا افسرده باشید یا افسردگی پس از زایمان داشته باشید.

- حمایت ضعیفی از طرف شریک زندگی، دوستان، یا خانواده خود دریافت کنید.

- فرزندتان بیمار باشد.

- استرس های بسیار زیاد دیگری در زندگی خود داشته باشید.

اگر شما یا بعضی از افراد خانواده شما مبتلا به اختلال دوقطبی باشند، احتمال بیشتری در میزان ابتلای شما به جنون پس زایمان وجود دارد.

نشانه های افسردگی پس از زایمان چیست؟

زنی که افسردگی پس از زایمان دارد ممکن است:

- احساس بد بودن، ناامیدی و پوچی کند. برخی از زنان افسرده احساس اضطراب دارند.

- از امور روزمره زندگی لذت کمتری می برند.

- احساس گرسنگی ندارند و ممکن است کاهش وزن داشته باشند. این در حالی است که برخی زنان ممکن است احساس گرسنگی بیشتری داشته و افزایش وزن نشان دهند.

- مشکلات خواب داشته باشند.

- در تمرکز کردن دچار مشکل شوند و قادر به این کار نباشند.

این علائم ممکن است در روز اول یا دوم پس از تولد بروز کند و یا اینکه می توانند در پی نشانه های غم پس از زایمان و دو هفته پس از زایمان بروز کند. زنی که جنون پس از زایمان دارد، ممکن است بین خود و کودکش احساس جدایی و انفصال کند. او ممکن است صداهایی را بشنود و یا چیزهایی را ببیند که وجود ندارند. هر زنی که افسردگی پس از زایمان دارد می تواند افکار خودکشی و یا افکار آسیب رساندن به کودکش داشته باشد. در حالی که زنی با جنون پس از زایمان، ممکن است احساس کند باید به افکار خودکشی و آسیب رساندن خود عمل کند. اگر فکر می کنید که نمی توانید خود یا کودکتان و یا اشخاص دیگر را از بروز آسیب حفظ کنید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

افسردگی پس از زایمان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معاینه جسمی را انجام می دهد و سوال هایی درباره علائم از شما خواهد پرسید. به یاد داشته باشید که در اولین معاینه کلی پس از زایمان درباره هرگونه احساس غم پس از زایمان خود با پزشک صحبت کنید. پزشک، احساسات شما را طی مدت زمان پس از زایمان پیگیری می کند و در زمینه چگونگی احساس شما بررسی لازم را به عمل خواهد آورد.

افسردگی پس از زایمان چگونه درمان می شود؟

افسردگی پس از زایمان از طریق مشاوره و داروهای ضد افسردگی درمان می شود. زنانی که افسردگی متوسطی دارند ممکن است با مشاوره و بدون مصرف دارو، درمان شوند. اما بسیاری از زنان نیازمند مشاوره و دارو به طور همزمان هستند. برخی از داروهای ضد افسردگی به منظور استفاده در زنان شیرده تولید شده اند و بی خطر می باشند.

برای کمک به خود و تسریع در بهبودی، داروهای خود را مرتب مصرف کنید، روزانه اندکی ورزش کنید و تا جایی که ممکن است بخوابید. در صورت امکان از حمایت خانواده و دوستان خود بهره مند شوید. سعی کنید به خاطر این بیماری نسبت به خود احساس بدی نداشته باشید، زیرا این بیماری به معنی این نیست که شما مادر بدی هستید. بسیاری از زنان افسردگی پس از زایمان دارند. درمان نیازمند زمان است، ولی پس از درمان شما احساس بهتری خواهید داشت.

مهدیه گنجه- مجله پزشکی مادر
منبع: webmd.com