کودکان بیش فعال خطر را احساس نمی کنند

شاید خیلی از بچه ها را دیده باشید که از در و دیوار بالا می روند و زمین و زمان بهم می ریزند . این بچه ها اصلا آرام و قرار ندارند، والدین هم از دست چنین بچه های شیطون و شلوغ آسایش نداشته و مدام از این کودکان شکلایت می کنند، بچه های بیش فعال هم کوتاه نمی آیند و به عالم و آدم آزار می رسانند؟ آیا کودک شما هم پر جنب و جوش و بی دقت است؟

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، سیما فردوسی روانشناس ، درباره کودکان بیش فعال اینچنین گفت : کودکان بیش فعال دارای علائم شاخصی هستند، این کودکان پر جنب و جوش بوده و  تمرکز، دقت و توجه بسیار کمی دارند، این کودکان بیش فعال ریسک پذیر بوده و تمایل به تخلف در اینها زیاد دیده شده است. کودکان بیش فعال تمایل به افکار و کارهای منفی دارند.

وی همچنین اظهار داشت: این کودکان بیش از اندازه حرف می زنند و از لحاظ کلامی بسیار خوش سخن هستند، به طوری که بزرگ تر از سن خود صحبت می کنند و دوست دارند با دوستان بزرگتر از خود ارتباط برقرار نمایند. کودکان بیش فعال بسیار عجول، کم دقت و پرتحرک هستند.

این روانشناس همچنین در ادامه سخنانش افزود: کودکان بیش فعال به بازی های جنگی و فیلم های جنگی علاقه بسیاری دارند اینها دارای روحیه تند و خشن هستند. این گونه کودکان اهل کینه و تلافی بوده چنانچه اذیت شوند و دیگران را نیز مورد آزار و اذیت قرار می دهند. کودکان بیش فعال خطر را احساس نمی کنند. این کودکان مدیریتی در زمان ندارند. بیشتر این کودکان خوب درس نمی خوانند بخصوص در یک درس خاص دچار مشکل می شوند.

وی در ادامه از مهمترین علل بیش فعالی کودکان گفت: ماده ای در مغز به نام دوپامین وجود دارد که در کودکان بیش فعال مقدار دوپامین متعادل نیست. یکی از دلایل پیدایش کودکان بیش فعال وراثت می باشد ممکن است خود والدین در دوران کودکی اینگونه بوده باشند یا در فامیل ها عمه ، خاله و دایی و ... بیش فعال دیده می شود.

دومین علت بیش فعالی مربوط به دوران بارداری مادران است. بارداری دوران بسیار مهم و حساسی بوده و مادران در این دوران باید آرامش خود را حفظ نمایند و باید آرامش فکری و روحی داشته باشند و دوران بارداری خود را بدون هیچ گونه استرس، اضطراب و افسردگی سپری کنند. مادران باردار افسرده احتمال اینکه کودکان بیش فعال داشته باشند بسیار زیاد است.

سیما فردوسی با بیان توصیه هایی به والدین خاطر نشان کرد:
1- باید کودکان بیش فعال را شب هنگام زود خواباند، زیرا هر چه این کودکان بیشتر بخوابند دقت و تمرکز آنها بیشتر می شود.

2- والدین نباید از تنبیه بدنی برای کودکان بیش فعال خود استفاده کنند و توصیه می شود از روش تشویقی و محرومیت استفاده کنند، والدین باید در نظر داشته باشند که پاداش را خودشان در نظر بگیرند. کودکان بیش فعال نیاز شدید به مراقبت و مواظبت دارند . اینگونه کودکان را نباید هیچ گاه تنها به بازی با دیگر دوستان به کوچه فرستاد.

3- کودکان بیش فعال خود را سرگرم کنید و به انجام کارهای هنری ، نقاشی و ورزش تشویق کنید، تا به انجام ورزش و فعالیتهای فیزیکی مشغول شوند ، برای این کودکان تنوع ایجاد کنید تا همه چیز برای آنها جذاب باشد.

این روانشناس در پایان با بیان اینکه برخی از کودکان بیش فعال باید دارو مصرف کنند، گفت: عده بسیار کمی از کودکان بیش فعال که غیر قابل کنترل هستند، نیاز به دارو دارند تا دوپامین در مغز اینها متعادل شود. دارو می بایستی توسط والدین به کودکان داده شود و طبق تجویز پزشک باید مصرف شود.

مجله پزشکی مادر