اسهال کودکان را جدی بگیرید

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه علت مرگ در اسهال کم آبی بدن است، گفت: والدین اسهال کودکان را جدی بگیرید و برای درمان آن به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش مجله پزشکی مادر به نقل از فارس ،محمد حسین سلطان زاده در مورد اسهال در کودکان اظهارداشت: علیرغم تلاش‌های کشور ها در دو دهه اخیر و پیشرفت های چشمگیر در کاهش مرگ ومیر هنوز یکی از مشکلات کشورهای جهان سوم بیماری اسهال و مرگ ناشی از آن به ویژه در کودکان است.

وی با اشاره به اینکه والدین افزایش تعداد دفعات یا کاهش قوام مدفوع را اسهال می‌گویند، افزود: تعداد دفعات با سن کودک بستگی دارد و قوام مدفوع هم از شخص به شخص متفاوت است که تعریف اسهال از روی تعداد دفعات و قوام مدفوع مشکل است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یک شیر خوار ممکن است 5-10 نوبت دفع و شیرخوار دیگر هر 2-3 روز دفع داشته باشد بنابراین تعریف اسهال عبارت از افزایش حجم روزانه مدفوع و افزایش آب آن است.

سلطان زاده با بیان اینکه علت مرگ در اسهال کم آبی بدن است، گفت: اسهال حاد 7-5 روز و گاهی 10 روز ادامه دارد و به اسهال بیش از 2 هفته مزمن گفته می‌شود. همچنین اگر در زمان اسهال به تغذیه کودک توجه نشود سوء تغذیه به وجود می آید.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید اسهال در کودکان را جدی بگیرند، افزود: علیرغم پیشرفت های علمی هنوز در 30 درصد موارد نمی توان علت اسهال را مشخص کرد. ولی همه کودکان مبتلا به اسهال باید توسط پزشک از شدت کم آبی، سابقه بیماری و معاینه کامل ارزیابی و بررسی شوند و درمان سریع در آنان صورت گیرد.

مجله پزشکی مادر