نكاتي در مورد استرس کودکان

کودکان در هر موقعیتی ممکن است دچار استرس شوند و اين استرس مي تواند مفيد يا مضر باشد.
كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو یی ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: کودکان بر اساس آنچه در گذشته دیده و تجربه کرده اند، یاد می گیرند که چگونه با استرس در زندگی روبرو شوند و به آن پاسخ دهند.
دكتر مهديه وارث وزيريان با اشاره به اين كه بسیاري از استرس هایی که کودکان تجربه می کنند، براي بزرگسالان قابل تشخیص نیست، افزود: از آنجایی که بچه ها تجارب کمتری دارند، حتی موقعیت هایی که با تغییرات کم همراه هستند نيز مي تواند تأثیرات زیادي بر روي احساس امنیت و اطمینان آنها بگذارد و کودکان غالباً نمی توانند استرس را در خودشان شناسایی کنند.
وي در ادامه در خصوص علائم جسمی استرس گفت: کاهش اشتها، تغییر در عادت غذایی کودك، مشکلات جسمی مانند دردهاي پراکنده بدنی، سردرد، احساس درد مبهم در ناحیه سر دل، شب ادراري، اختلال در خوابیدن و لکنت زبان از علائم جسماني استرس در كودكان است.
به گفته اين روانپزشك، اضطراب، آرامش نداشتن، ترس از تاریکی، تنهایی، گریه کردن، عصبانیت، رفتارهاي پرخاشگرانه و لجوجانه، پسرفت به رفتارهاي مراحل اولیه رشد مانند مکیدن انگشت و عدم تمایل براي شرکت در فعالیت هاي خانوادگی یا مشارکت در مدرسه از شايعترين علائم رواني استرس است.دكتر وارث وزيريان براي جلوگيري از استرس در كودكان به والدين توصيه كرد: والدين با فراهم كردن محیط امن، آشنا، پایدار و قابل اعتماد مي توانند تا حدودي از استرس فرزندانشان بكاهند.
وي تصريح كرد: ‌نوع برنامه هاي تلویزیونی که کودکان مي بينند نيز در استرس آنها تاثيرگذار است برنامه هاي تلويزيوني نباید سبب ترس و اضطراب در آنها شود همچنين بهتر است والدين زمان هایی را با کودک خود صرف كرده و به جاي تنبیه، آنها را تشویق و پاداش دهند. كارشناس اداره سلامت روان خاطرنشان كرد: والدين بايد بدون آنکه آنها را سرزنش کنند، به آنها گوش داده و  آنها را تشویق كرده تا درمورد نگرانی ها، ترس ها و دغدغه هایشان گفت وگو کنند.
دكتر وارث وزيريان در پاسخ به اين كه کودکان چگونه استرس خود را کاهش دهند، گفت: اگر کودکان بتوانند در خانواده به راحتی درباره نگرانی هایشان صحبت کنند، از میزان اضطرابشان کاسته خواهد شد کودکان بايد تشویق شوند تا در مورد احساسات خود با والدين گفت وگو کرده تا راه حل هایی براي مشکلاتشان پیدا کنند.

منبع : وب دا