پیشگیری از پوسیدگی دندان باید از دوران کودکی آغاز شود

 

به گزارش مجله پزشکی مادر از انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، دکتر مارال قربان زاده با اشاره به اینکه آموزش صحیح و بهره مندی از مواد، وسایل و تجهیزات مناسب، همواره از مهمترین اصول دستیابی به درمان های موفق و رضایتمندی بیماران است، افزود: با گسترش علوم و فن آوری، لزوم بکارگیری نگاه پیشگیرانه در دندانپزشکی یکی از چالش های بحث برانگیز در این عرصه است.

وی ادامه داد:نگاه پیشگیری در مقوله دندانپزشکی کودکان در سال های اخیر مورد توجه مسوولان و دندانپزشکان بوده است.
قربان زاده خاطرنشان کرد: ارایه درمان های مناسب برای دندان های شیری که تاثیر زیادی در سلامتی دندان های دایمی دارند، از موارد مهمی است که لزوم توجه بیشتر و ارایه راهکارهای مناسب را می طلبد.
وی یادآور شد: دندانپزشکی کودکان شاه کلید بهداشت و پیشگیری است و برنامه ریزی های کلان اجتماعی برای این منظور می تواند در یک جامعه بزرگ به کاهش پوسیدگی دندان ها، اهمیت بافت لثه، پیشگیری از درمان های ارتودنسی، ارتقای فرهنگ ملی بهداشت، سلامتی مردم و کاهش هزینه سرانه خانواده منجر شود. 
قربان زاده تصریح کرد: اگر در حوزه دندانپزشکی پیشگیری در اولویت قرار گیرد، بیمه ها که از پوشش هزینه های دندانپزشکی امتناع می کنند، پس از یک دهه به این کار راغب خواهند شد و این خود اهمیت و جایگاه پیشگیری در دوران کودکی در دندانپزشکی را نشان می دهد. 
به گفته وی، در کنگره دهم انجمن دندانپزشکان عمومی ایران که با موضوع آموزش و پیشگیری در ماندگاری درمان دندانپزشکی، برگزار خواهد شد، کارگروه تخصصی کودکان با برگزاری جلسات متعدد و بررسی نیازهای دندانپزشکی عمومی در این حوزه مباحث علمی پانل ها و کارگاه های مورد نیاز را برنامه ریزی کرده اند.
دهمین کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران از روز گذشته در مرکز همایش های برج میلاد آغاز شده است و تا 13 شهریورماه جاری ادامه دارد. 

مجله پزشکی مادر